سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار اوژن زرگرباشی با عنوان "مکاشفات" در گالری زیرزمین دستان برپاست. زرگرباشی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه نقاشی‌های این مجموعه با مدیوم گواش کشیده شده‌اند، گفت: موضوع کار من آینده است و در نقاشی‌ها گزارشی تصویری از آینده داده‌ام. در این کارها پرتره‌هایی از شخصیت‌هایی در دورانی از آینده دیده می‌شوند که اسم آن را آینده میانی گذاشته‌ام. 

او درباره دلیل انتخاب زمان آینده گفت: آینده برای من به معنای فرار از زمان حال است. مشکلات و سختی‌هایی در زندگی امروز وجود دارد که راه‌حل آن‌ها را در امروز و آینده نزدیک نمی‌بینم، بنابراین آینده دورتری را که احساس کردم آن گشایش می‌تواند در آن وجود داشته باشد انتخاب کردم و در کارهای خود نمایش دادم. در این آثار به شکل خوش‌بینانه‌ای مشکلات کلیدی زندگی انسان حل‌شده است. 

زرگرباشی با بیان اینکه محوریت این آثار انسان (خود) است افزود: ترس از مرگ یا مفقود شدن در دوره زمانی فعلی، باعث شد که بخواهم به زمان آینده بروم. زمانی که انسان محدودیت‌های فعلی را ندارد. اما آینده نزدیک با پیشرفت‌های قابل حدسی که در آن وجود دارد برایم جذابیت نداشت. دوره‌ای را انتخاب کردم که نه خیلی نزدیک و قابل پیش‌بینی باشد و نه آن‌قدر دور باشد که برایم سیاه و تاریک باشد و در آن هیچ چیز نیابم. 

اوژن زرگرباشی

او درباره پرتره‌های موجود در آثارش گفت: برای کشیدن پرتره‌ها به بررسی آثار قدیمی نقاشی، عکس‌ها و به طور کلی تصاویری پرداختم که احساس کردم بی‌زمان هستند. چون آن‌ها می‌توانند همان قدر که متعلق به زمانی دیگر هستند، متعلق به آینده هم باشند. با مطالعه خصوصیات آنها و رمز گشایی عوامل بی‌زمانی‌شان سعی کردم همان خصوصیات را در نقاشی‌های خود به‌کار گیرم.  

زرگرباشی ادامه داد: برای درک علت بی‌زمانی در یک تصویر پرتره به مطالعه خصوصیات مختلف تصویر می‌پردازم. از جزییات صورت و نوع نگاه تا وضعیت و ژستِ فیگور در تصویر.

او درباره فریم‌های ذره‌بینی که روی نقاشی‌ها نصب‌شده است گفت: دوست داشتم یک واسطه بین کار و مخاطب وجود داشته باشد اما از ابتدا در فکر ذره‌بین نبودم. می‌خواستم نوعی اعوجاج در نگاه مخاطب ایجاد شود که حالت سفر در زمان را القا کند. ابزار مختلف را امتحان کردم و در نهایت برای نقاشی‌ها فریم‌های خاصی ساختم.

اوژن زرگرباشی

زرگرباشی افزود: این لنزها و ساختارها ابزاری برای رصد آینده هستند و از سوی دیگر چون ابعاد نقاشی‌ها را کوچک انتخاب کرده‌ام و آنها دارای جزییات زیادی هستند، این لنزها کمک می‌کنند تا جزییات نقاشی‌ها آشکار تر شود. همچنین بیننده ناچار است که به نقاشی نزدیک شود و از زوایای مختلف به آن نگاه کند تا جزییات مختلف درون آن را ببیند و من این جست‌وجوی مخاطب را دوست داشتم. فضای سورئال شکل گرفته در نقاشی‌ها، مخاطب را از زمان حال و گذشته جدا می‌کند و به آینده می‌برد. برای مخاطبان‌ام سوال‌های زیادی در مورد روند شکل گیری این مجموعه و دلیل آن پیش ‌می‌آمد. از این رو سعی کردم این روند را با محتوای تصویری و نوشتاری، در کتابچه‌ای گرد آورم تا مخاطب را با مجموعه آشناتر کند.  

نمایشگاه آثار اوژن زرگرباشی تا 30 شهریورماه در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 و 8 مراجعه کنند.