سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه‌شب بعد از یک ماه به پایان رسید و در بخش نواحی، موسیقی دستگاهی و کلاسیک 140 نفر را به‌عنوان نفرات برتر معرفی کرد.

با چند نفر از شرکت‌کنندگان بخش‌های مختلف درباره حضورشان در این فستیوال گفتگو داشته‌ایم:

اجرا مقابل استادان یک فرصت ناب است

پارسا جعفری در بخش ساز تار موسیقی دستگاهی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 20 سال سن از آمل در رده سنی ب به رقابت پرداخته بود، در خصوص دلیل انتخاب ساز و حضورش در این میدان گفت: حدود هفت سال است که تار نواختن را آغاز کرده‌ام. یکی از آشنایانمان تار می‌نواخت، در دست او این ساز را دیدم و به آن علاقه‌مند شدم. از این تصمیم خیلی خوشحالم و تارنوازی را دوست دارم. نزد استادانی چون نبی احمدی، مرتضی نیکزاد و داریوش پیرنیاکان آموزش دیده‌ام و اکنون در دانشگاه موسیقی تحصیل می‌کنم.

این شرکت‌کننده درباره جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: از طریق دوستان و دانشگاه با این جشنواره آشنا شدم و تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم. پیش از این تجربه اجرای صحنه‌ای داشتم، اما نخستین سالی بود که در این جشنواره حضور پیدا کردم. سعی کردم با توجه به رپرتوار سختی که جشنواره داشت، بیشتر تمرین داشته باشم. این رویداد تأثیر بسیار خوبی در دقیق شدن و بیشتر دانستن موسیقی دارد و اجرا مقابل چنین استادانی فرصت نابی است. ضمن این که تجربه نواختن مقابل جمعیت برای یک نوازنده بسیار ارزنده است.

جشنواره باعث شد بیشتر تمرین کنم

محمد عسکری با بیست سال سن در گروه سنی ب ساز دوتار شمال خراسان حضور داشت. او که از شهر مشهد در بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد، در خصوص انتخاب ساز و دلیل حضورش در جشنواره توضیح داد: دوتارنوازی از کودکی با ما بوده است و صدایش را بسیار شنیده‌ایم. پدرم اهل شمال خراسان است و همین نیز باعث جذب بیشتر من به این ساز شد. پشت هر قطعه و مقام داستانی وجود دارد و من این را خیلی دوست دارم.

او در خصوص چگونگی آشنایی خود با جشنواره گفت: از طریق دوستانم با جشنواره آشنا شدم. برای این‌که خودم را در معرض آزمون قرار بدهم تصمیم به شرکت در آن گرفتم. پیش‌ازاین اجرای صحنه‌ای داشتم، اما جشنواره باعث شد بیشتر تمرین کنم و یک ماه به‌صورت جدی و فشرده برای موسیقی وقت صرف کنم.

جشنواره نوازنده را به مسیر درست راهنمایی می‌کند

جواد محسن‌تبار در بخش ساز لله وا موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 26 سال سن از سوادکوه در رده سنی ج به رقابت پرداخت، در خصوص دلیل انتخاب ساز و حضورش در این میدان گفت: از کودکی با این ساز آشنا هستیم. آن را شنیده‌ایم و به آن علاقه‌مند شده‌ایم. شش سال است که نواختن آن را آغاز کرده‌ام و نزد استادان آموزش‌دیده‌ام. چندین بار هم آن را روی صحنه نواخته‌ام.

این شرکت‌کننده درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: از طریق استادم با این جشنواره آشنا شدم و تصمیم به شرکت در آن گرفتم. برای این رقابت تمرین کردم که باعث شد بیشتر به نکات نوازندگی سازم دقت کنم. جشنواره بسیار باعث پیشرفت می‌شود و نوازنده را به مسیر درست راهنمایی می‌کند.

جشنواره در پیشرفت من بسیار مؤثر بود

سحر بدره در بخش ساز تنبور موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 24 سال سن از کرمانشاه در رده سنی ج به رقابت پرداخت، در خصوص انتخاب سازش گفت: این ساز در ماهیت منطقه ما است و از کودکی با آن آشنا هستیم. نوای آن را شنیده‌ایم و بسیار دوست داشتیم. تقریباً هشت سال است که به‌طورجدی آن را دنبال می‌کنم.

این شرکت‌کننده درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: از طریق دوستانم که در این جشنواره شرکت کرده بودند با آن آشنا شدم. سال گذشته نیز اثری فرستادم، اما قبول نشدم، اما امسال تا مرحله نهایی توانستم بیایم. تجربه اجرای گروهی داشتم، اما برای اولین بار اجرای صحنه‌ای مستقلی ارائه کردم. جشنواره در پیشرفت من بسیار مؤثر بود. توانستم قطعه‌ای که طی یک سال باید یاد می‌گرفتم در کمتر از یک ماه به آن مسلط شوم.

مهم بود بعد از جشنواره با قبل از آن متفاوت باشم

عرفان بطلانی اصفهانی در بخش تنبک‌نوازی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 23 سال سن از اصفهان در رده سنی ب به رقابت پرداخت، درباره انتخاب ساز تنبک گفت: به سازهای کوبه‌ای خیلی علاقه‌مند بودم و برای همین تنبک را انتخاب کردم. به‌علاوه از کودکی نوای این ساز در گوش ما بود و آن را در دست نزدیکانمان می‌دیدیم. از سال 1383 موسیقی را آغاز کردم و نزد استادانی چون استاد قاضی عسگر و افقه آموزش می‌بینم.

این شرکت‌کننده درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: سال گذشته نیز در این جشنواره شرکت کرده بودم. این جشنواره در روند پیشرفت بسیار مؤثر و انگیزه‌ای برای یادگیری است. فارغ از کسب مقام برای من مهم بود که بعد از جشنواره با قبل از آن متفاوت باشم. برای شرکت در آن مطالعات تئوری خودم را بالاتر بردم و همچنین به دنبال پاسخ سؤالات سال گذشته رفتم. جشنواره بستر بسیار مناسبی برای ارتقاء و تمرین است.

ما با موسیقی نواحی عجین شده‌ایم

پوریا قلاوند در قسمت ساز کمانچه موسیقی لرستان در بخش نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 25 سال سن از اندیمشک در رده سنی ج به رقابت پرداخته بود، در خصوص انتخاب این ساز گفت: فرید قلاوند استاد دوره مبتدی من بودند و دوره پیشرفته را نزد همایون کشتار گذراندم. ما از کودکی ما با ساز و دهل و کمانچه بزرگ شدیم. ما از این سازها در مراسم عروسی و حتی عزایمان استفاده می‌کنیم و طبیعی است که به سمت این سازها گرایش پیدا کنیم. محیط بسیار تأثیرگذار بوده است. شاید اگر جای دیگری زندگی می‌کردم سازی دیگری را می‌نواختم. اوج احساس من را موسیقی نواحی بیان می‌کند. ما با موسیقی نواحی عجین شده‌ایم.

وی درباره حضورش در جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: سال گذشته هم در این جشنواره شرکت کرده بودم، اما آشنایی ابتدایی من با جشنواره ملی موسیقی جوان اتفاقی بود. یکی از دوستانی که سال‌ها قبل در این جشنواره شرکت کرده بود، در مورد این جشنواره به من توضیح داد و مشوق من شد. جشنواره رقابتی بین تمام نوازندگان است. مانند مسابقه دو است که اگر در آن تمرین نداشته باشی، شکست می‌خوری، آن‌هم مقابل کسانی که هرروز بهتر از دیروزشان ظاهر می‌شوند.

یک فرصت خوب برای رقابت و نمایش موسیقی محلی

نیما شفیعی در بخش ساز دوزله موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 29 سال سن از روانسر در رده سنی ج به رقابت پرداخته بود، در خصوص ساز خود گفت: موسیقی در روانسر دارد و از سنین کم با آن آشنا هستیم. مقام‌های مختلفی وجود دارد که برخی با دیگر سازها مشترک است. موسیقی محلی را دنبال می‌کنم و به همراه دوستان کارگاه سازسازی داریم. در مراسم از دوزله و دیگر سازهایمان استفاده می‌کنیم. مقام‌های مختلفی را به همراه تنبک سرنا و دهل اجرا می‌کنم. آوازهای برخی هنگامی‌که می‌نوازم در ذهنم می‌آید. داوران هم به من اشاره کردند که بیشتر به شعر توجه کنم تا به آنچه ارائه می‌کنم نزدیک‌تر باشم.

این شرکت‌کننده درباره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره فرصت خوبی برای رقابت و نمایش موسیقی محلی است. مسیر پیشرفت را فراهم می‌کند و تشویقی برای تمرین بیشتر و آشنایی را مقام‌ها است.

موسیقی نواحی شیرین و قابل‌توجه است

مرضیه شمسی در بخش ساز دف موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 17 سال سن از شهرضای اصفهان در رده سنی الف به رقابت پرداخت، در ارتباط با انتخاب ساز دف توضیح داد: به این ساز علاقه‌مند بودم و برای همین آن را انتخاب کردم تا به‌صورت جدی دنبال کنم. موسیقی نواحی شیرین و قابل‌توجه است. از این ‌جهت من هم برای حضور در این بخش بی‌ذوق نبودم.

این نوازنده در خصوص جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: از طریق اخبار و رسانه‌ها در جریان برگزاری این رویداد قرار گرفتم. دوست داشتم در آن شرکت کنم و در مقابل داوران بنوازم. پیش از این تجربه اجرای صحنه را داشتم، اما شرکت در جشنواره باعث شد تمرین و دقت بیشتری داشته باشم تا بتوانم به‌خوبی ظاهر شوم.

از بچگی با دف آشنا می‌شویم

فرید زندی در بخش ساز دف موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرد. این نوازنده که با 27 سال سن از سنندج در رده سنی ج به رقابت پرداخت، درباره دف، ساز تخصصی‌اش توضیح داد: از سال 81 دف‌نوازی را شروع کردم. سید آشنا سید زاهدی از استادان من بودند. در جشنواره ذکر الذاکرین مقام اول و در تک‌نوازی جشنواره زاگرس‌نشینان نیز مقام اول را کسب کردم. در جشنواره دف‌نوازان کوبه‌ای، گروهی به سرپرستی خودم در آن جشنواره کشوری مقام اول را کسب کرد.

این شرکت‌کننده درباره توجهش به موسیقی نواحی گفت: دف، سازی است که در منطقه ما از بچگی با آن آشنا می‌شویم و در بسیاری از مراسم هم از آن استفاده می‌کنیم. دف به لطف استاد لطفی و بیژن کامکار در موسیقی ایرانی و سنتی وارد شد و حالا جدا از ماهیت عرفانی، جنبه موسیقیایی نیز پیداکرده است.

وی درباره جشنواره ملی موسیقی جوان چنین گفت: با این جشنواره آشنایی داشتم اما فرصت شرکت در آن را پیدا نکرده بودم. جشنواره در زمینه پیشرفت نوازندگان مؤثر است. فقط از نظر من تعداد کسانی که برای مرحله نهایی انتخاب می‌کنند خیلی کمتر از شرکت‌کنندگان است. تعدادی از دوستان را می‌شناسم که از سطح خوبی برخوردار بودند، اما متأسفانه به این مرحله راه پیدا نکردند.

تربت‌جام مهد دوتار است

صبا آسایی بلوچی شرکت‌کننده پانزده‌ ساله بخش موسیقی نواحی، در گروه سنی الف با دوتارنوازی حضور داشت. او که از شهرستان تربت‌جام در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت می‌کرد، در خصوص انتخاب این ساز و دلیل حضورش در این جشنواره توضیح داد: تربت‌جام مهد دوتار است و دوتار ساز محلی شهر ما است. پدرم نیز دوتار می‌نوازد و من دوتار نوازی را از او یاد گرفتم. در حال حاضر هشت سال است که دوتار می‌نوازم.

او در خصوص چگونگی آشنایی خود با جشنواره گفت: از طریق فضای مجازی با جشنواره آشنا شدم. همراه با چند نفر از دوستانم برای جشنواره فیلم فرستادیم و من هم انتخاب شدم.

در ادامه به تأثیر جشنواره در مسیر موسیقیایی‌اش اشاره کرد: تجربه اجرای صحنه‌ای را کسب کردم. مقابل داوران توانستم ساز بزنم و از نظرشان بهره‌مند شوم. نواختن مقابل جمعیت اعتمادبه‌نفس نوازنده را بالا می‌برد. رفت‌وآمد سخت است، اما انگیزه داشتم و همان باعث شد در این جشنواره شرکت کنم.

موسیقی محلی ما دوتار است

اله داد بهرامی شرکت‌کننده بیست‌وسه‌ساله بخش موسیقی نواحی، در گروه سنی ب با دوتار نوازی حضور داشت. او که از شهرستان تایباد در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت ‌کرد، در خصوص دلیل انتخاب ساز دوتار گفت: موسیقی محلی ما دوتار است و از بچگی آن را می‌شنویم. پدربزرگ من نیز دوتار می‌نواخت. پیش از این خانواده‌ها ساز دیگری را برای یادگیری فرزندانشان انتخاب نمی‌کردند، اما امروزه با گسترش اطلاع‌رسانی و شناخت بیشتر در خصوص سازهای دیگر یادگیری دیگر سازها نیز فراگیر شده است. من در ابتدا برای پر کردن اوقات فراغت دوتارنوازی را شروع کردم، اما پس از چندی به آن علاقه‌مند شدم و مسیر موسیقیایی آن را جدی گرفتم.

وی درباره تأثیر جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: از طریق استادم با این جشنواره آشنا شدم و تصمیم به شرکت در آن گرفتم. پیش از این تجربه اجرای صحنه‌ای داشتم. شرکت در جشنواره بسیار در پیشرفت من مؤثر بوده است. وقتی تصمیم به شرکت در آن گرفتم، تمام سال به تمرین پرداختم. جشنواره باعث شد من به‌اندازه دو تا سه سال پیشرفت کنم. دوتار به‌تنهایی انگیزه کافی برای تمرین کردن به من نمی‌دهد، اما جشنواره تشویق خوبی برای من شد دوتارنوازی را بیشتر تمرین کنم. جشنواره و تجربه جدید به‌قدری باارزش است که بعد مسافت را می‌توان نادیده گرفت.

دوتار را به خاطر علاقه‌ای که به آن داشتم انتخاب کردم

محسن کریمی با 24 سال سن از تربت‌جام در بخش موسیقی نواحی شرکت کرد. این شرکت‌کننده رده سنی ج که هم در بخش دوتارنوازی و هم در بخش آوازی موسیقی شرق و جنوب خراسان حضور داشت، در خصوص علت انتخاب ساز خود گفت: تار را به خاطر علاقه‌ای که به آن داشتم انتخاب کردم و از شش سالگی نواختن را شروع کردم. درزمینه آواز، پدرم که خود از استادان آواز هستند، استاد و مشوق من بودند.

این شرکت‌کننده درباره تأثیر جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: جشنواره را از طریق دوستان و استادان می‌شناختم. برای این‌که خودم را محک بزنم، تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم. جشنواره باعث شده است در موسیقی پیگیرتر باشم، مقامات را دنبال کنم و آن‌ها را بهتر بشناسم.