سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بحران کاغذ در چند ماه اخیر کار بسیاری از ناشران را متوقف کرده است. شاید 6 ماه پیش تنها چند ناشر با این مشکل دست به گریبان بودند اما اکنون چند ماهی هست که تقریبا قریب به اتفاق ناشران ایرانی کارشان را متوقف کردند.

محمد عزیزی، مسئول نشر روزگار در یادداشتی که در اختیار ما گذاشته، چنین نوشته است:

دوستان سلام! 

مختصر عرض می کنم:

ماه‌هاست همه ی ما ناشران مستقل و غیر وابسته _ نه ویژه خواران _ از مشکلات و موانع بر سر راه تولید کتاب، مخصوصا مشکل گرانی هر ساعته ی کاغذ، حرف می زنیم!

حتا گاهی پیشنهاد و راه کارهای مناسبی هم ارائه کرده‌ایم، اما نمی دانم به چه دلیل عملا دست به انجام هیچ کاری نزده‌ایم!؟  

...

واقعیت تلخ و غیر قابل باور این است که صنعت نشر و چاپ و فروش کتاب ماه‌ها است که تعطیل شده و اکنون همه ما ناشران غیر وابسته به مراکز قدرت و رانت، در حال فروپاشی و ورشکستگی کامل هستیم... 

بدیهی است که با تعطیلی هر انتشاراتی،  ده‌ها شغل دیگر از قبیل چاپ،صحافی،کاغذ، کتاب‌فروشی و... هم تعطیل می‌شوند و بعد فاجعه اجتماعی ناشی از چنین تعطیلی و بیکاری های ناگزیر،هرلحظه عمیق و عمیق تر می شود! 

در چنین شرایطی،  آیا بهتر نیست  به صورت گروهی مثلا به وزارت ارشاد برویم و با وزیر محترم  و مسوولان توزیع کاغذ _ رو در رو _ صحبت کنیم!؟  

تاکی باید منتظر عنایت آن بزرگواران و فقط شنونده ی وعده های شیرین!!!  آن دوستان بمانیم! 

بحث حل بحران کاغذ توسط مسوولان درجه یک نظام،  در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،  مطرح شد و تا کنون که 4 ماه از آن زمان گذشته است ،  بنده ی ناشر،  هنوز یک ورق کاغذ،  مقوا، زینک، مرکب...  به قیمت دولتی ندیده و نگرفته ام.... 

دوستان لطفا به هر صورت که مصلحت می دانید،اظهار نظر کرده و برای دیدار با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام کنید! 

بنده،  برای این گفتگو حاضر هستم! 

با احترام و تشکر، 

مدیر مسئول نشر روزگار محمدعزیزی