سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی کلاسیک و دستگاهی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند. این جشنواره روز دوشنبه 12 شهریورماه میزبان بخش سه‌تار بود.

حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی، مسعود شعاری و بهروز همتی داوران سه‌تار را تشکیل می‌دادند.

رده‌های سنی پایین عملکرد بهتری دارند

بهداد بابایی در ارزیابی اجراهای روز سه‌تار گفت: شرکت‌کنندگان به‌واسطه استعداد و توانایی که دارند می‌درخشند. هرچه گروه سنی افزایش پیدا می‌کند احساس می‌شود ارتباط عاطفی‌شان با ساز به میزان تمریناتشان در حال کاهش است، اما رده‌های سنی پایین عملکرد بهتری دارند.

شرکت‌کنندگان نسبتاً سطح قابل قبولی داشتند

بهروز همتی اجراهای روز گذشته را این‌طور تشریح کرد: شرکت‌کنندگان نسبتاً سطح قابل قبولی داشتند، البته نسبت به ساز تار یک مقدار سطح پایین‌تری داشتند. خوشبختانه تعداد شرکت‌کنندگان در ساز سه‌تار خوب بود و در مقایسه با ساز تار، گروه ب و ج در مرتبه پایین‌تری قرار داشتند. فکر می‌کنم برنامه‌ریزی جشنواره امسال نیز بسیار عالی انجام شده بود.

سن رشد و پیشرفت نوازندگان در حال کاهش است

مسعود شعاری نقاط قوت و ضعف شرکت‌کنندگان را این‌طور بیان کرد: از نظر من سن رشد و پیشرفت نوازندگان در حال کاهش است و این مسئله جای امیدواری دارد، اما از لحاظ کیفی احساس می‌کنم باید روی بالا بردن کیفیت آثار تمرکز کرد. هنرجویان در رده‌های سنی پایین زودتر به هنر و البته موسیقی علاقه‌مند می‌شوند، چون موسیقی هنری است که باید نسبت به آن تعمق داشت و عمیقاً باید با آن ارتباط برقرار کنند.

او ادامه داد: به نظر من این تعمق هنوز در نوازندگان شکل نگرفته و حتی در موسیقی دستگاهی احساس می‌کنم حفظ می‌کنند ولی هنوز درک عمیقی از دستگاه‌ها و گوشه‌ها ندارند. باید این اتفاق بیفتد و آن‌ها بتوانند بداهه‌نوازی‌های خوبی داشته باشند و خلق کنند.

شعاری در مورد نقش دبیر جشنواره نیز گفت: خوشبختانه امسال دبیر جشنواره از پیشنهادهای هنرمندان و اساتید برای بهتر شدن جشنواره استقبال کردند و امیدوارم با این رویه مثبت شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره جوان باشیم.

از اجراها بسیار راضی بودیم

داریوش پیرنیاکان در صحبتی کوتاه درباره این بخش گفت: از اجراها بسیار راضی بودیم. نسبت به سال‌های گذشته گروه‌های ب و ج بهتر بودند. فکر می‌کنم جشنواره امسال با مدیریت آقای اسعدی بسیار درخشان برگزار شد.

آیین اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش‌های موسیقی دستگاهی ایران و کلاسیک شامگاه یکشنبه 18 شهریورماه از ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.