به گزارش هنرآنلاین، دبیر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با بیان آنکه این دوره نیز مانند دوره پیشین محوریت "سینمای ایران" حفظ شده، تغییرات جدیدی نیز در محورهای موضوعی پژوهش‌­ها صورت گرفته که در قالب شش محور برای این دوره درنظر گرفته شده‌­اند.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات، تعداد و میزان جوایز دوره دوم را نیز شامل می­‌شود، افزود: اضافه شدن بخش جنبی تحت عنوان "استفاده از رسانه فیلم به مثابه "پژوهش بصری""، که این بخش غیررقابتی است و صرفاً فیلم‌­های کوتاهی انتخاب و به نمایش درمی­‌آیند که از رسانه فیلم به مثابه روش و ابزار ارائه تحقیق علمی- پژوهشی با موضوع سینمای ایران استفاده کرده باشند و در پایان به یک اثر شایان توجه، لوح تقدیر اهدا می­‌شود.

ضابطی جهرمی خاطرنشان کرد: در این دوره پژوهشگران به مدت یک­ماه از بیستم شهریور تا بیستم مهرماه فرصت دارند، آثار خود را جهت داوری ارسال کنند و طبق روال گذشته نتایج نهایی پژوهش­‌های برگزیده در هفته پژوهش در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد. متن فراخوان به شرح زیر است:

فراخوان دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال ایران

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری و مدرسه ملی سینمای ایران به منظور شناسایی و تقویت رویکردهای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران، دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال را به مناسبت هفته پژوهش، در نیمه دوم آذر سال ۱۳۹۷برگزار می­کنند. از استادان، سینماگران، دانشجویان، پژوهشگران دانشگاه­ها، همچنین پژوهشگران مراکز علمی-پژوهشی که پژوهش‌­هایی در زمینه سینمای ایران انجام داده‌­اند، با توجه به محورهای موضوعی ذکر شده و شرایط مندرج در این فراخوان، برای شرکت در این رویداد، از طریق ارسال آثار پژوهشی خود، دعوت به عمل می‌­آورد.

اهداف

- جهت‌­دهی پژوهش­‌ها و مطالعات سینمایی به سوی شناسایی موضوعات کلیدی و زیربنایی سینمای ایران برای تقویت رابطه با مخاطبان.

- تشویق و تقدیر از تلاش‌­های علمی و پژوهشی استادان، دانشجویان، اندیشمندان و خبرگان دانشگاهی و مراکز پژوهشی که سهمی از مطالعات علمی و پژوهش‌های خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌­اند.

- تقویت ارتباط متقابل پژوهشگران دانشگاهی و دیگر مراکز علمی - پژوهشی، با سینماگران و دست­اندرکاران سینمای ایران.

محورهای موضوعی پژوهش­‌ها

*مطالعات میان‌­رشته­‌ای در سینمای ایران: مطالعات اجتماعی و فرهنگی - مطالعات دینی و فلسفی -  مطالعات تاریخی - مخاطبان - سینما و منافع ملی- مطالعات آینده‌­پژوهانه

*توسعه و تقویت زیرساخت‌­های سینمای ایران: فناوری- نیروی انسانی- فضاهای فیزیکی تولید و نمایش(استودیو، لوکیشن، شهرک­ سینمایی، سالن نمایش فیلم)،

*نظریه­‌پردازی و نقد در زمینه شکل‌­گیری سینمای ملی ایران؛ از جنبه­‌های سبک، فرم و زیبایی شناسی - مضمون و محتوا

*تشکل­‌های صنفی و سینمای ایران: موازین حقوقی و اخلاق حرفه­‌ای – ضوابط حرفه‌ای و مناسبات عوامل تولید – ارتقاء مهارت‌های حرفه­‌ای،

*چالش­‌های فرآیند تولید تا اکران فیلم: پیش‌تولید، تولید و پس‌­تولید– نظام پخش، اکران و تبلیغات– تولید مشترک و بازاریابی بین المللی،

*آرشیو و حفاظت از میراث ملی سینمای ایران: حفظ و نگهداری آثار- توسعه و سازماندهی آرشیو - جایگاه و اهمیت آرشیو ملی فیلم در پژوهش‌­های مربوط به سینمای ایران.

شرایط آثار

۱- مقالات علمی - پژوهشی، پایان­‌نامه­‌ها و طرح‌های پژوهشی که در فاصله زمانی اول دی­ماه ۱۳۹۶ تا پایان شهریور ۱۳۹۷ به نگارش درآمده باشند، امکان شرکت دارند.

۲- طرح­‌های پژوهشی باید حداقل مشتمل بر ۱۲۰ صفحه ۵۰۰ کلمه­ای تایپ شده باشند.

۳- مقالات علمی-پژوهشی(اعم از چاپ شده در نشریات علمی-پژوهشی یا دیگر نشریات علمی-تخصصی مورد تایید، همچنین مقالات چاپ نشده آماده انتشار)، باید حداقل ۱۵ و حداکثر 3۵ صفحه ۵۰۰ کلمه­‌ای تایپ شده باشند.

۴- پایان­‌نامه­‌ها مطابق با شرایط و معیارهای هر دانشگاه قابل پذیرش هستند.

۵- مراکز تحقیقاتی و پژوهشی باید رزومه، مشخصات، اسناد و مدارک کلیه فعالیت‌های کمی و کیفی خود را در حوزه پژوهش‌های مربوط به سینمای ایران، در مدت زمان اعلام شده، به دبیرخانه جایزه پژوهش اعلام دارند.

* دبیرخانه جایزه پژوهش سینمایی سال حق استفاده از چکیده پژوهش‌­ها در سامانه، کتاب، مجلات، بروشورها و تولید خبر مربوط به این رویداد را دارد.

**آثار رسیده به دبیرخانه پس فرستاده نخواهد شد.

جوایز

به پژوهشگران برگزیده جوایزی به شرح زیر اهدا خواهد شد:

برترین پژوهش سینمایی سال: تندیس، لوح برگزیده و مبلغ 200/000/000 ریال حمایت مالی.

برترین پایان نامه دانشجویی سال: تندیس ، لوح برگزیده و مبلغ 70/000/000 ریال حمایت مالی.

برترین پژوهش خارجی سال: تندیس ، لوح برگزیده و معادل ارزی  200/000/000 ریال حمایت مالی.

برترین مقاله علمی / پژوهشی سال: تندیس ، لوح برگزیده و  مبلغ 50/000/000 ریال حمایت مالی.

برترین مرکز پژوهشی : تندیس و لوح برگزیده.

جایزه ویژه دبیر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال

یادآوری: مراکز پژوهشی و نهادهای سینمایی و علمی از بین پژوهش­‌های ارسالی به دبیرخانه، با داوری­های جداگانه و مستقل، به پژوهش­‌های برتر منتخب خود، جوایز و امتیازاتی را اهدا خواهند نمود.

بخش جنبی: استفاده از رسانه فیلم به مثابه "پژوهش بصری" برای مطالعه و شناخت سینمای ایران(فیلم به مثابه مقاله یا کتاب پژوهشی).

* در این دوره از جایزه پژوهش سینمایی سال، این بخش غیررقابتی است و صرفاً فیلم‌­های کوتاه که از رسانه فیلم به مثابه روش و ابزار ارائه تحقیق علمی-پژوهشی با موضوع سینمای ایران استفاده کرده باشند، انتخاب و به نمایش درمی­‌آیند. به یک اثر شایان توجه، لوح تقدیر اهدا می‌­شود. زمان نمایش آثار ارسالی باید کمتر از 30 دقیقه و سال تولید آنها از ۱۳۹۵ به بعد باشد.

تقویم

 آغاز ثبت نام در سامانه و تکمیل فرم درخواست شرکت: از  1397/6/20تا 1397/07/20

ارسال آثار: حداکثر یک­ماه پس از تاریخ انتشار فراخوان، منحصراً از طریق سایت اختصاصی جایزه پژوهش سینمایی سال.

پژوهشگران، برای تکمیل فرم درخواست شرکت و ارسال آثار یا کسب آگاهی بیشتر، می­توانند به سایت اختصاصی جایزه پژوهش سینمایی سال، به نشانی www.mmciran.com/icra یا با تلفن دبیرخانه جایزه پژوهش: 66435683-7 تماس بگیرید.

نشانی دبیرخانه :تهران- خیابان فاطمی غربی- نرسیده به سیندخت- پلاک 224- طبقه سوم