سرویس استان‌های هنرآنلاین: به مناسبت روز ملی سینما، نگارخانه "سی راه" اقدام به برپایی نمایشگاهی از عکس‌های سینماگردی کرد که توسط علاقه‌مندان سینما تهیه شده است.

در این مراسم که اهالی سینما و پیشکسوتان هنر هفتم، معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، معاون فرهنگی حوزه هنری و اعضای شورای شهر شیراز حضور داشتند فرزاد گواهی، مسئول نگارخانه سی راه با گرامیداشت روز ملی سینما اعلام کرد: هدف گالری سی راه این است که با مستند نگاری به وسیله عکاسان، هویت و اصالت سینما را حفظ کند.

وی با اشاره به برپایی تور سینماگردی که با حضور هنرمندان عکاس در سینماهای قدیمی شیراز همراه بود، افزود: با حضور در سالن‌های سینمای بلوار زند در این گروه از هنرمندان هیجانی ایجاد شد که وصف ناشدنی بود.

گواهی با تأکید بر اینکه سالن‌های قدیمی شیراز چون پیر شده‌اند نباید کنار گذاشته شوند، افزود: این سالن‌ها را باید تیمار کرد به همین دلیل گالری سی راه با این هدف، تور یادشده را و در پی آن نمایشگاه عکس کنونی را برگزار کرد.

در ادامه مهدی رنجبر، معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: دنیا عکاسانه و سینمایی شده است؛ در قدیم دیالوگ‌ها و گفتارها ما را به تفکر وامی‌داشتند، اما امروز شات‌های دوربین عکاسی و سکانس‌های سینما ما را وادار به این کار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ما چند سالی است که به زیرساخت‌ها افتخار می‌کنیم، اما غافلیم که نیمی از شهر شاهد خاموشی سینما است.

رنجبر تصریح کرد: در سال جاری شاهد برپایی جشنواره سینما حقیقت و بخش بین‌الملل فجر خواهیم بود، اما از بافت قدیم و تاریخی غفلت کردیم.

معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان عنوان کرد: شیراز را لوکیشن ساخت فیلم سینمایی ملی و ایران کنیم تا سینماگران دنیا آن را بشناسند. زیرا، ما علاقه‌مندترین و باشعورترین مخاطبان سینما را در شیراز و بیشترین ضریب اشغال صندلی را در شیراز داریم.

الهه بهرامی