سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهدی قاسمی امسال با فیلم "راز نرگس" در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور یافته است. در این فیلم که میثم صانعی تهیهکنندگی آن را برعهده دارد شهرام‌عبدلی، امیرمحمد زند، اکبر دباغیان، مائده وحید، شیما رسولی، نگار شاهسیاه و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

مهدی قاسمی کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره "رازنرگس" گفت: "راز نرگس" درباره یک ذهنیت کودکانه است و برخورد بچه‌ها با قرآن و نگاه‌شان و ارتباط آنها و درک متقابل از پدیده‌هاست. این فیلم روایت‌گر نگاه بکر و کودکانه نسبت به رفتار بزرگ‌ترها است. متاسفانه ما گاهی قرآن کریم را فقط روی طاقچه می‌گذاریم و به توصیه‌هایش در زندگی به طور عملی توجه نداریم، از همین رو ما تلاش کردیم تا در این فیلم اشاره‌هایی به این نگاه داشته باشیم.

راز نرگس

مهدی قاسمی کارگردان

وی درباره بهره گرفتن از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون و نیم نگاهی به گیشه بیان کرد: من خیلی به گیشه فروش فکر نکردم و بیش از هرچیز به ساخت فیلم توجه داشتم. از آنجایی که در شهر من بازیگرانی که مدنظرم بودند، حضور نداشتند، مجبور شدم از چند بازیگر چهره که در تهران ساکن هستند استفاده کنم. ضمن این که اگر این حضور توامان بر فروش فیلم نیز تاثیر داشته باشد به نظرم اتفاق بدی نیست.

قاسمی در ادامه درباره این که فیلم درباره کودک است یا برای کودک اظهار کرد: درباره کودک است، اتفاقاتی مانند خیر و برکت در قالب و زبانی کودکانه برای کودک روایت می‌شود چرا که برخی از مسائل را نمی‌توان در قالب صحبت به کودکان توضیح داد؛ بنابراین آن را در قالب یک قصه به کودک می‌گوییم. ما به بزرگتر‌ها می‌گوییم که به بچه‌ها از مزایا و محاسن قرآن کریم بگویید و آن را در قالبی کودکانه بیان کنید. قرآن سرمایه تمام امور زندگی ماست و باید بچه‌ها را با این کتاب آشنا کنیم.

راز نرگس

این فیلم‌ساز درباره اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه حیات سینمای کودک عنوان کرد: این جشنواره نه تنها برای شهر اصفهان که در کل کشور، یک رویداد بزرگ ملی است. این که در شهر ما یا هر شهر دیگری، یک رویداد فرهنگی بین‌المللی برگزار شود، منجر به گسترش و تقویت ارتباطات سیاسی و فرهنگی بین کشورهای مهمان و میزبان نیز خواهد شد. بدین ترتیب فیلم‌سازان و مهمانان این جشنواره نه تنها با فیلم در این رویداد حضور دارند، بلکه با همتایان خود به گپ و گفت می‌نشینند و درباره آداب و رسوم و سنت‌های ایران نیز آشنایی بیشتری کسب می‌کنند. جشنواره فیلم کودک اتفاق بزرگی است که باید حفظ شود.