سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کارخانه وطن، یکی از این کارخانه‌های ورشکسته اصفهان است که روزگاری از مهم‌ترین مراکز نساجی ایران به شمار می‌آمد اما در حال حاضر تعطیل است.

این مطلب طی گزارشی در خبرگزاری "ایمنا" منتشر شد و ضمن اعلام خبر ورشکستگی کارخانه نساجی وطن، مروری به سابقه این مرکز تولید پارچه در کشور داشته است.

در این گزارش آمده است: " کارخانه وطن توسط دو بازرگانان اصفهانی به نام فضل‌الله دهش و محمدحسین کازرونی در سال 1304 راه‌اندازی  و برای محل کارخانه بنایی در هفت دست اصفهان انتخاب شد که پس از 5 سال تلاش توانستند بهترین پارچه‌های پالتویی، فاستونی، گواردیَن وغیره را تولید کنند.

شرایط بسیار خوبی در این کارخانه به وجود آمد و تا سال‌ها تولیدات مرغوب آن کم‌وبیش ادامه داشت اما به گفته برخی افراد مطلع، در سال 1383  پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مشکلات و بی رونقی این کارخانه آغاز شد و سرانجام هم دلایلی چون رکود بازار داخل، افزایش حجم واردات، افزایش بهای تمام‌شده و هزینه‌های نگهداری دست‌به‌دست هم داد تا سرانجام این کارخانه با 300 کارگر تعطیل شود.

یکی از فعالان صنعت نساجی و از کارکنان سابق کارخانه وطن در مورد شرایط فعلی این کارخانه اظهار داشته است که حدود چهار سال قبل کارخانه وطن به‌طورکلی تعطیل شد و در این مدت بخشی از تجهیزات قدیمی آن به فروش رفت و بخشی دیگر نیز در حال فروش است. واگذاری کارخانه به بخش خصوصی (افراد غیرمتخصص)، عدم تأمین مواد اولیه، حمایت نکردن بانک‌ها، واردات کالای خارجی، نبود سرمایه در گردش، فقدان تکنولوژی پیشرفته و نوسانات ارزی منجر به ایجاد مشکلات پی‌درپی برای این کارخانه و تعطیلی نهایی آن شد. پس از تعطیلی وطن، شرکتی به نام حیات گستر، بخشی از زمین کارخانه وطن را اجاره کرد و مشغول به تولید کالای خواب شد. البته شرکت حیات گستر، هیچ ارتباطی با شرکت وطن ندارد فقط در محل این کارخانه مشغول به فعالیت است. هم اکنون تعدادی از کارگران به‌صورت قراردادی با حیات گستر در حال همکاری هستند، تعدادی دیگر از قرار دادها هم تصفیه‌حساب شده و مابقی که به‌طور رسمی در کارخانه وطن در حال فعالیت بودند بازنشسته شدند."

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان هم در این‌باره اذعان داشته است که ترجیح داده شد این کارخانه با وجود سیستم تولید پیشرفته‌ای که داشت به دلیل فرسوده بودن بخشی از تجهیزات آن، نبود درآمدزایی مناسب و وجود مشکلات متعدد در مسیر تولید، تعطیل شود.