سرویس سینمایی هنرآنلاین: رضا آقایی کارگردان فیلم "عینک" در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان حضور یافت و جایزه بهترین فیلمنامه بلند داستانی این جشنواره را از آن خود کرد. داستان فیلم درباره اتفاقاتی است که برای یک کودک در پنجشنبه آخر سال رخ می‌دهد و او برای گرفتن پول از دستگاه عابربانک مراجعه می‌کند اما دستگاه کارت او را ضبط می‌کند و در همین حین عینک مادربزرگ خانواده هم می‌شکند و او به دنبال تعمیر این عینک با یک خانواده افغان آشنا می‌شود و ...

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با گلایه از وضعیت اکران فیلم‌های کودک و بخصوص فیلم‌های مستقل گفت: "عینک" را اکران نخواهم کرد. در حالی که در این دوره کسی جرات نمی کند فیلم بسازد، من تنها فیلمساز مستقلی هستم که در ژانر کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره کار کردم. فیلمی که در 15 فستیوال بین‌المللی حضور یافته است و به زودی در مهرماه در دو جشنواره فیلم لوکاس در آلمان و شارجه در بخش مسابقه به رقابت خواهد پرداخت و این نشان از کیفیت خوب فیلم دارد، اما در داخل کشور به این فیلم بها داده نشد و آن را نادیده گرفتند. در حالی که فیلم من سیاه‌نمایی برای جذب در جشنواره‌های خارجی را ندارد. انتظار داشتم حداقل فیلم من مورد توجه واقع شود.

فیلم عینک

آقایی افزود: فیلم من برای کودک است نه درباره کودک و همین عامل نیز موجب شده است تا کودکان آن را ببینند و از دیدن آن لذت ببرند.

این کارگردان همچنین درباره وضعیت پروانه ساخت فیلم بیان کرد: تهیه کننده فیلم برای آن مجوز ویدئویی دریافت کرد در حالی که ما تمام المان‌ها و استانداردهای سینمایی را در فیلم رعایت کرده‌ایم و فیلم کاملا سینمایی ساخته شده است. حتی به جرات می‌توانم بگویم این فیلم از فیلم‌های دیگری که با پروانه سینمایی ساخته شده بودند یک سروگردن بالاتر بود، اما چون پروانه ویدئویی دریافت کرده است و برچسب ویدئویی روی آن خورده است برای اکرانش نمی‌توانم کاری انجام دهم. امیدوارم که عنوان ویدئو از روی فیلم‌ها برداشته شود و ارشاد در این زمینه همکاری با فیلمسازان داشته باشد. من برای ساخت این فیلم از نظر مالی بسیار سختی کشیدم و از این بابت اصلا ناراحت نیستم. از مسئولان هم به لحاظ مالی انتظاری ندارم اما حداقل خواسته من این است که به من سالن سینما بدهند تا فیلمم دیده شود. چرا باید فیلم را در قالب دی‌وی‌دی وارد بازار کنم که آن هم به راحتی کپی و یا دانلود شود، در حالی که هزینه اصلی را صرف ساخت آن کرده‌ام. حمایت مالی نیست، اما حداقل می‌توانند سینما بدهند تا فیلم‌های ما به نمایش درآید. متاسفانه سینما دست یک عده است که مافیای سینما را شکل داده‌اند. در چنین وضعیتی واقعا یاد عباس کیارستمی افتادم که فیلم‌هایش در داخل کشور اجازه پخش نداشت و نشان داده نمی‌شد اما در دنیا همچنان هم فیلم‌های او دیده می‌شود و از آن لذت می‌برند.

فیلم عینک

 وی در ادامه بیان مشکلات اکران اظهار کرد: در این میان تنها آقای ایل بیگی از فیلم من حمایت کردند ولی او نیز در همان زمان به من گفت که فیلم فروش نمی‌کند در حالی که فیلم من در ژانر هنری ساخته شده است و نباید به فروش آن فکر کرد.

آقایی در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگران گیشه پسند در کار بهره نبرده است، عنوان کرد: فیلم کودک نمی‌شود چهره داشته باشد. فیلم من برای کودک است و نمی‌توانم سوپراستار برای آن بگذارم. این سینما نمی‌تواند بازیگر حرفه‌ای داشته باشد تا مخاطب محو آن سوپراستار شود. برای من حس انسان‌دوستانه فیلم که حرف اصلی در آن بیان می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است و دغدغه این روزهای من تنها پخش فیلم است. من دوست داشتم حتی اگر شده فیلم به شکل رایگان اکران شود و این برای من عجیب است که چرا از این فرصت‌ها استفاده نمی‌شود. انگار باید حتما یک عنوان بزرگ پشت کار باشد تا از آن استقبال کنند. سینمای امروز ما دچار یک مافیاست و من که سال‌هاست در این فضا کار کرده‌ام می‌دانم که با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. درست به همین دلایل هم دلزده شده‌ام و برای کار بعدی هم انگیزه لازم را ندارم.