سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فروش لباس‌های دست دوم در سامانه "تاناکورا"... مجموعه‌ای که پایتخت آن شهر مرزی مهاباد است و فروش لباس‌های دست دوم کارکرده وارداتی یا کیلویی یا استوک یا نمونه با بوی مواد ضدعفونی کننده در مغازه‌های موسوم به "تاناکورا" که بیشتر در پایین شهرها رواج یافته، متداول است که البته احتمال ایجاد ضایعات پوستی و حساسیت را در پی دارند.

برخی این اقدام را قاچاق و غیرقانونی میدانند و برخی از آن با عنوان "خرده فرهنگ" نام برده شده است و البته در فصل‌های مختلف سال، میزان رونق فعالیت آنها متفاوت است. به طور مثال در فصل‌های سرد سال تعداد بیشتری از این سامانه‌های فروش پوشاک مشغول به کار می‌شوند و با قیمت پایین به فروش البسه زمستانه دست دوم اقدام می‌کنند.

واقعیت آن است که در دنیای صنعتی امروز، ارزش استفاده و ارائه خدمات ارزش افزوده بدان معنی است که تولیدکنندگان می‌توانند یک اقتصاد مبتنی بر سرویس جدید و یک اقتصاد کاربردی را به جای اقتصاد صنعتی فعلی ایجاد کنند و از این رو سیستم­‌های خدمات-محصول به عنوان یک مدل برای پاسخ به نیازهای مصرف‌کنندگان به شیوه‌ای پایدارتر از مدل­های کسب­و­کار سنتی تعریف می­‌شود.

تغییر از یک سیستم صنعتی به یک سیستم کاربردی، فرصت­‌ی برای توسعه سیستم‌های است که کیفیت معینی از زندگی را بر پایه ایجاد نوع جدیدی از ارزش­‌ها فراهم می‌­آورند. این رویکرد مبتنی بر ایجاد ارزش جدید در تولید، استفاده و تجربه مصرف‌­کننده، در واقع به کاهش اثرات زیست­‌محیطی از کل سیستم و توسعه پایدار کمک خواهد کرد.

چنین نگاه سیستماتیکی به صنعت پوشاک سبب می‌­شود تا دیگر هدف از تولید، فروش و سودآوری بیشتر نبوده بلکه مرتفع کردن نیازهای انسانی در عین احترام به محیط زیست و در نظر­ گرفتن نسل‌های آینده بشر را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.

می‌­توان نتیجه­‌گیری کرد که یک سیستم ایجاد ارزش های جدید همچون یک پیش‌نیاز برای طراحی مجدد کسب و کار پایدار در بازارهای نساجی و پوشاک جهانی لازم بوده اما آیا "تاناکورا" گزینه مناسبی برای این کار است؟

به منظور ایجاد اطمینان و مشارکت حداکثری کاربران در استفاده از این سامانه، باید تدابیری اندیشیده شود چرا که متأسفانه خرید لباس از این سامانه که تعداد آن هم در تهران و هم سایر شهرستان‌ها رو به افزایش است، مشکلات و معضلات بسیاری را به دنبال داشته است.

توجه به بهداشت، طهارت و ایجاد اطمینان راجع آن در کاربر مهمترین نکته برای ایجاد قابلیت اجرایی این سامانه هاست. اتخاذ راهبردهایی همچون کد و برچسب تأییدیه و تاریخ شستشو و شروع به اشتراک‌گذاری، تبلیغات، سپردن بخشی از فرآیند شستشو به کاربر می‌تواند این چالش را مرتفع سازد.

همچنین خرید لباس‌های "تاناکورا" ممکن است با مواردی از جمله حساسیت به دست چندم بودن لباسها و لزوم محفوظ ماندن نام صاحب اولیه روبرو شود.

نکته مهم دیگر آنکه ممکن است سوالاتی برخواسته از اقتضاهای فرهنگی در پس پوشیدن ایندست لباس‌ها ایجاد شود که باید پاسخ آنها توسط نهادهای مسئولی که مجوز برپایی این فروشگاه‌ها را می‌دهند ارائه شود.