سرویس تئاتر هنرآنلاین: رومانس کمدی موزیکال "رویای شب تابستان" اثر ویلیام شکسپیر با ترجمه، طراحی و کارگردانی مریم کاظمی ساعت 19:30 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.  

مریم کاظمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این نمایش و دلیل انتخاب این اثر نمایشی از شکسپیر گفت: نمایشنامه "رویای نیمه شب تابستانی" اثر شکسپیر در مورد ارزش عشق راستین است و از آنجایی که عشق در ادبیات به جنون و توهم و دیوانگی هم تعبیر شده، نویسنده با قراردادن همزمان وقایع نمایش با ماجراهای جنگل، مفهوم انتزاعی را به عمل و فعل درآورده است. جنگل توهم‌زا و موجودات از ما بهتران با انسا‎ن‌هایی که به دلایلی تصمیم می‌گیرند به جنگل بروند برخورد دارند و حضورشان چنان تاثیری بر زندگی آنها می‌گذارد که در پایان همه چیز به تعادل می‌رسد.

او همچنین افزود: این نمایشنامه با انگیزه حضور هنرجویان کلاس تئاتر شهرستان ورامین انتخاب و طراحی شده است. از بین این نمایش و نمایشنامه "یک نوکر و دو ارباب" اثر گولدونی که در مورد اجراهای‌شان برای آینده طراحی‌هایی دارم، نمایشنامه "رویای نیمه شب تابستانی" انتخاب شد تا بتواند حضور همه هنرجویان را پوشش دهد و از آن جا که این اثر نمایشی بسیار رمانتیک و شاعرانه است، حال همه را به دور از مشکلات روزمره خوب می‌کند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر خاطرنشان کرد: ضمن رعایت سنت‌های تئاتر گلوب (شکسپیر) و نوآوری‌هایی که شخص شکسپیر در فرار از قید و بندهای تئاتر رسمی طراحی و زمینه‌سازی کرد با توجه به شرایط سالن اجرایی و عدم وجود تکنیک‌های ماشین‌های صحنه، روی بدن و فضاسازی بازیگران حساب شده است.

کاظمی درباره  فضا و طراحی صحنه نمایش "رویای شب تابستان" یادآور شد: طراحی صحنه نمایش با توجه به درونمایه متن، با نگاهی به معماری کهن به صورت مدرن و کاربردی طراحی شده و یادآور فضای تئاترهای یونان قدیم و معابد کلاسیک و در عین حال با ایجاد بُعد و پرسپکتیو و طراحی نور توامان در صحنه‌های شهر و جنگل کاربرد دارد و باورپذیر است.

این بازیگر و کارگردان درخصوص موسیقی‌های این اثر نمایشی اظهار کرد: این نمایش سومین نمایش ترجمه خارجی است که با استفاده از موسیقی ایرانی اجرا می‌کنم. موسیقی "رویای شب تابستان" به صورت زنده و تلفیقی از ادوات ایرانی و فرنگی است و ملودی‌ها با توجه به حال و هوای هر صحنه انتخاب و تنظیم شده است و غالب انتخاب‌ها براساس موسیقی پاپ قدیمی ایرانی و فولکلور و اصطلاحا کوچه بازاری‌ها است.

مریم کاظمی درخصوص انتخاب بازیگران که اکثر آن‌ها از هنرجویان او  هستند، عنوان کرد: این نمایش حاصل پروژه کلاسی هنرجویان شهرستان ورامین است که به همت انجمن نمایش استان تهران شکل گرفت. طبیعتا اغلب بازیگران از هنرمندان هنرجوی ورامین انتخاب شده‌اند و گروه دوم هنرجویان سایر شهرستان‌های استان تهران هستند.

او ضمن اشاره به اینکه از ابتدای شروع کلاس‌ها در سال 96، حضور حسین محب اهری برای نقش اجیوس قطعی بود، گفت: به دلیل همزمانی تمرینات فشرده این نمایش با اجرای نمایش "خسیس" و انرژی فراوان نقش هارپاگون که آقای محب اهری در نمایش "خسیس" ایفا می‌کردند، تصمیم گرفته شد در سری اولیه اجرای نمایش که شامل 8 اجراست حضور نداشته باشند و امیدوارم برای اجراهای تکمیلی و آتی نمایش بتوانند گروه را همراهی کنند.

کاظمی درباره مدت زمان تمرینات به منظور اجرای این اثر نمایشی یادآور شد: تمرینات نمایش از زمستان 96 به صورت پراکنده یک روز در هفته شروع شد و بعد از انتقال گروه به تهران چهار- پنج روز در هفته تمرین داشتیم و درسه هفته منتهی به اجرا هر روز برای آماده‌سازی و هماهنگی گروه صحنه و  موسیقی تمرین مستمر داشتیم.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر تعداد اجراهای اندکی که برای این نمایش درنظر گرفته شده است با توجه به تمرینات طولانی و هزینه‌بر بودن این اثر نمایشی، خاطرنشان کرد: قطعا هیچ کدام از نمایش‌های گروه تئاتر مستقل حتی اگر سی اجرای خود را طی کند بسته نخواهد شد و برای اجراهای مجدد در همان سالن یا سالن‌های دیگر اقدام خواهیم کرد. نمایش "رویای شب تابستان" برای هشت اجرا طراحی نشده بود اما عملا نبود تطبیق زمانی ما را به اینجا رسانده است.

کارگردان نمایش "خسیس" در ادامه اضافه کرد: ابتدا قرار بود این نمایش همزمان با نمایش "خسیس" به صورت دو اجرایی یک شب در میان تا پیش از ایام محرم روی صحنه برود اما از زمانی که برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر به ما اعلام شد تنها بیست روز وقت داشتیم و تصمیم گرفتیم با "خسیس" شروع کنیم تا نمایش بعدی آماده شود. از آنجا که جمع‌آوری صحنه نمایش "خسیس" و تحویل سالن به جشنواره تئاتر عروسکی و تحویل دوباره آن حدود دو هفته طول کشید و ما آماده اجرا بودیم و تعداد اجراهای باقیمانده طبق زمان تعیین شده برای ما همین هشت اجرا شد.

بازیگران نمایش "رویای شب تابستان" عرفان میدانلو، هومن رهنمون، حسام کلانتری، رسول حق شناس، راضیه ده پایینی، سمیه کیادربندسری، فاطمه خدابنده لو، رضا محمدیان، آرزو رستمی‌فر، آرزو حلاجی، رضا نجاری، محسن شیرازی، حسن همتی، عباس ابوالفضلی، الهام قره خان بیکلو، فربد تجویدی، میثم سپاه منصوری، امیرمحمدملکی، محمد نسترن، نیلوفر کوشامهر، شقایق  اصلانی، ریحانه فدایی اردستانی، عطیه اسلامی، آتنا طالبی آذر، حدیثه سهرابی، امید کفایتی، بهادرمیرناصری، امیرحسین شیخی، مرتضی کریمیان، بهرنگ رهنمون، علی پناهی، پارسا پازوکی و علی اصغر حق شناس هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: امیرحسین شفیعی ، طراح صحنه: رضا مهدی زاده، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح گریم و ماسک و کلاه گیس: افسانه قلی زاده، گروه تولید: حسین بنیاد، علیرضا فتاحی، آزاده چهره قانی، شهداد قهرمانی و علیرضا عموزاده، دستیار کارگردان: مونا نصرتی حسینی، مدیران صحنه:  سعیدقره داغلی و سبا کریمیان، طراحی و ساخت آکسسوار: مهدی حبیبی، مدیر اجرایی گروه: جواد اعرابی، روابط عمومی گروه مستقل: زهرا شایان فر، تنظیم قطعات و سرپرست گروه موسیقی: فرید نوایی، طراح پوستر و بروشور: مینا هوشی و عکاس :‌ محمد اسدی، انتخاب نوازنده‌ها و ترکیب گروه موسیقی: امیر سلیمانی مقدم، گروه موسیقی زنده: امیر سلیمانی مقدم درامز و سوت، حمید ابراهیمی ترومپت، پرستو سیار آواز، ندارستمی آواز، مهرادزمانی آواز و گیتار، محمدکاظم یوسفیان آواز و گیتار، نیوشاسردشتی دف و تنبک، محمد سیاه پوش تار، شکیلاکیانی ویلن، علیرضا ترابی کنترباس و اشکان پناهی گیتار الکترونیک.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.