سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و دوخت سرمه عرب با عنوان "خواب شیرین" روز گذشته 16 شهریورماه در گالری ویستا افتتاح شد. این هنرمند درباره آثارش گفت: علاقه‌ام به داستان‌های سنتی و مینیاتور در دانشگاه شکل گرفت. هرچند قبل از پرداختن به مینیاتور نقاشی مدرن می‌کشیدم ولی بعدا به نقاشی ایرانی علاقه‌مند شدم.

وی افزود: پرداختن به طرح گل و مرغ و طرح‌های نقاشی ایرانی در دوره کارشناسی ارشدم شکل گرفت و در نمایشگاه‌های گروهی از آن استفاده کردم. برای نخستین نمایشگاه انفرادی‌ام نیز چون مدتی درگیر داستان شیرین و فرهاد بودم، ترجیح دادم روی همین داستان کار کنم. نتیجه این دوره، نمایشگاهی است که در گالری ویستا برپا شده است.

او گفت: البته به دنبال تصویرسازی از داستان نبودم و بیشتر روایت شخصی خودم را جست‌وجو می‌کردم. این نقاشی‌ها درواقع برداشت آزادی است از قصه. المان‌های عمومی مینیاتور را گرفتم و روی آن کار کردم. کلا روال کارم این‌گونه است که با استفاده از موتیف‌های سنتی، با روش‌های سنتی مثل قلم‌گیری و ...کار می‌کنم و سپس آن را برای نشان دادن کهنگی مخدوش می‌کنم. سپس بافته‌هایی را به آن می‌افزایم.

عرب توضیح داد: نقاشی‌هایم بیشتر اکریلیک است ولی بنا به ضرورت از تکنیک‌های دیگری نیز استفاده می‌کنم. سپس بافت به نقاشی اصلی اضافه می‌شود. برای این نمایشگاه روی هم رفته ۱۳ اثر ارائه دادم که ۹ اثر مستقیما به داستان شیرین و فرهاد مربوط است و ۴ اثر گل و مرغ است.

این هنرمند درباره جذابیت‌های مینیاتور گفت: مینیاتور به شکل سنتی آن بسیار جذاب است و خود هنرمند هم وقتی با تکنیک‌های آن کار می‌کند بسیار جذب این شیرینی کار می‌شود و این‌طور نیست که از کار با آن خسته شوید. اما اگر بخواهی از آن برای یک بیان معاصر استفاده کنید، جذابیت‌های تازه‌ای در آن کشف می‌‌شود.

سرمه عرب ادامه داد: برای همین از بافتنی استفاده کردم و بافته‌هایم را جایگزین گل‌های واقعی کردم. به نظرم ایده جالبی آمد. برای این گل‌ها از رنگ‌های شاد و تند استفاده می‌کنم در حالی که نقاشی‌ام کاملا سیاه و سفید است. البته قبلا در نقاشی از رنگ‌های تند استفاده می‌کردم ولی در حال حاضر سیاه و سفید کار می‌کنم.

این هنرمند در زمینه تلقی زنانه از کارهایش گفت: در ابتدای کار خیلی درباره این موضوع جبهه می‌گرفتم و حس می‌کردم وقتی می‌گویند اثر زنانه است منظورشان این است که هنرم درجه دو است. همان‌طور که زنان در جامعه گاهی درجه دو به حساب می‌آیند. اما وقتی صادقانه به آثارم نگاه کردم، دیدم که این واقعا یک بیان زنانه است و مشکلی هم ندارد که اینگونه است.

او گفت: ترجیح می‌دهم رفته رفته به سمتی بروم که کارم را تبدیل به یک بیان معاصر از سوی یک زن تبدیل کنم. درواقع کاری قوی که یک زن آن را خلق کرده است. شک ندارم که راهم را درست انتخاب کرده‌ام و در آینده با قدرت بیشتری به آن ادامه خواهم داد.

نمایشگاه "خواب شیرین" تا 26 شهریورماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.