سرویس نمایش هنرآنلاین: در این نشست جلال قلعه‌شاخانی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان درباره تاریخچه شکل‌گیری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان توضیح داد و دراین باره گفت: آسیب‌هایی که مردم مریوان به لحاظ مرزی بودن این شهر پس از هشت سال دفاع مقدس دیدند، از جمله انگیزه‌هایی بود که پایه‌های این جشنواره را شکل داد. در بدو امر هنرمندان فهیم مریوانی سعی کردند که برای التیام بخشیدن به دردها و رنج‌های مردم، از زبان هنر استفاده کنند به همین خاطر گروه‌هایی از تئاتر خیابانی به روستاها رفتند اما آرام آرام این روند به سطح شهرستان، استان و نهایتا منطقه رسید و بر همین مبنا سال 1384 نخستین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان بر اساس استقبال شایانی که از آن صورت گرفت، اجرا شد.

او افزود: به واسطه برگزاری این جشنواره مردم مریوان مخاطب حرفه‌ای تئاتر و برقراری ارتباط با این شاخه هنری شده‌اند، ضمن اینکه این رویداد پتانسیل‌های این شهر و ظرفیت‌های گردشگری مریوان را نیز به درستی معرفی می‌کند.

مدیر کل ارشاد استان کردستان درباره تعداد آثار اجرا شده در این جشنواره توضیح داد: در این دوره از جشنواره 39 گروه نمایشی، 112 اجرا در شهر مریوان و روستاهای اطراف داشتند اما در سطح استان و در 7 بخش این جشنواره ما 125 اجرا را شاهد بودیم.

قلعه شاخانی تصریح کرد: از ابتدای انتشار فراخوان بالغ بر 527 طرح به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد هیئت بازخوان بالغ بر 78 طرح را در بخش مسابقه و 15 اثر را در قسمت سنتی و آیینی انتخاب کردند. در مرحله دوم و بازبینی نهایتا 20 اثر در بخش مسابقه و 4 اثر در بخش آیینی به مرحله نهایی و اجرا راه یافتند.

او ادامه داد: با توجه به مطالبات مردم از ما، در این دوره تلاش کردیم که رویداد مریوان را گسترده‌تر کنیم تا گروهی که امکان حضور در مریوان را ندارند، نیز از تئاترها بهره‌مند شوند. بر همین مبنا نیز در سه شهر سروآباد، سنندج و سقز نیز طی این دوره اجراهایی را داشتیم که البته بازخوردهای خوبی نیز در پی داشت.

مدیرکل ارشاد استان کردستان از ادامه فعالیت‌های تئاتری در این شهر خبر داد و گفت: با حمایت‌های انجام شده از سوی مدیر کل هنرهای نمایشی، بنا بر این قرار گرفته که پس از جشنواره نیز طی سال هر ماهه یکی از آثار منتخب هیئت داوران در شهر اجرای عمومی داشته باشد.

قلعه‌شاخانی درباره بخش بین‌الملل بیان کرد: در این بخش بالغ بر 6 گروه نمایشی از 5 کشور، فرانسه، ارمنستان، اقلیم کردستان عراق، اسپانیا و آذربایجان حضور داشتند که البته امیدواریم با فراهم شدن زمینه‌ها، رشد این گروه‌ها و رقابتی بودن آنها بیشتر شود.

او از تخصیص ردیف بودجه توسط فرماندار استان کردستان به این جشنواره خبر داد و گفت: با کمک‌های انجام شده از سوی فرماندار منطقه، در این دوره برای نخستین بار، جشنواره صاحب یک ردیف اعتباری شد که به رشد آن کمک شایانی کرد.

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست از خبرنگاران تشکر کرد و سهم عمده‌ای از رونق امروز تئاتر را مدیون اصحاب رسانه دانست.

او با اشاره به مشکلات موجود در مسیر برگزاری جشنواره بیان کرد: برگزاری هر جشنواره نیازمند کاری عاشقانه است و اگر این تفکر و میل عاشقانه نباشد، کاری رونق نخواهد داشت بنابراین من فکر می‌کنم که با توجه به تلاش‌های انجام شده، جشنواره مریوان نیز تلاشی عاشقانه است.

مدیرکل هنرهای نمایشی مریوان را از جمله 10 جشنواره برتر کشور خواند و گفت: جشنواره مریوان یکی از 10 رویداد اصلی کشور است که می‌توان آن را در کنار برنامه‌هایی چون جشنواره تئاتر فجر، جشنواره عروسکی، کودک و نوجوان و آیینی سنتی قرار داد.

کرمی بر لزوم ایجاد تغییرات در بدنه جشنواره تاکید کرد و افزود: باید از همین امروز به فکر برگزاری دوره چهاردهم باشیم زیرا ایجاد یک تحول در جشنواره ضرورت است البته نباید همه جریان تئاتر خیابانی کشور را در مریوان جستجو کرد. کمک به رشد تئاتر از جمله اهداف این جشنواره است اما نباید تمام بضاعت تئاتر خیابانی کشور را در مریوان خلاصه کرد با این وجود نمی‌توان نقش این جشنواره را در رشد تئاتر خیابانی کشور انکار کرد.

او ادامه داد: تحول در جشنواره یک ضرورت است. حال این تحول می‌تواند در فرم یا کیفیت باشد البته توسعه در سطح استان از جمله تغییرات این دوره بود که به امید خداوند در سال آینده به سطح کشور توسعه داده خواهد شد.

کرمی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر جای خالی پژوهش در تئاتر خیابانی گفت: سن تئاتر خیابانی در کشور ما اندک است البته پژوهش از جمله دغدغه‌های ماست و برای آن تلاش‌هایی نیز شد که متاسفانه به سمت شیوه‌های معمول و مرسوم رفت. متاسفانه در زمینه تئاتر خیابانی تنها 3 کتاب منتشر شده و کمتر کار تحقیقی و علمی داریم اما قطعا برای این بخش نیز سیاست‌گذاری‌هایی در آینده انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان چهارشنبه 14 شهریور ماه با معرفی گروه‌ها و هنرمندان برگزیده به کار خود خاتمه خواهد داد.