به گزارش هنرآنلاین، "اُپرای عاشورا" نخستین اثری است که بر اساس تئوری احیای اپرای ملی بهروز غریب پور تولید و توسط خود او نوشته، طراحی و کارگردانی شده است و با آهنگسازی بهزاد عبدی در سال ۱۳۸۷ به اجرا در آمده و آغازی است بر سایر اُپراهای عروسکی گروه تئاتر عروسکی "آران"، "مولوی"، "حافظ"، "سعدی" و "خیام" که به جای آواگری غربی، خواننده- بازیگران بر اساس ردیف‌های آوازی ایرانی نقش‌ها را ایفا می‌کنند.

این اُپرا تا کنون بیش از ۹۰ بار اجرا شده است. اپرای عروسکی عاشورا در شمار پرمخاطب‌ترین آثار گروه تئاتر عروسکی آران در خارج از ایران محسوب شده و به عنوان اوج توانمندی این گروه در راستای احیای سنت ۴۰۰ ساله تعزیه ایرانی ستوده شده است.

گفتنی است، در "اُپرای عاشورا" آواگرانی همچون محمد معتمدی، مهدی امامی، رضا صادقی و دهها خواننده- بازیگر دیگر، نخستین تجربه خود را به صورت ماندگاری ایفا کرده و توانایی خود را در به ثمر رساندن این تئوری متحول کننده اُپرای ملی به نمایش گذاشتند. این اُپرا توسط اعضای گروه تئاتر عروسکی آران و هنرمندانی همچون علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی و ... به اجرا در می‌آید.

 اُپرای عاشورا از 11 مهر تا 13 مهرماه،  ساعت 19:30 درسالن فردوسی واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.