سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی کلاسیک و دستگاهی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از ساز‌ها گوش می‌سپرند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند.

نقش جشنواره بسیار قابل تقدیر است

 هادی منتظری درباره چگونگی اجراهای این دوره بیان کرد: هر سه گروه سنی الف و ب و ج اجراهای قابل قبولی داشتند. سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان خوب بود و هر سال شاهد پیشرفت جوانان هستیم. سیکلی وجود دارد که نوازندگان الف وارد گروه سنی ب و نوازندگان ب وارد گروه سنی ج می‌شوند و این پیشرفت ادامه خواهد داشت.

او در خصوص نقش جشنواره موسیقی جوان گفت: نقش جشنواره در آینده موسیقی کشور بسیار قابل تقدیر است. در مجموع وجود چنین جشنواره‌هایی برای موسیقی پر از فایده است و خروجی آن‌ها است که مهم دانسته می‌شود. در حقیقت مسابقه و نمره مورد نظر نیست و ماهیت این رویداد اهمیت دارد.

نوازندگان جوان قطعات تعیین‌شده جشنواره را خوب نواختند

مهدی آذرسینا درخصوص اجراهای بخش کمانچه دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراها به خصوص در گروه سنی الف و ب، از سطح توقع من بسیار بالاتر بود. و کمانچه نوازان قطعات تعیین‌شده جشنواره را خوب نواختند و این نقطه قوت‌شان محسوب می‌شود. کسی که از عهده چنین رپرتواری برمی‌آید از جهات مختلف موسیقیایی توانمند است.

وی خاطر نشان کرد: نوازندگان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشتند. در سال‌های ابتدایی نیز نوازندگان خوبی حضور داشتند که نوید بخش این روزها بودند. نکته مهم این است که تلاش و مهارت‌شان محدود به رپرتوار جشنواره نباشد و مسیرشان را ادامه دهند.

بخش امتیازدهی و قضاوت سخت است

رضا پرویززاده در خصوص چگونگی اجراهای بخش کمانچه گفت: شاهد اجراهای بسیار نزدیک به هم بودیم. در هر سه بخش امتیازدهی و قضاوت سخت بود و شرکت‌کنندگان متفاوت ظاهر شدند، اما در مجموع می‌توان گفت از سطح قابل قبولی برخوردار هستند. این تنوع خود از زیبایی‌های جشنواره موسیقی جوان است.

نوازندگی شرکت‌کنندگان در سطح بسیار خوبی قرار داشت

محمد مقدسی اجراهای بخش کمانچه را چنین ارزیابی کرد: اجراها در مجموع خوب بودند؛ گرچه در سال‌های گذشته اجراهای خوبی داشتیم اما نسبت به آن پیشرفت چشم‌گیری داشتند. گروه سنی ب خیلی خوب بود، اما گروه سنی ج به خوبی سال‌های گذشته نبود. نوازندگی شرکت‌کنندگان در سطح بسیار خوبی قرار داشتند، آن‌ها با دلگرمی کار می‌کنند و امیدواریم آینده موسیقی را بدست بگیرند.

وی درباره تاثیر این جشنواره گفت: جشنواره رویداد بسیار خوبی است، امیدواریم در آینده از برگزیدگان بهره گرفته شود و فرهنگ کشورمان گسترش پیدا کند تا انحرافاتی که در موسیقی پیدا شده کم رنگ شود. باید با قرار دادن موسیقی در مسیر درست سلیقه شنوایی مردم را تغییر داد تا مردم خودشان بتوانند موسیقی خوب را شناسایی کنند. وظیفه وزارت ارشاد است که ارکسترهایی برای فعالیت این هنرمندان جوان تدارک ببیند.