سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در روز سه‌شنبه از ساعت 9 صبح در تالار رودکی میزبان شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحله نهایی بخش موسیقی دستگاهی ایران بود.

هیئت داوران متشکل از حسین علیزاده، سیامک آقایی، نگار بوبان، سیامک جهانگیری، احسان ذبیحی فر و محمدرضا فیاض شرکت‌کنندگان را داوری کردند تا از میان آن‌ها نفرات برگزیده را اعلام کنند. بخش ویژه موسیقی دستگاهی هفت شرکت‌کننده داشت که به ترتیب روی صحنه تالار رودکی حاضر شدند و نواختند و به سؤالات استادان پاسخ دادند.

در این بخش هر یک از نوازندگان با یکی از سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی نظیر تار، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه و نی نواختند. آنان باید به‌عنوان پیش‌درآمد، یک قطعه ضربی سنگین، برای بداهه‌نوازی اجرایی آوازی با وزن آزاد، برای بخش میانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند چهارمضراب و پس از بداهه‌نوازی به‌عنوان بخش پایانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند رنگ می‌نواختند. این قطعات ساخته خود شرکت‌کنندگان بود

نخستین شرکت‌کننده رضا ابراهیمی کلاریجانی بود که اجرای او آغازکننده این روز جشنواره موسیقی جوان شد. بعد از او ساسان زند کریمی، آرش سروستانی، حجت فرجیان، علی قنبری ایلخچی، آرمان مهدیه نجف‌آبادی و محسن میرزایی خلفه کندی مقابل داوران اجرا کردند.

داوران علاوه بر توجه به قالب کلی ساخت قطعات و سازمان‌دهی اجرای تک‌نوازی، تک‌نوازی مبتنی بر اصول زیبایی‌شناختی موسیقی کلاسیک ایرانی را در قالبی کنسرت گونه نیز در نظر داشتند.

بخش موسیقی دستگاهی ایران جشنواره جوان امروز چهارشنبه 14 شهریورماه به پایان می‌رسد و از صبح پنجشنبه 15 شهریورماه موسیقی کلاسیک به جشنواره خواهد آمد.

آیین اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش‌های موسیقی دستگاهی ایران و کلاسیک شامگاه یکشنبه 18 شهریورماه از ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.