سرویس معماری هنرآنلاین، با حمایت خانه فیلم معمار، فیلم نوعی معمار با نگاهی به سبک رم کولهاس در تالار استاد شهناز نمایش داده می‌شود.

رمنت لوکاس رم کولهاس معمار هلندی است که سال 1944 در رتردام هلند متولد شد. او بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت.

کولهاس در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا ساکن شد. وی در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب نیویورک هذیانی  در سال ۱۹۹۸ مشهور شد. از جمله آثار برجسته این معمار می‌توان به کتابخانه مرکزی سیاتل در آمریکا، کازا دا موزیکا و دفتر مرکزی سی‌سی‌تی‌وی اشاره کرد.

کولهاس با کتاب "کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ" نشان داد که ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را "رئالیسم نو" می‌نامد، روح اصلی مدرنیته را احیاء کرد.

کولهاس از معمارانی است که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفه‌ای خود کرد. شفافیت بصری، استفاده از سطوح شیشه‌ای بزرگ و به‌کارگیری فرم‌های خالص از ویژگی‌های کارهای اولیه اوست که بیشتر تحت تأثیر آثار میس وندرروهه قرار دارد.

علاقمندان به حضور در این برنامه می‌توانند پنج‌شنبه 23 شهریورماه از ساعت 17 الی 19 به تالار استاد شهناز واقع در خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.