سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی در این نشست، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و همچنین تبریک به مناسبت دریافت عناوین برتر از سوی صدا و سیمای مرکز فارس در جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی، گفت: امیدواریم که روز به روز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند فارس در قله هست؛ شاهد موفقیت‌های حوزه فرهنگ و هنر و فعالیت‌های صدا و سیمای فارس، باشیم.

وی خاطر نشان کرد که برای بهبود فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان فارس با حضور گرم دستگاه‌های فرهنگی و چه بصورت خرد جمعی تمام کارها پیش برود و تا با تبادل نظر و گفتگو در این زمینه بتوانیم توانایی‌های متقابل میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای مرکز فارس را شناسایی و در راه فعالیت‌های مشترک گام برداریم و جای بسی خرسندی است در حوزه فرهنگ و هنر همواره حضوری چمشگیر هست و جای قدردانی دارد که همکاران صدا و سیما در انعکاس این فعالیت‌ها همواره پیشگام هستند.

سهرابی با اشاره به جلسات و برنامه‌ریزی‌های مختلفی که با توجه به اهداف دولت و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد تدوین شده است افزود: بحث اقتصاد هنر یکی از جدی‌ترین برنامه‌هایی بود که چندین بار در این خصوص تاکید شده و برنامه‌های کلانی تدوین شده که بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی هر استان این برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

سهرابی در ادامه افزود: از مهم‌ترین برنامه‌های یاد شده؛ راه‌اندازی گذرهای هنر بصورت دائمی و بازارهایی که محل بازدید و عرضه آثار هنرمندان باشد تا از این طریق هنر بتوانند به کسب درآمد و تولید آثار و اقتصاد هنر، هنرمندان توجه شایانی صورت گیرد و بحث دوم حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و پایتختی کتاب بوده است که در روستاها و شهرهای دوستدار کتاب برنامه‌هایی در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرا صورت گرفته و خواهد گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خاطر نشان کرد: در فارس جای رویدادهای فرهنگی و هنری که بصورت ملی مستمر و تاثیر گذار با دبیرخانه دائمی همانند سایر نقاط کشور که همه ساله در حال برگزاری است خالی است. برنامه هایی که هم باعث خلاقیت و پویایی هرچه بیشتر هنرمندان خواهد شد و هم باعث درآمد زایی می باشد و باید توجه کرد که فارس مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی است، اما در فارس برنامه های بزرگ و فاخری که بدانیم بصورت ملی، منطقه ای و... برگزار می شود را متاسفانه نداشتیم .

سهرابی در خصوص تلاش های صورت گرفته در راستای برگزاری برنامه های ملی افزود: پس از بررسی های مختلف و جلسات متعددی که برگزار شد در اولین گام تفاهم نامه برگزاری  جشنواره سینمای جوانان در فارس منعقد گردید. تا پس از ٢٢ سال در اردیبهشت ٩٨ شاهد برپایی این جشنواره در فارس باشیم. این برنامه با همکاری انجمن سینمای جوان و ١١ استان کشور برگزار می شود.

وی در خصوص سایر برنامه ها از تلاش جهت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را تلاش کردیم در فارس؛ جشنواره تجسمی  سرو نقره ای و جشنواره سینما حقیقت خبر داد و افزود: علاوه بر این برنامه ها دو هفته فرهنگی و هنری، هفته سعدی و هفته حافظ نیز است که انشالله در سال جاری یادروز حافظ را در سه روز با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برگزار خواهیم کرد.

این مدیر فرهنگی استان بیان داشت: هفته فرهنگی و هنری حافظ و سعدی با استقبالی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن صورت گرفت، امید آن داریم که بصورت سراسری تمام مناطق استان را در بر بگیرد و اجرایی شود تا به عنوان یک رویداد بین المللی مطرح و زبانزد گردد. او افزود: هر کار فرهنگی و هنری که بخواهد در استان برگزار شود نیاز به همکاری صدا و سیمای مرکز فارس دارد.

سهرابی رییس صدا و سیمای فارس نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از برپایی این جلسه و میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس حضور صابر سهرابی در مسند اداره کل را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد این حضور در استان فرهنگ پرور و هنر خیز استان سرمنشا تاثیرات و اتفاقات موثری باشد.

وی افزود: بی شک حضور در فضایی که سرشار از حضور هنرمندان کار بلد و مدعی است و فعالیت در این سمت دشوار است و باید به خودمان تبریک بگوییم که شخصی فرهیخته، هنردوست و با اخلاق و فرهنگی در این سمت حضور دارد و از خدای متعال آرزویی توفیق روزافزون برای شما و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس داریم و باعث مسرت و خوشحالی است که در این مسیر صدا و سیمای مرکز فارس را همراه و همگام خود بدانید و ما از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

در ادامه جلسه مدیر کل صدا و سیمای فارس به معرفی همکاران و معاونت های مختلف سازمان صدا و سیما پرداخت و اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد برپایی جلسات مشترک میان معاونین هر دو دستگاه در خصوص عملیاتی کردن طرح و برنامه ها باشیم.

او در ادامه با اشاره به شرایط فعلی جامعه همانند مشکلات اقتصادی و جنگ روانی دشمن، مسائل منطقه ای و مباحثی که به هر شکل آرامش را از مردم دریغ می کند افزود: هم اکنون زمان هنرنمایی حوزه های فرهنگی، هنری و ادبی است. تصور می کنم هم اکنون مهم ترین موضوع هم افزایی دستگاه های فرهنگی است، آنهم با این برنامه ها و چشم اندازهایی که هم در صدا و سیما و هم در فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهدافی نزدیک را دنبال می کنند.

سهرابی گفت: در کنار هم قرار گرفتن این دو دستگاه فرهنگ ساز؛ باید باعث آن شود تا تمام امکانات و ظرفیت های موجود را به کار گیرند و حتما شاهد اتفاقاتی خوبی در استان خواهیم بود. مهم ترین دغدغه ما بر اساس حضور در استانی که در هر رشته هنری، هنرمندانی سرآمد دارد؛ توجه به مسئله اقتصاد هنر است.

مدیر کل صدا و سیمای فارس ادامه داد: استان فارس و شهر شیراز به هنرمندانش شهره است و اگر متولیان دستگاه های فرهنگی و هنری برنامه ایی برای رونق فعالیت های اقتصادی هنرمندان نداشته باشند، هنرمندان بر اساس روحیه که دارند چندان در پی معاش نیستند و این وظیفه دستگاه های فرهنگی و هنری است تا با برگزاری برنامه هایی اینچنینی بصورت مستقیم و غیر مستقیم یاریگر ایشان باشند و ورد ما در برنامه هایی که تا کنون در مراکز استانی مرسوم نبوده است؛ همانند ساخت سریال ٩٠ قسمتی الف ویژه در راستای رسیدن به همین اهداف بوده است.

وی گفت: اینکه چنین سریالی می تواند بین ٥ تا ٧ سال هنرمندان و مشاغل مرتبط را درگیر فعالیت می کند و مسلما خیر این برنامه به سایر مشاغل استان هم خواهد رسید. بی تردید تمام برنامه های فرهنگی و هنری با وجود بیش از ١٥٠ شبکه تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی صدا و سیما مجال بهتری برای معرفی و گسترش در سراسر کشور را دارند.

سهرابی در ادامه با اشاره به اینکه باید از تفکر جزیره ای و جداگانه به یک تفکر جمعی و همکاری مشترک رسید افزود: در برگزاری هر برنامه ای همانند جشنواره سینمای جوان، صدا و سیما آمادگی کامل دارد تا شبکه های تخصصی ملی در این خصوص را دعوت به همکاری و پوشش چنین برنامه ای نماید.

در ادامه جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس؛ ضمن قدردانی مجدد از حضور تمامی اهالی صدا و سیما در این نشست با اشاره به پیشنهاد رییس صدا و سیمای مرکز فارس در خصوص برگزاری جلسات مشترک ماهیانه و تشکیل کارگروه های تخصصی از سوی معاونت های مختلف هر دو دستگاه فرهنگی، گفت: امیدواریم در حوزه فرهنگ و هنر شاهد اتفاقاتی مبارک در این زمینه باشیم.

سهرابی در پایان خاطر نشان کرد؛ مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام آمادگی می کند در تمام برنامه های صدا و سیما بصورت مادی و معنوی همکاری متقابل داشته باشد و در ادامه گفت: زمانی که سایر دستگاه ها شاهد همکاری متقابل دو سازمان فرهنگی باشند؛ اتفاقات موثر فرهنگی و هنری را رقم می زنند و مسلما باعث تاثیر گذاری در کل جامعه و استان خواهد بود .

الهه بهرامی