سرویس سینمایی هنرآنلاین: "خاطرات جنگ" (Memoir of War) به کارگردانی امانوئل فینکیل با بازی ملانی تیری و بنژامن بیولی به‌عنوان نماینده فرانسه در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد.

این فیلم از روی کتاب شبه زندگی‌نامه‌ای "جنگ: یک زندگی‌نامه" نوشته مارگریت دوراس نویسنده فرانسوی ساخته شده که در 1985 منتشر شد و مجموعه‌ای شامل شش متن از خاطرات او از دوران اشغال فرانسه توسط نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم است.

داستان فیلم "خاطرات جنگ" درباره مارگریت دوراس (تیری) است که همسرش را در جنگ از دست می‌دهد و با یک دشمن ارتباط برقرار می‌کند. او بعد از آزادی کشورش باید با مصائب جدید دست‌و‌پنجه نرم کند.

این فیلم از میان یک فهرست کوتاه شامل پنج فیلم با مضامین متفاوت از مستند هولوکاستی "چهار خواهر" به کارگردانی کلود لانزمن گرفته تا فیلم ترسناک "اوج" تازه‌ترین ساخته گاسپار نوئه برای رقابت در اسکار انتخاب شد.

"خاطرات جنگ" را یک کمیته متشکل از چهار مدیر اجرایی شامل تی‌یری فرمو مدیر هنری جشنواره کن، آلن ترزن رئیس آکادمی فیلم فرانسه، سرژ توبیانا رئیس شرکت تبلیغاتی یونیفرانس و ترزا کرمیسی مدیر مرکز ملی سینما (CNC) را به‌عنوان نماینده فرانسه در اسکار انتخاب کردند.  کلر دنی کارگردان، نیکول گارسیا بازیگر و کارگردان و ایزابل مادلن تهیه‌کننده دیگر اعضای این کمیته بودند.

فرانسه سال گذشته فیلم "120 ضربان در دقیقه" به کارگردانی رابین کامپیو را به‌عنوان نماینده خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار انتخاب کرد که آن فیلم نامزد نشد. فرانسه در 2016 "او" اولین فیلم فرانسوی‌زبان پل ورهوفن کارگردان هلندی را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد که آن فیلم نیز نتوانست نامزد شود، هرچند ایزابل هوپر ستاره فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد.

آخرین باری که یک فیلم فرانسوی برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد، سال 1993 بود که "هندوچین" به کارگردانی رژیس وارنیه با بازی کاترین دونوو این جایزه را گرفت. از آن زمان تاکنون فرانسه 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده است.

فیلم فرانسوی‌زبان "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه که داستانش در پاریس روی می‌دهد، در سال 2013 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را برد و در چهار بخش دیگر نیز نامزد شد، اما آن فیلم را اتریش، کشور زادگاه هانکه به اسکار فرستاد.

"هنرمند" هم در سال 2011 برنده پنج جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم شد، اما آن فیلم هم نماینده فرانسه در بخش فیلم خارجی‌زبان نبود. آن سال فرانسه فیلم "اعلان جنگ" به کارگردانی والری دونزلی را به اسکار فرستاد که نتوانست نامزد شود.

فرانسه در مجموع با 39 نامزدی، بیش از هر کشور دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و با 12 بار پیروزی بعد از ایتالیا، بیشترین موفقیت را در این بخش داشته است.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر 2018 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.