سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست ماهیانه خانه موسیقی عصر روز گذشته یکشنبه 25 شهریورماه در خانه موسیقی برگزار شد.

این نشست با عنوان "موسیقی مذهبی و اجرای تعزیه" با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه موسیقی و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه، نوربخش بعد از تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان گفت: موسیقی کشور ما دارای گستردگی بسیار است و امیدوارم ایام محرم باعث تعطیل شدن برنامه‌‌‌‌‌‌‌های این ژانر نشود چرا که این موسیقی باتوجه به وسعت خود حتی در حوزه‌های مذهبی و عزاداری نیز دارای نیز حرفی برای گفتن داشته و می توان از آن بهره برد.

او ادامه داد: وضعیت موسیقی ما در مبحث مداحی نگران‌کننده است چراکه بسیاری از مداحان با صداهای گوش‌خراش و اشعار و ترانه‌های نامرتبط، این بخش با اصالت کشور را به ابتذال کشیده‌اند و با کمال تأسف رسانه ملی این برنامه‌های بی‌کیفیت را پوشش می‌دهد.

این خواننده اضافه کرد: یکی از راه‌های حفظ و اشاعه موسیقی ما موسیقی‌های مذهبی است. ما در گذشته از این قبیل مشکلات نداشتیم چون روضه‌خوان و مداحان ما همه آموزش دیده بودند. موسیقی سوگ هویت خود را از دست داده و مردم نمی‌توانند موسیقی خوبی را بشنوند. زمانی هم که موسیقی در مبحث مداحی دچار مشکل شود مردم ما به موازات از معنویت و جلسه‌های دینی دور خواهند شد.

او تاکید کرد: متاسفانه صداوسیما نیز در ایام سراغ شومن‌ها می رود که اصلا حرکت مناسبی نیست چون از محتوای مجالس سوگواری ما می کاهد.

اجرای شعر برای حضار توسط مهدخت مخبر از بخش‌های دیگر برنامه بود.

حسن ختام برنامه نیز گروه تعزیه "راویان عشق" درباره شهادت امام حسین (ع) و حضرت علی اصغر (ع) بود.