سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خنجره‌ها" به نویسندگی مهدی پوررضائیان و کارگردانی و بازی امیر آتشانی از شب گذشته 18 شهریورماه ساعت 18:30 و 20 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.

امیر آتشانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه آخرین بار این اثر نمایشی را 10 سال پیش در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه آوردم، گفت: اکنون نمایش "خنجره‌ها" را با فرمتی متفاوتی پس از 10 سال دوری از صحنه تئاتر اجرا می‌کنم. شاکله این اثر نمایشی همان است اما آن را به روز کرده‌ام. کسانی که با آثار نمایشی که من به صحنه می‌آورم، آشنا هستند، در جریان هستند که مبنای کار من تئاتر بی‌چیز است که بازیگر، بدن، بیان و حس در آن از اهمیت بیشتری نسبت به نور، طراحی صحنه و ... برخوردار است.

او در ادامه اضافه کرد: اما از آنجا که طی این سالیان به تدریس تئاتر مشغول و از صحنه دور بوده‌ام، در اجرای دوباره این نمایش نور، طراحی صحنه و دیگر عناصر را به آن اضافه کردم تا نمایش به روزی را به مخاطب ارائه کنم.

آتشانی درباره داستان نمایش "خنجره‌ها" توضیح داد: مش کاظم شبیه‌خوان تعزیه‌ها است و اولیاخوان است و این حرفه نسل به نسل به او رسیده است. از آنجا که برادر زنش انسان بدی است و به هر آنچه خواسته رسیده است، تصمیم می‌گیرد پس از 30 سال مخالف‌خوان شود و نقش شمر را در تعزیه‌ها اجرا کند چرا که معتقد است انسان‌های بد به خواسته‌های‌شان می‎‌رسند. مش کاظم کینه برادر زنش را به دل دارد و ....

این بازیگر و کارگردان درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "خنجره‌ها" عنوان کرد: فرمت و قالب این نمایش تعزیه است و در آن از موسیقی‌های سنتی بهره گرفته شده، نه تعزیه. انتخاب موسیقی و آواز این نمایش برای مخاطب بسیار جالب و نوستالژیک است. در این اثر سه تار، دف و کمانچه به صورت زنده نواخته می‌شود و بازیگر آوازهای نمایش را می‌خواند.

او همچنین افزود: در این اثر از نسخ تعزیه استفاده نشده و شخصیت داستان با توجه به دغدغه‌های درونی‌اش از اشعار حافظ می‌خواند.

آتشانی درباره طراحی صحنه این نمایش اظهار کرد: براساس تفکر کارگردانی و طی تعامل با طراح صحنه نمایش، در صحنه اول مخاطب با صحنه مغازه کفاشی روبروست که از زمان ورود مخاطب چالش‌های این نمایش آغاز شده و درگیری‌ها شروع می‌شود. پارت دوم صحنهِ دادگاه است و در همه صحنه‌ها شاید بده بستانی میان شخصیت نمایش و مخاطب صورت گیرد. صندلی‌های تماشاگر، در‌های ورودی و مخاطب، همگی از اکت‌های این اثر هستند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: پس از 10 سال به صحنه می‌روم و امیدوارم سربلند باشم. نمایش طی 15 شب، هر شب دو اجرا خواهد داشت که این مسئله چندان به نفع اجرا نیست و آن را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

دیگر عوامل نمایش "خنجره‌ها" عبارتند از: طراح صحنه: هادى قمیشى، طراح پوستر: انوشیروان میرزایى، دستیار کارگردان: مهدى شمس، ساخت تیزر: على آتشانى، گروه موسیقى: سرپرست گروه: علی پنجه شاهین، نوازندگان: تهمورس امیری و الهه گلکار و هم خوان: گیلدا بختیاری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.