سرویس معماری هنرآنلاین، منصور کرم‌زاده شیرانی، گردآورنده و پژوهشگر نمایشگاه عکس تاریخی "تکیه دولت" درباره برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه حاصل دغدغه‌هایی بود که به واسطه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و در سال 90 برای من مطرح شد.

او افزود: بخشی از پژوهش من در مقطع کارشناسی ارشد به مرکز نمایش‌های آیینی مربوط بود، به همین خاطر من به تحقیق در راستای تکایا و حسینیه‌ها پرداختم. پس از 2 سال تحقیق و پژوهش و بازدید از تکیه‌ها و حسینیه‌های مختلف در ایران، خروجی پژوهش‌هایم را در نمایشگاه تکیه دولت ارائه کردم که بسیار مورد استقبال افراد متخصص و اهل فن قرار گرفت.

این پژوهشگر ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید حسینیه‌ها به عنوان محلی برای تعزیه و روضه خوانی شناخته می‌شدند اما در تکیه‌ها بیشتر شبیه‌خوانی و نمایش به اجرا درمی‌آمد و این مسئله برای من بسیار جذاب بود.

کرم‌زاده شیرانی تکیه دولت را یکی از شاخص‌ترین نمونه‌ها دانست و در این باره بیان کرد: بر مبنای پایان‌نامه‌ای که داشتم تکیه‌ها و حسینیه‌های مختلفی را بررسی کردم اما با توجه به اینکه یکی از شاخص‌ترین و نخستین تماشاخانه تاریخ معماری ایران، تکیه دولت است به صورت متمرکزتر در این بخش فعالیت کردم.

او تخریب تکیه دولت را اتفاقی در خور تأسف خواند و اظهار کرد: متأسفانه امروز هیچ اثری از این تکیه تاریخی و زیبا باقی نمانده است که البته این امر برای من و بسیاری از علاقه‌مندان به این بخش جای سؤال دارد.

تکیه دولت

این پژوهشگر ادامه داد: بخشی از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه عکس‌های شاخص تهران قدیم است که با بالن و از بالا تهیه شده است به همین خاطر در این نمونه‌ها می‌توان مجموعه کاخ گلستان، بازار تهران و تکیه دولت را کاملاً مشاهده کرد. من نیز بر همین مبنا نمونه‌هایی از این زاویه عکاسی کردم.

کرم‌زاده شیرانی تصریح کرد: در این نمایشگاه، سعی کردم که جایگاه تکیه دولت را از زاویه تاریخ، تعزیه و معماری به تصویر درآورم زیرا عموماً این تکیه یا با تعزیه و یا فرم معماری شناخته شده است درحالی‌که به نظر من یکی از مهم‌ترین حلقه‌های گمشده تکیه دولت همان تاریخ احداث یا تولد آن است.

او خاطرنشان کرد: به لحاظ تاریخی، تأسیس تکیه دولت ماحصل ارتباط مسالمت‌آمیز ایران و دیگر فرهنگ‌هاست اما تخریب آن نتیجه سیطره مدرنیسم غربی بر کلیه ارکان و ساختار فرهنگی ایران است که در دوره پهلوی رخ داد.

این هنرمند از تقدیم این نمایشگاه به دو پیشکسوت عرصه معماری خبر داد و افزود: استاد جابر عناصری، استاد راهنما و همراه من در سال‌های تحصیل دانشگاه بود. من نیز این نمایشگاه را به این پیشکسوت برجسته و پدر تعزیه ایران و همچنین دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، پدر مرمت دانشگاهی ایران تقدیم کردم تا جایگاه این دو بزرگوار را در این عرصه یادآوری کنم.

کرم‌زاده شیرانی درباره تعداد آثار به نمایش گذاشته شده، گفت: در این نمایشگاه 50 قطعه عکس در ابعاد 20 در 30 به نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: بخشی از این عکس‌ها مربوط به آثار قدیمی دوران قاجار است که من از آرشیو آلبوم‌خانه کاخ گلستان، مرکز اسناد اسلامی و انستیتو اسمیتسونین آمریکا به دست آوردم. البته بخشی از نمونه‌ها نیز مربوط به آثاری است که من در سال 1390 از این منطقه عکاسی کردم.

تکیه دولت

بر اساس این گزارش، نمایشگاه عکس تاریخی تکیه دولت، روایتی از تاریخ، تعزیه و معماری است تا 19 مهرماه در موزه عکسخانه ادامه دارد.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 18 و پنج شنبه از ساعت 9 تا 13 به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند.