سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "فرایند" برگزیده بیست‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به نویسندگی امیر ابراهیم‌زاده و علی کرسی‌زر، با طراحی و کارگردانی علی کرسی‌زر و دراماتورژی امیر ابراهیم‌زاده از 29 مردادماه ساعت 21 در سالن اصلی مولوی روی صحنه است و بازیگران آن سپهر طهرانچی، مریم زارعی، مهرنوش حاجی‌خانی، بهراد سلاح‌ورزی، مازیار سیدین، دنیا دائمی، سعید کرمی و کیمیا کاوند هستند.

علی کرسی‌زر در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن بیان اینکه نمایشنامه "فرایند" اقتباسی از آثار کافکاست، گفت: این نمایشنامه براساس رمان "محاکمه"، "قصر"، "مسخ"، مجموعه داستان‌های کوتاه کافکا و رمان "تجاوز قانونی" اثر کوبو آبه که آن هم متاثر از رمان‌های فرانتس کافکا است، نگاشته شده است.

او داستان نمایش "فراِیند" را اینگونه توضیح داد و خاطرنشان کرد: شخصی به نام "کا" به تنهایی در خانه‌ای زندگی می‌کند، شبی اعضای خانواده‌ای ناشناس تک به تک وارد خانه "کا" می‌شوند تا خانه به اشغال این اعضا در می‌آید...

این کارگردان جوان تئاتر با اشاره به اینکه این نمایش قالب و فرم مخصوص به خود را دارد، عنوان کرد: از آنجا که این اثر فرم اجرایی مخصوص خود را دارد تماشاگر درگیر صحنه‌های آن می‌شود که به صورت عینی از فضای کافکایی برخوردار است. کانسپت کلی نمایش درباره قانون است و در این نمایش به تم تجاوز، گرسنگی، حریم شخصی و ... نیز پرداخته می‌شود.

کرسی‌زر درباره شیوه و سبک اجرایی این اثر اظهار کرد: نمایش به سبک رئال خودساخته‌ای اجرا می‌شود. آثار کافکا فضایی واقعی دارد که می‌تواند غیرواقعی نیز باشد و این نمایش نیز برگرفته از فضای گروتسک خاص آثار کافکا است. مخاطب اتفاقات نمایش را می‌پذیرد حتی در صورتی‌که غیر واقعی به نظر آید و برای تماشاگر ناشناخته باشد. زیرمتن، میزانسن‌ها، نورپردازی، طراحی صحنه و موسیقی نمایش همه به یک اندازه در فرم نمایش تاثیرگذار هستند.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش عنوان کرد: طراحی صحنه بسیار مینی‌مال و متحرک است و اجزای صحنه از قطعاتی تشکیل شد که هر یک جزئی از یک خانه و قابل جابه‌جایی هستند. موسیقی نیز در راستای فضاسازی نمایش به صورت پلی بک پخش می‌شود.

علی کرسی‌زر که با نمایش "فرایند" نخستین تجربه اجرای عمومی را پشت سر می‌گذارد، در پایان صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه این نمایش تاکنون با استقبال مواجه بوده و بازخورد خوبی از سوی مخاطبان داشته است. امیدوارم برای دیگر آثار برگزیده تئاتر دانشگاهی نیز موقعیت اجرای عمومی فراهم شود چرا که آثار نمایشی زمانی به تکامل می‌رسند که اجرای عمومی داشته باشند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مجری طرح: پوریا سمندری، طراح صحنه و نور: علی کرسی‌زر، طراح صدا و موسیقی: سپهر سا، طراح لباس: امیر ابراهیم زاده، طراح گریم: پادینا کیانی، دستیار کارگردان: صبا پیریایی، طراح پوستر و بروشور: رضا چاوشی، ساخت تیزر: میلاد فداکار، روابط عمومی و تبلیغات: رومینا داوری، عکاس: رها محمدی و مدیران صحنه: طه رضائیان و تینا جعفری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.