سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پس از برپایی نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس در سال 95 و علی‌رغم همراهی حداقلی مدیران مدارس از سراسر کشور با این رویداد فرهنگی، توقع می‌رفت این رویداد در سال‌های بعد هم برگزار شود و یکی از مهم‌ترین بازارهای حوزه پوشاک به دست طراحان و تولیدکنندگان داخلی رونق یابد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست خبری نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس اعلام کرد که دوستان در اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش مسئولیت این بخش را بر عهده خواهند داشت و رسیدن به دو هدف "ارائه الگوهای جدید به جامعه برای فرهنگ‌سازی و استفاده در تمامی ابعاد" و "انسجام‌بخشی فعالیت‌ها" از مهم‌ترین دستاوردهای نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس است که برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در جهت فرهنگ‌سازی و رسیدن به اهداف متعالی در قانون، باید به‌نوعی نیاز جامعه را تعیین کند.

مهدی علی اکبرزاده مدیر فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش هم درباره برگزاری نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس اظهار داشت که این نمایشگاه می‌تواند همه ما را متوجه به موضوع لباس دانش‌آموزی کند. برای لباس دانش‌آموزان، رنگ، فرم و طراحی زیبایی نیاز است که باید متناسب با جنس، مقطع تحصیلی و شرایط بومی و آب و هوایی و جغرافیایی آنان باشد. نمایشگاه پوشاک مدارس این فرصت را در اختیار قرار خواهد داد تا طراحان و متخصصان امر دیدگاه‌های خود را عرضه کنند. بعلاوه در این نمایشگاه اولیاء دانش آموزان، مدیران مدارس و حتی خود دانش آموزان می‌توانند انتظارات، مطالبات و حتی آسیب‌هایی را که به ذهن آنان می‌رسد مطرح کنند.

پس از این اظهار نظرات مهم و قابل قبول بود که نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس، سه‌شنبه 29 تیرماه در سالن همایش‌های بوستان گفت‌وگو افتتاح شد و شاهد نمایش بخشی از دستاوردهای این بخش در عرصه مد و لباس بودیم، اما از آن زمان به بعد، هرگز این اتفاق تکرار نشد.

شاید در این مقطع بتوان گفت که کم‌کاری از کدام دستگاه‌ها بوده است. کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که بارها و بارها نشان داده است که از هیچ تلاشی به‌منظور برپایی چنین رویدادهایی در مسیر ایجاد محتوای فرهنگی و هنری در پوشش مردم مضایقه نمی‌کند پس اگر طی دو سال گذشته این رخداد تکرار نشده، به‌احتمال زیاد کم‌کاری از سوی وزارت محترم آموزش‌وپرورش بوده است.

شاید بهتر بود با اتمام نخستین دوره این رویداد، علاوه بر آسیب‌شناسی، ضمن دعوت از تمامی ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها و مدیران مقاطع مختلف، عزم جدی برای رفع مشکلات لباس فرم مدارس جزم شود و در هم‌اندیشی حداکثری، شاهد رفع نقاط ضعف در این حوزه باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی جشنواره لباس با مروری بر مباحث مطرح در دیگر جلسات، بر همکاری دوسویه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به دلیل وظایف قانونی و همچنین وزارت آموزش‌وپرورش به جهت مأموریت‌های قانونی تأکید کرد و گفت که طبق رایزنی‌های انجام‌شده و مشورت‌های نهایی در جلسات قبلی، 20 فروردین لغایت 10 اردیبهشت 97 زمان مناسب برای برپایی دومین جشنواره لباس مدارس اعلام شده است که "البته این مهم تاکنون محقق نشده است."

مهناز احمدی مدیرکل امور بانوان و خانواده آموزش‌وپرورش نیز در نخستین نشست مشترک هم‌اندیشی مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و برگزارکنندگان دومین نمایشگاه لباس مدارس با نمایندگانی از ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت آموزش وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که لازم است از همه این ظرفیت‌ها در برپایی نمایشگاه مناسب، مؤثر و جریان ساز بهره جست و تنوع در لباس مدارس و بهره‌گیری از رنگ‌های شاد و مناسب با مقاطع سنی و استفاده از ظرفیت‌های بومی در طراحی لباس دانش‌آموز بسیار حائز اهمیت است.

تاکنون دومین دفتر نمایشگاه لباس مدارس ورق نخورده است اما تمامی جلسات و گفته‌ها حاکی از آن است که تلاش دستگاه‌ها برای توجه هر چه بیشتر به مقوله لباس دانش‌آموزان کشور همچنان ادامه دارد.

پرهیز از الگوهای غربی در طراحی لباس مدارس، ورود موضوعات مرتبط با حوزه مد و لباس در کتب درسی، لزوم تبیین ویژگی‌های لباس مطلوب برای مدارس و رقابت صاحبان صنایع و توجه به بخش‌های مختلف سند تحول آموزش‌وپرورش و توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان، لزوم توجه به تفاوت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیستی در نقاط مختلف کشور و ارائه استانداردهای استانی بنا بر موقعیت اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه از مهم‌ترین نکاتی است که به‌زعم نمایندگان کمیته‌های مختلف دومین جشنواره لباس مدارس شامل کمیته اولیاء و مربیان، کمیته کارشناسان نظارتی و اداری مجموعه آموزش‌وپرورش در ذیل شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه و همچنین کمیته تعیین شاخص‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

به هر روی امید است اکنون که در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم اما هیچ‌یک از این اهداف و برنامه‌ها در بستر برپایی دومین نمایشگاه لباس مدارس محقق نشده است، واکنش دانش آموزان و والدین ایشان در فرم‌های ارائه‌شده مثبت ارزیابی شوند و شناسنامه‌ای قابل قبول برای این بخش از نظام آموزشی کشور رقم خورد.