سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حوزه طراحی و تولید محصولات عفاف، حجاب و لباس ویژه ایام محرم در سال‌های اخیر دستخوش تحولاتی شده و فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از کالای ایرانی در این حوزه مورد توجه فعالان عرصه مد و لباس و آحاد مردم قرار گرفته است.

سال گذشته و در آئین اختتامیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی بود که شهباز حسن‌پور بیگلری رئیس فراکسیون اصناف مجلس اعلام کرد که بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر از مرز سیستان به سپاه واگذار شده است و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها امنیت در ارتباط با ورود پوشاک قاچاق نیز برقرار شود.

بدون شک دود بخشی از این قاچاق بر چشم تولیدکنندگانی می‌رفت که در حیطه لباس‌های مناسبتی فعالیت می‌کنند و در این بازار تصرف‌شده، به دنبال سازوکاری مدون در راستای تولید و عرضه موفق و فرهنگ‌ساز محصولات خود هستند.

حمید‌رضا یوسفی‌فر مدیر بخش اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس هم با اشاره به اینکه در سال ۲۰ میلیون لباس برای محرم نیاز داریم و چینی‌ها این نیاز را فهمید‌ه‌اند اظهار داشت که بازار لباس محرم ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود اما چون محصولات از چین وارد می‌شود تولیدکننده ما از این بازار هم بهره‌ای نمی‌برد.

سازوکار تشویقی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حمایت از صاحبان برند در زمینه مد و لباس به‌منظور طراحی و دوخت اشکال متفاوتی از پوشش و حجاب اسلامی که هر سال شاهد رونمایی از مجموعه‌ای از این ابداعات هستیم موجب شد تا رویکردی متفاوت در مقابله با واردات بی‌رویه از چین را در مناسبتی همچون تاسوعا و عاشورا شاهد باشیم.

خوشبختانه بازار لباس عاشورایی در محرم امسال با تکیه بر طراحی و تولید ایرانی رونق گرفته و کمتر شاهد عرضه محصولات چینی در آن هستیم.

امسال و به مدد تبلیغات سال گذشته به‌منظور پرهیز از خرید محصولات چینی در ماه محرم شاهد آنیم که بازار این حوزه در حال چشیدن طعم شیرین خودکفایی است و بیشتر محصولات عرضه شده از تولیدات داخلی هستند.

طی سال جاری، مؤسسات، ادارات، نهادهای فرهنگی و دولتی مجاب شده‌اند تا از این فرصت پدید آمده حُسن استفاده را به عمل آوردند و نسبت به خریداری محصولات مرتبط با محرم از جمله پرچم، اکسسوری‌های زینتی و پوشاک این ایام به شکل انبوه و از میان تولیدات ملی اقدام کنند.

لباس عاشورایی ویژه کودکان و نوجوانان هم با تکیه بر تولیدات ایرانی وارد بازار شده و در آستانه ورود به ماه محرم، توجه طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کرده است.