سرویس سینمای هنرآنلاین: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مکزیک فیلم اسپانیایی‌زبان "رُما" (Roma) تازه‌ترین ساخته آلفونسو کوارون را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

فیلم جدید کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوین‌گر تحسین‌شده مکزیکی هفته پیش جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز را دریافت کرد.

داستان فیلم سیاه‌وسفید "رما" در مکزیک دهه 1970 روی می‌دهد و قصیده‌ای درباره دوران کودکی خود کوارون است. او با "رما" بار دیگر فیلمی اسپانیایی‌زبان را کارگردانی کرده است. فیلم که آشکارا شخصی‌ترین اثر کارنامه کارگردان 56 ساله تاکنون است، بر دو خدمتکار مکزیکی متمرکز است که به‌طور خستگی‌ناپذیری از یک خانواده کوچک از طبقه متوسط در محله رما در مکزیکوسیتی مراقبت می‌کنند.

بر مبنای نقدهای پرشور نوشته‌شده بر فیلم در ونیز و جشنواره تلوراید می‌توان گفت که "رما" یکی از پیشتازان این دوره جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان خواهد بود.

کارگردان 56 ساله هنگام ساخت "رما" نه‌تنها فیلمنامه را از بازیگران فیلمش دور نگه داشت بلکه در اختیار عوامل فنی پروژه نیز قرار نداد تا هر صحنه را بدون آمادگی قبلی کار کنند. "رما" یکی از شش پروژه مورد حمایت شرکت نت‌فلیکس بود که امسال در ونیز به نمایش درآمدند.

کوارون - که خود در سال 2015 رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز بود - سازنده تریلر فضایی "جاذبه" با بازی ساندرا بولاک و جرج کلونی است که اولین بار در دنیا سال 2013 در جشنواره ونیز به نمایش درآمد. کوران بعداً برای این فیلم برنده جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم شد. او اولین کارگردان مکزیکی است که جایزه اسکار بهترین کارگردان را گرفته است.

بعد از کوارون دو فیلمساز هم‌وطن او و دوستان قدیمی‌اش، آلخاندرو گونزالس ایناریتو ("بردمن") و گی‌یرمو دل تورو ("شکل آب") نیز جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردان را دریافت کردند.

کوارون چهار نامزدی دیگر نیز در کارنامه دارد که همه آن‌ها برای فیلم‌هایی است که اولین بار در جشنواره ونیز روی پرده رفتند: "و مادر تو هم" (2001، نامزد بهترین فیلمنامه غیراقتباسی)، "فرزندان انسان" (2006، نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین) و "جاذبه" (نامزد اسکار بهترین فیلم).

با وجود دستاوردهای فردی "سه آمیگو" – لقب کوارون، دل تورو و ایناریتو – مکزیک تاکنون برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نشده است. این کشور از اواسط دهه 1950 تاکنون هشت بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده، اما هنوز پیروز نشده است. "هزار توی پن" دل تورو در 2006 و "بیوتیفول" ایناریتو در 2010 تازه‌ترین فیلم‌های مکزیکی بودند که در این بخش نامزد شدند.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر 2018 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 92 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند که یک رکورد جدید بود. "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی برنده اسکار بهترین جایزه این بخش شد.