سرویس سینمایی هنرآنلاین: داریوش اسکویی در عرصه انیمیشن مشغول فعالیت است و آخرین اثرش در این زمینه "باربر" است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در بخش سینمای ایران برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و نحوه شکل گیری این اثر بیان کرد: ایده انیمیشن "باربر" از زندگی امروزی انسان‌ها به ذهنم رسید که در یک چرخه کارخانه‌وار به دنیا می‌آییم و یک مسیری را طی می‌کنیم بدون اینکه نسبت به این مسیر الینه شویم. در واقع شروع به جمع کردن پول، وسایل و کتاب خواندن می‌کنیم و به همین شکل زندگی را طی می‌کنیم و آن‌طور که به ما یاد داده‌اند مسیر را ادامه می‌دهیم تا به انتها برسد. در این مسیر کوله بارمان پر می‌شود از وسایل، خاطره‌ها و تمام چیزهایی که در این سال‌ها جمع کردیم و این کوله بار می‌ماند اینجا و ما بدون حتی لباس‌هایمان به درون قبر گذاشته می‌شویم و همه آنچه را که جمع کردیم جا می‌گذاریم در واقع شبیه به باربری هستیم که دائما یک باری بر دوش داریم.

اسکویی درباره وضعیت حال حاضر انیمیشن ایران، اظهار کرد: وضعیت امروز را خیلی خوب می‌بینم. حضور کارهایمان در جشنواره انسی گویای کیفیت بالای کار ماست. ما حتی انیمیشن‌هایی داشتیم که توانستند به یک قدمی اسکار برسند. البته که در زمینه انیمیشن‌های سینمایی هنوز به آن خوبی نتوانستیم بدرخشیم که در انیمیشن‌های کوتاه این کار را انجام داده‌ایم. این اتفاق هم دلایل بسیار زیادی دارد که مهمترین آن اقتصادی است و تولید انیمیشن سینمایی بسیار هزینه بر است و زیرساخت‌هایی لازم دارد که در ایران در حال شکل گیری هستند، هرچند که انیمیشن‌های سینمایی ما در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشتند.

انیمیشن باربر

این کارگردان جوان در ادامه درباره وضعیت نمایش انیمیشن‌های کوتاه گفت: نمایش انیمیشن در داخل کشور می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. اصولا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آیند و بوده‌اند آثاری که از تلویزیون، مترو و یا شبکه‌های مجازی نیز پخش شده‌اند یا در سایت‌های مجازی به نمایش درآمده‌اند، اما اکثرا مخاطب انیمیشن کوتاه در ایران، انیمشن‌سازان، داوران و قشر محدود مخاطبانی هستند که علاقمند به سینما هستند و به جشنواره‌ها می‌آیند تا این آثار را ببینند. اکثریت جامعه اما به همان شیوه می‌توانند آثار را ببینند و راه دیگری وجود ندارد. به نظرم اگر مخاطبان انیمیشن کوتاه گسترده‌تر شوند و قشر اعظمی را در بر بگیرند نه یک قشر محدود و خاص را، اتفاق خیلی بهتری پیش روی انیمیشن خواهد بود، چرا که اکثر این انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند. در واقع از نظر فرهنگی هم می‌توانند اثرگذار باشند.

اسکویی در ادامه درپاسخ به این سوال که برخی به دلیل این که در ایران فضای چندانی برای نمایش آثار انیمیشن وجود ندارد آنها را به نوعی جشنواره‌پسند تولید می‌کنند، اظهار کرد: مسلما برگزاری جشنواره‌ها در دیده شدن آثار بسیار کمک می‌کند، اما باید دید چه کسانی مخاطب هستند: اکثر قشر جامعه یا داوران و مسئولین سینمایی کشور؟ مسلما جشنواره‌ها در بخش دوم بسیار موثر هستند و بیشترین سهم را در دیده شدن آثار دارند؛ اما در بخش اول جشنواره‌ها خیلی بهتر می‌توانند عمل کنند. به طور مثال جشنواره امسال کودک و نوجوان اصفهان چند بخش داشت و در استان‌های مختلف ایران هم برگزار شد. امیدوارم این اتفاق خوب گسترده‌تر و مردمی‌تر شود چرا که حس می‌کنم الان جشنواره‌های فیلم کوتاه و انیمیشن خیلی محدود به افرادسینمارو، داوران و فیلمسازان شده است. این پخش‌های گسترده می‌تواند به دیده شدن آثار توسط باقی جامعه نیز کمک کند. متاسفانه اکثرا اینطور است که جشنواره پسند انیمیشن‌ها را تولید می‌کنند. از نظر اقتصادی به این دوستان حق می‌دهم چه کسانی که در تولید توسط مراکزی که از فیلم کوتاه حمایت می‌کنند همکاری دارند، چه خود شخص تهیه کننده باشد و یا شخص تهیه کننده سفارش دهد همه به دنبال جذب جوایز بیشتری توسط جشنواره‌ها هستند که می‌توان به آنها حق داد تا از طریق دریافت جوایز بتوانند بخش اقتصادی کار را تامین کنند، اما اگر از این منظر نگاه کرد که آیا آن انیمیشن علاوه بر کسب مقام حرفی هم برای گفتن به افرادی غیر از داوران جشنواره دارد یا نه مهم است که در این بخش با عملکرد دوستان موافق نیستم. شاید اگر همان اتفاقی که گفتم در ایران بیفتد و پخش انیمیشن‌ها مردمی شود، به غیر از هدف قرار دادن جوایز جشنواره‌ها بتوان هدف را حرف زدن با مردم قرار داد و این ارزش که چه حرفی قرار است بزنیم مطرح شود که مسئولیت بزرگی برعهده فیلمساز می‌گذارد. به نظرم در این سال‌ها بهترین کارها را می‌توان آثاری دانست که نه فقط جشنواره را  بلکه هر دو منظر را رعایت کرده‌اند: هم مفهوم به مخاطب منتقل شده است و هم به جوایز فکر کرده‌اند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده خیلی نزدیک به جای انیمیشن‌های هجو و انیمیشن‌های مبتذلی که فقط به دنبال خنداندن مردم از هر راهی هستند و بین مردم دست به دست می‌شوند، انیمیشن‌های کوتاه ما که حرف بسیاری دارند دست به دست شوند. امیدوارم فضای خندیدن در جامعه کم نباشد که به دنبال کارهای هجو باشیم و بیشتر به سمت کارهای معناداری برویم که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی متاسفانه سال به سال به دست مردم نمی‌رسند.