سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه‌شب با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: موسیقی سراسر انرژی بوده و جوانان به آن انرژی مضاعف می‌بخشند. آینده موسیقی وابسته به نسل جوانی است که آینده موسیقی جهان را می‌سازند. موسیقی بخش پایدار و تفکیک‌ناپذیر ایران است. ایران در تاریخ خود بی موسیقی زندگی نکرده است و فراز و نشیب‌های این مرزوبوم موجب فاصله ایران از موسیقی نشده است. نوا و نی تغییری کرده اما موسیقی پابرجا مانده است.

صالحی با اشاره به این که بخشی از هویت ایران موسیقی است، گفت: سه واژه وطن، ایران و موسیقی جداناپذیر هستند. هیچ موسیقی‌دانی از تبار ایران در طول تاریخ نبوده است که قطعه‌ای با نام ایران و رنگ و بوی ایرانی در کارنامه کاری خود نداشته باشد. ایران رنگین‌کمان اقوام است و بخش جداناپذیر اقوام ایرانی موسیقی است. آن‌ها در گویش، پوشش و موسیقی این رنگین‌کمان را ساخته و پرداخته‌اند. شعر ایرانی روح آن است و ایران با آن زنده است. شعر بخشی از وجود ایرانی بوده و شعر و موسیقی در ایران پیوندی جداناشدنی دارند.

وزیر ارشاد ادامه داد: وقتی به شاعران مطرح کشور نگاه می‌کنیم شاهد آن هستیم که هم کلام از موسیقی است و هم کلامشان با موسیقی در جهان شناخته می‌شود. با توجه به اینکه ایران در چهارراه تاریخی است در معرض تهاجم‌های مختلف قرار داشته است و در این چند هزار سال همواره با تهاجم روبه‌رو شده است. بخشی از حماسه، عزت و ماندگاری ایرانی از طریق موسیقی بوده است، حمیت ایرانی با موسیقی پیوند خورده است. در روزگار ما و در مقطع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نقش موسیقی پررنگ بوده است.

صالحی در پایان گفت: همه آنچه موسیقی را به ایران پیوند می‌دهد اکنون بر دوش جوانان است. موسیقی بر ماندگاری اقوام، هویت و شاعرانگی ایرانی تأثیرگذار بوده و نسل جوان باید پاسدار این گذشته پرافتخار باشند. از همه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این جشنواره و تمام کسانی که وام‌دار موسیقی هستند تشکر و برای آن‌ها آرزوی توفیق و شادکامی دارم.

در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی جوان نفرات برتر بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک این دوره جشنواره، در سه رده سنی الف (15 تا 18 سال: متولدین سال‌های 1379 تا 1382)، ب (19 تا 23 سال: متولدین سال‌های 1374 تا 1378) و ج (24 تا 29 سال: متولدین سال‌های 1368 تا 1373) معرفی شدند.

دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران از 22 مردادماه تا 18 شهریورماه در تهران برگزار شد.