سرویس استان‌های هنرآنلاین: اعضای شورای سیاست‌گذاری تکیه هیئت هنرمندان فارس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گرد هم آمدند تا برنامه‌های ویژه ماه‌های محرم و صفر را اعلام کنند.

در این نشست، احد ده بزرگی گفت: جمع شدیم که درباره هنر عاشورا صحبت کنیم؛ عاشورا و کربلا هنر شهید است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تابلو نقاشی را امام حسین (ع) با نقش و رنگ خون کشید و بزرگ‌ترین خط را با دل و موی مژه نوشت، افزود: بزرگ‌ترین شعر عالم در عاشورا توسط سیدالشهدا سروده شد.

ده بزرگی با توجه به اینکه سرچشمه هنر کربلا اوج اندیشه و عاطفه کربلا است، عنوان کرد: به گواه تاریخ ماندگارترین آثاری که با امام حسین(ع) خلق شد از خطیب‌ها و شعرایی مانند حضرت سکینه، فاطمه صغری هستند.

این شاعر آیینی در ادامه عنوان کرد: حضرت ام البنین(ع) با شعر، حماسه عاشورا حفظ کرد؛ بعد از شعر و خطبه، موسیقی بوده که بنام حضرت سکینه در دو تاریخ ادبیات عرب و تاریخ موسیقی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تعزیه و هنرهای نمایشی، نقاشی و... دست به دست هم دادند و کربلا را حفظ کردند، افزود: چاشنی اصلی حضور مردم، هنرمندان هستند؛ خطیب با شاعر و هنرمند باید در کنار هم قرار بگیرند که کارستان شکل بگیرد.

در ادامه مهدی فقیه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: بقایای عاشورا است که روی آن کار نشده است، البته شیراز با وجود پیر غلامان و شاعران آیینی پتانسیل لازم را برای کار کردن بر روی این امر دارد.

سپس مجید چیزفهم رئیس انجمن خوشنویسان فارس هم به بیان موضوعاتی پرداخت و ادامه داد: هنرمندان به فراخور حالشان در این ایام هر یک به نحوی مراسمی دارند که به همت بسیج هنرمندان قرار شد این هیئت به صورت متمرکز وظیفه خود را در این رابطه انجام دهد.

وی افزود: با حضور اعضای انجمن‌های مختلف هنری از جمله شعر، موسیقی، نمایش و حتی خاطره گویی این هیئت تشکیل شد.

چیزفهم تصریح کرد: بعضی از فلسفه‌های موجود این است که بعد از دهه محرم باید بیشتر مناقب این ایام تشریح شود، بنابر این به مدت سه شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان بعثت برنامه خودجوش مردمی داریم.

وی با اعلام اینکه با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری شیراز، حوزه هنری، بسیج هنرمندان فارس در این سه شب به همراه همه انجمن‌های هنری ۴ تا ۶ مهرماه برنامه‌ها برگزار خواهد شد، افزود: با دعوت از خوشنویسان روزهای جمعه و پنجشنبه بداهه نویسی می‌شود.

این در حالی است که برنامه هیئت هنرمندان فارس ساعت ۱۹ تا ۲۰ به برنامه‌های جنبی از جمله بداهه نویسی، چاووش خوانی، تعزیه خوانی، نقالی و... اختصاص دارد.

 رحیم هودی هم با یادکرد نام زنده یاد صادق همایونی پژوهشگر تاریخ تعزیه گفت: نوع عزاداری‌ها و تعزیه‌خوانی‌ها تغییر یافته است.

این هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی با بیان اینکه برای هنر تعزیه زشت است که بیننده را دچار بی‌نیازی از تشخیص هنر ناب و اصیل با اثر ناپخته کند، افزود: مردم در گذشته در تعزیه خوانی حضور داشتند، درحالی‌که اکنون تعزیه‌خوانی‌ها قادر به جذب مخاطب نیست.

وی با بیان اینکه سینه‌زنی‌های محرم شده مسابقه خرید طبل برای طفل و بزرگسال عنوان کرد: ساز کوبه‌ای به بزرگی در مراسم نشانه چیست؟ بدانیم در هر سینه زنی و تعزیه درس مهم، انسانیت است.

در ادامه رئیس انجمن موسیقی فارس اظهار کرد: روضه خوانی، تعزیه خوانی و مرثیه خوانی برگرفته از گوشه‌های موسیقی و ردیف‌های آوازی ما است.

هدایت رضایی در ادامه افزود: استاد رضوی سروستانی هر سال ۳ شب در هیئت گود عربان شیراز، مداحی و مرثیه‌خوانی داشت.

وی با تأکید بر اینکه مشکلاتی که پیشکسوتان اشاره کردند باید آسیب‌شناسی شود، تصریح کرد: نوای نی باید در این مراسم داشته باشیم؛ ما به جای طبل‌های بزرگ و کوچک باید دمام داشتیم که نیاز به احیا دارد.

وی با اظهار اینکه مصنوعی خوانی باب شده است، افزود: موازی کاری مشکلاتی در این بین ایجاد کرده است.

این در حالی است که به گفته رئیس انجمن موسیقی در بخش مداحی هیچ‌کس خود را متولی نمی‌داند و چون بحث تخصصی نیست داری آسیب زیادی است و هیچ یک ردیف موسیقی ندارند.

الهه بهرامی