به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای مراسم و پیش از اکران این مستند فرزاد توحیدی با خوشامد گویی به حاضران گفت : خوشحالیم که در هاشور  برای دومین بار یک فیلم خوب و فرهنگی را بصورت همزمان و جهانی و از طریق اینترنت اکران می‌کنیم.

در ادامه علی مرادخانی مدیر عامل موزه موسیقی ایران  نیز طی سخنانی با اشاره به روند ساخت فیلمی درباره لوریس چکناواریان گفت: یکی از فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود ساخت فیلم از زندگی روزانه و عادی یک هنرمند است اما متاسفانه در ایران کمتر به این امر پرداخته شده است.

وی ادامه داد: بعد از تاسیس موزه موسیقی در سال 88 تصمیم گرفتیم  ساخت چند فیلم از چهره‌های مختلف هنری را شروع کنیم زیرا معتقدیم اینگونه فیلم‌ها می‌مانند و اگر امروز به خوبی کار نکنیم بعدها تاسف خواهیم خورد که چه لحظات خوبی وجود داشته است و ما آنها را ثبت  و ماندگار نکردیم.

مراد خانی ادامه داد: فیلم‌هایی درباره لوریس چکناواریان، فرهاد فخرالدینی، خانم ملک پور و همایون خرم  ساخته و آماده نمایش است و امیدوارم با همکاری هاشور بزودی اکران شوند.

وی ادامه داد: طرح و پیشنهاد ساخت  فیلم "13اکتبر 1937" سال 90 همراه با سید عباس سجادی  مطرح شد  و بکتاش آبتین نیز سال 91 با حداقل بودجه و کمترین امکانات با عشق و علاقه این فیلم را ساخت. باید ساخت چنین فیلم‌هایی بخصوص درباره چهره‌های  حوزه موسیقی، نمایش، تئاتر و هنرهای تجسمی ادامه پیدا کند.

13 اکتبر 1937

بکتاش آبتین کارگردان فیلم نیز با خوشامدگویی به مهمانان گفت : در فیلم" 13 اکتبر 1937 "تلاش کردیم تا چکناواریان را همانگونه که هست با همان صفا و صمیمت و کودکی درونش نشان بدهیم.

وی ادامه داد: من در زمان ساخت این فیلم و معاشرت با چکناواریان بسیار لذت بردم زیرا او هنرمندی است که با انسان درونش تفاوتی ندارد.

لوریس چکناواریان نیز در سخنانی گفت: روزی که به من گفتند می‌خواهیم از زندگی تو یک فیلم بسازیم ترسیدم زیرا بسیار سخت است و ما هرروز در حال تغییر هستیم ووقتی فیلمی درباره فردی ساخته می‌شود او را مانند تابلوی نقاشی و عکس در زمانی فیکس و ثابت می‌کنیم و وقتی افراد در هر زمان این فیلم را تماشا کنند تصور می‌کنند که  فرد در فیلم  امروز نیز همان شکلی است که در فیلم است .

وی ادامه داد: من در این فیلم برای پاسخ به سوالات هیچ فکری نمی‌کردم و از قبل آمادگی نداشتم و   در لحظه جواب می‌دادم. تلاش کردم  دیروزم  با روزی که از این دنیا قرار است بروم فرقی نکند. من کودک هستم و هیچ زمانی دوست ندارم از این کودکی خارج شوم زیرا دنیایی که خارج از کودکی است لذتی برای زندگی ندارد و همیشه در قلبم کودک هستم.

چکناواریان افزود: فیلم "13 اکتبر 1937" درباره یک آدم دیوانه است و من همیشه گفته‌ام که دیوانه‌ها دنیا را می‌سازند و عاقلان خراب می‌کنند.

علاقمندان به تماشای این فیلم می‌توانند به سایت هاشور مراجعه کنند.