به گزارش هنرآنلاین، محمد رضا سوقندی، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان سمنان در آیین "اردیبهشت تئاتر سمنان" که به مناسبت روز جهانی تئاتر برگزار شد، هنر تئاتر را بخشی از هنر نمایش و مهمترین بخش آن دانست و تصریح کرد: تئاتر مادر همه هنرهاست.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: هنر نمایش یا ادبیات،هنرهای تجسمی،معماری، موسیقی، گرافیک و هنرهای دیگر گره خورده است و در واقع اگر کسی از اهالی تئاتر باشد، می توان گفت از اهالی سینما،فرهنگ و ادبیات نیز هست.
سوقندی مهمترین رکن هنر تئاتر را مخاطب محوری عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: پیام مراسم "اردیبهشت تئاتر ایران" تجلی شعار برای مردم است.
وی اذعان داشت: هنرمند از متن مردم است و در صحنه آیینه تمام نمای دغدغه ها،فرصت ها و تهدیدهای شهروندان خویش است و لذا یک هنرمند تئاتر یک روانشناس، جامعه شناس،سیاست مدار نیز هست.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به کارکرد هنر نمایش و تئاتر در زمینه های آموزشی، پژوهشی، اجتماعی، سیاسی و ...تصریح کرد: تئاتر صرفا یک تفنن، شغل،یک حیاط خلوت و تفریحگاه نیست.
سوقندی با اذعان به اینکه شاخص تئاتر تعداد صندلی ها،تعداد گروههای نمایشی و دفعات اجرا نیست تصریح کرد: تئاتر، مهمانی مردم در ضیافت اندیشه هاست.
وی با بیان اینکه تفاوت در زاویه نگاه، بارزترین ویژگی هنرمند است، گفت: هنرمندان اشیاء و واقعیات را آنچنان که هست می بینند و لذا صحنه تئاتر،تجلیگاه واقعیت ها و پیام رسانی ها است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: هنرمند چیزی را می بیند که دیگران نمی بینند لذا صحنه تئاتر صحنه دانش افزایی است.
سوقندی خاطر نشان ساخت: صاحب کرسی شدن،صاحب گروه شدن و نام هنرمند را به دوش کشیدن یک شغل نیست،یک رسالت است،رسالتی که باید در جهت خدمت به مردم ،فرهنگ و آیندگان باشد.
وی بیان اینکه همانگونه که در عرصه فرهنگ نیازمند مهندسی فرهنگی هستیم در عرصه هنر نیز نیازمند مهندسی هنری هستیم،اظهار کرد: مهندسی هنر، مهندسی نمایش و مهندسی تئاتر به معنای برخورداری از نگاه جامع و نگرش نو به ساحت هنر و هنرمندان است.
وی تصریح کرد: وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مهندسی، بستر سازی و به وجود آوردن فضای امنیتی سالم، جهت کشف استعدادها و رشد و نوزایی هنری و فرهنگی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به قرار گرفتن استان سمنان در شاهراه مهم" راه ابریشم" و پیشینه تمدنی آن،خاطر نشان ساخت: شهر سمنان به عنوان مرکز سمنان نه تنها برای خود استان بلکه باید در سطح کشور و در عرصه های منطقه ای، بین المللی ممتاز باشد.
سوقندی در پایان ابراز امیدواری کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان ها با همدلی وهم فکری در حوزه هنر و بویژه هنر تئاتر بیش از پیش تلاش کنند. انتهای پیام/62