سرویس سینمایی هنرآنلاین: آلمان فیلم "هرگز رو برنگردان" (Never Look Away) به کارگردان فلوریان هنکل فون دونرسمارک را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان این دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

"هرگز رو برنگردان" یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز است که شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارند. شرکت سونی پیکچرز به‌تازگی حق پخش این تریلر روان‌شناختی در بیشتر کشورها را از آن خود کرد.

تام شیلینگ، پائولا بیر، سباستین کخ و ساسکیا رزندال در این درام تاریخی بازی می‌کنند که سه دوره از تاریخ آلمان را به تصویر می‌کشد. شیلینگ در "هرگز رو برنگردان" نقش یک هنرمند جوان را بازی می‌کند که از آلمان شرقی به آلمان غربی می‌گریزد، اما همچنان اسیر خاطرات دوران کودکی‌اش از زمان نازی‌ها و سپس آزار حکومت کمونیستی است. او همین که به غرب می‌رسد از طریق نقاشی می‌کوشد آسیب روحی خود و نسل خود را نشان بدهد.

"هرگز رو برنگردان" اولین بار در دنیا در ونیز روی پرده می‌رود و سپس در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده می‌شود. فلوریان هنکل فون دونرسمارک، 45 ساله، کارگردان فیلم "زندگی دیگران" (2006) است که اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برای آلمان به همراه آورد.

آلمان تاکنون 19 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار شده است که 9 بار آن تا پیش از اتحاد این کشور در 1990 و 10 بار از آن سال تاکنون بوده است. آلمان در این مدت با فیلم‌های "هیچ جا در آفریقا" (2002) و "زندگی دیگران" دو بار اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرده است. آلمان آخرین بار دو سال پیش با کمدی سیاه "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده بخت دریافت جایزه را داشت. این کشور سال گذشته فیلم "محوشدگی" به کارگردانی فاتح آکین را به آکادمی معرفی کرد که به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه یافت، اما در نهایت نامزد اسکار نشد.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر سوئد و اوکراین دو فیلم برنده بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن امسال را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار به آکادمی معرفی کردند.

سوئد فیلم ترسناک "مرز" (Border) به کارگردانی علی عباسی کارگردان و نویسنده ایرانی مقیم دانمارک را به اسکار فرستاد. این فیلم ماه مه پیش جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را - که به استعدادهای نو اختصاص دارد - از آن خود کرد.

دومین فیلم بلند داستانی عباسی از روی داستانی کوتاه نوشته یون آیویده لیندکیست نویسنده سوئدی خالق "بگذار فرد مناسب وارد شود" ساخته شده و متمرکز بر یک مأمور گمرگ سوئدی است که حس بویایی غیرعادی دارد. او گرفتار یک سرگردانی اخلاقی و شخصی درمورد یک مسافر مشکوک می‌شود و به این شکل دنیایی که می‌شناسد از هم می‌پاشد. "مرز" در همان روزهای اول جشنواره کن روی پرده رفت و خیلی زود یکی از پرسروصداترین فیلم‌های بخش نوعی نگاه از منظر منتقدان و تماشاگران شد.

عباسی 37 ساله در 2016 برای اولین کار خود فیلم ترسناک هنری "شلی" که اولین بار در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد، مورد توجه قرار گرفت.

سوئد تاکنون 16 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد دریافت جایزه شده و سه بار برای فیلم‌های "چشمه باکرگی" (1960)، "همچون در یک آینه" (1961) و "فانی و الکساندر" (1983)، هر سه به کارگردانی اینگمار برگمان، این جایزه را دریافت کرده است. این کشور آخرین بار سال گذشته با فیلم "مربع" به کارگردانی روبن اوستلوند نامزد اسکار شد، اما جایزه به "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی رسید. دو سال پیش نیز کمدی/درام "مردی به نام اوه" به کارگردانی هانس هولم نامزد جایزه فیلم خارجی‌زبان شد، اما جایزه را به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران واگذار کرد.

اوکراین با "Donbass" چهارمین فیلم بلند داستانی سرگئی لوزنیتسا شانس خود را در جوایز اسکار امسال امتحان می‌کند. این فیلم امسال در جشنواره کن فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه بود و در نهایت جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. فیلم جدید کارگردان مطرح اوکراینی مطالعه‌ای درباره تقابل بین ملی‌گرایان اوکراینی و جمهوری خلق دونتسک در روسیه است که از سال 2014 آغاز شد.

"Donbass" بعد از کن در جشنواره‌های مختلف مانند کارلووی واری، مونیخ و اودسا روی پرده رفت. تمام فیلم‌های قبلی لوزنیتسا "خوشحالی من"، "در یک مه" و "یک مخلوق دلنشین" در بخش رسمی جشنواره کن به نمایش درآمدند. فیلم جدید او تولید مشترک اوکراین، آلمان، فرانسه، هلند و رومانی است. "Donbass" یازدهمین فیلمی است که اوکراین از 1997 برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی می‌کند. هیچ فیلم اوکراینی تاکنون نامزد اسکار نشده است.

ژاپن، بلژیک، لیتوانی، بریتانیا، ترکیه، استونی، سوئیس، رومانی، اسلواکی و بلاروس، دیگر کشورهایی هستند که در روزها و هفته‌های اخیر نمایندگان خود در اسکار را معرفی کرده‌اند.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر 2018 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.