سرویس استان‌های هنرآنلاین: پویش مردمی نذر دانایی حرکتی است که از سه سال قبل با هدف جمع‌آوری کتاب برای توزیع در مناطق کمتر برخوردار شیراز و روستاهای استان فارس توسط موسسه فرهنگی و هنر آفتاب مهر صبا راه‌اندازی شده است.

در این پویش شهروندان شیرازی امکانی پیدا می‌کنند که کتاب‌های خوانده شده خود را برای استفاده سایر کتابخوان‌هایی که دسترسی به کتاب ندارند، اهدا کنند.

در فراخوان "نذر دانایی" با این جمله که "نگذارید کتابهای‌تان در گوشه خانه خاک بخورد!" از مردم دعوت شده کتاب‌هایی را که نیاز ندارند، با اولویت "رُمان، تاریخ، کودک، تربیتی و روانشناسی" به این پویش بسپارند.

پویش نذر دانایی اعلام کرده که از پذیرش کتاب‌های فرسوده، آموزشی و درسی معذور است و علاقه‌مندان به اهدای کتاب‌های خود با اولویت‌های ذکر شده، کافی است نام، نام خانوادگی و تعداد کتاب اهدایی را به شماره ٠٩٣٩٧١١٤٥٦٣ پیامک یا واتس‌اپ کنند.

در این فراخوان عنوان شده که اعضای پویش نذر دانایی در اولین فرصت ضمن تماس با اهداکننده، برای جمع‌آوری کتاب‌ها اقدام خواهند کرد.

به گفته مسئول پویش نذر دانایی طی ٢ سال گذشته بیش از ١٢ هزار جلد کتاب در قالب این پویش جمع‌آوری و در بیش از ١٠ روستا و ٣ منطقه کم برخوردار شیراز و یکی از مناطق عشایری استان توزیع شده است.

حسن دهقان گفت: "نذر دانایی" هرگز به دنبال حذف و جایگزینی سایر نذرها نیست و معتقد است نباید برای انجام یک کار خوب، کار خوب دیگری را حذف کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌ها در گوشه کتابخانه‌ها و پستوهای خانه‌ها خاک می‌خورد اما با اهدای آن می‌توان اتفاق خوبی برای فرهنگ مطالعه در مناطق محروم و روستاها رقم زد.

دهقان ازهمکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب فارس، اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و پویش مردمی روستاییان فرزانه روستای دوستدار کتاب امامزاده بزم با این طرح مردمی خبر داد و گفت: "نذر دانایی" به صورت کاملا مردمی و مستقل اجرا می‌شود و مردم شیراز به عنوان داعیه‌دار کسب عنوان پایتخت کتاب، سه سال متمادی این طرح مردمی و بزرگ را اجرا کرده‌اند.

الهه بهرامی