سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین دوره فستیوال شب‌های بداهه‌نوازی (Show of Hands) با موضوع تکنوازی سازهای زهی و زخمه‌ای در فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است. این فستیوال 10 شهریور با اجرای گلفام خیام از ایران و زوفیا بوروس از اتریش که هر دو نوازنده گیتار هستند افتتاح ‌شد و شب دوم آن به اجرای اولاش اوزدمیر با ساز باقلاما و حسام اینانلو با کمانچه اختصاص داشت.

آغازگر هر شب برنامه‌های این فستیوال اجرای ده دقیقه‌ای یک هنرمند نوجوان ایرانی است و شب گذشته نیز علی کهن‌کن، هنرمند نوجوانی بود که به تکنوازی کمانچه پرداخت و توانایی‌های خود در نواختن این ساز را به معرض نمایش گذاشت.

پس از آن اولاش اوزدمیر، نوازنده اهل ترکیه با ساز باقلاما به صحنه آمد تا بر اساس فرهنگ علوی- بکتاشی، به روایت مقام‌های ترکی بپردازد. او با تغییر مداوم مقام‌ها و حرکت در فضاهای مختلف، احساسات گوناگونی را با ساز خود بازنمایی می‌کرد و در بخش‌هایی از اجرا با استفاده از مضراب‌های متنوع سعی در ایجاد رنگ صوتی متفاوتی داشت. اما نکته قابل توجه در این اجرا نوعی شتاب‌زدگی در تغییر جملات بود و موتیف‌های جذابی که گه گاه به گوش می‌رسید، با گذر سریع از آنها فرصت پخته شدن و گسترش پیدا نمی‌کردند. در نهایت مخاطب با حجم زیادی از جملات متنوع روبه‌رو شد که نتوانستند حس خاصی را در او ایجاد کنند یا جمله‌ای را به یادگار در ذهن او بگذارند.

بخش دوم برنامه به کمانچه‌نوازی حسام اینانلو اختصاص داشت. این نوازنده اجرای خود را با کمانچه آلتو آغاز کرد و پس از دقایقی کمانچه را به دست گرفت تا بداهه‌نوازی در گوشه‌های موسیقی ایرانی را با رویکردی متفاوت و آزاد انجام دهد. اینانلو با پیزیکاتوها و ضربه زدن بر کاسه ساز از امکانات صوتی گوناگون کمانچه استفاده کرد و با تغییرات فراوان در سرعت و ملودی، لحظات متنوعی را برای شنوندگان ایجاد کرد، با وجود این برای مخاطب پیگیر آثار اینانلو این اجرا چیز جدیدی در بر نداشت.

اینانلو هنرمند جوان و پر کاری است که در سال‌های اخیر علاوه بر انتشار آلبوم‌های متعدد، اجراهای بسیاری را به صحنه برده و تجربه همکاری با هنرمندان خارجی را نیز دارد. او که توانسته در این سالها مخاطبان خود را به دست بیاورد، به نظر می‌رسد پس از یک دوره فعالیت مداوم، بد نباشد مدتی را به خلوت بگذراند تا پس از آن با تجربیاتی جدید مقابل شنوندگان قرار بگیرد.

دومین دوره فستیوال شب‌های بداهه‌نوازی توسط نشر موسیقی "هرمس" به مدیریت رامین صدیقی، تا پانزدهم شهریور با حضور 12 هنرمند از 9 کشور دنیا در فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد.