سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ترنس مالیک، کارگردان _ فیلسوفِ سینما، یکی از بزرگ‌ترین معماهای سینمای معاصر جهان است، فیلم‌سازی که به‌ندرت در جشنواره‌های فیلم و محافل عمومی ظاهر می‌شود و شهرت و اعتبارش از نُه فیلمی سرچشمه می‌گیرد که در طی بیش از چهل‌وپنج سال ساخته است. مالیک که به‌خاطر سبک بصری منحصربه‌فردش زبان‌زده خاص و عام است از چهره‌های شاخص عصر طلایی فیلم‌سازی هالیوود جدید است که در دهه 1970 آغاز شد. او زیبایی‌ای رؤیاوار و فرا_‌ زمینی را در قالب ساختار روایی مؤجز و آیرونیک روی پرده سینما به‌ نمایش می‌گذارد.

مدخل‌های کتاب "ترنس مالیک: فیلم و فلسفه" ریشه در مطالعات فیلم، پژوهش فلسفی و حوزه آکادمیک در حال ظهوری دارند که مطلوب آن تلفیق دو ساحت فیلم و فلسفه است. از زوایای دیگر نیز می­‌توان به فیلم­‌های مالیک نزدیک شد، که از آن جمله‌­اند رویکردهای پدیدار­شناختی، شالوده­‌شکنانه و دلوزی به فیلم؛ جملگی این رویکردها در این مجموعه مطمح نظر نویسندگان بوده است.

کتاب "ترنس مالیک: فیلم و فلسفه" به شیوه­‌های ممتاز و خصوصا مستقلی به بررسی و تحلیل مجموعه آثار مالیک می‌پردازد: با نگاه به سنتی که مالیک در آن کار می­‌کند، جهت­‌گیری خلاقانه فیلم­ساز و بحث درباره روش­‌هایی که نقد و نقادی با توسل به آن­ها می‌­تواند نور تازه­ای به اعماق فلسفی این فیلم­‌های تأمل‌­برانگیز بتاباند.

دیوید مارتین _ جونز، استاد مطالعات فیلمِ دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، درباره این کتاب می‌گوید: "ترنس مالیک: فیلم و فلسفه دربردارنده طیف فوق­‌العاده مهیجی از رویکردهای مختلف به فیلم­‌های مالیک است که نور تازه‌­ای به اعماق فلسفی اندیشمندترین مؤلف سینما در دهه­‌های اخیر می­‌تاباند. مقاله­‌های این کتاب، همان­گونه که انتظارش می‌­رود، کارنامه سینمایی مالیک را افزون بر آرای هایدگر و کاول، با دیدگاه‌­های جذاب دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا، و مرلو ـ پونتی مواجه می­‌کند و نظریه­‌پردازان سرشناس فیلم هم­چون سوبچاک و برانیگان را نیز از نظر دور نمی­‌دارد. این کتاب مکاشفه‌­ای فوق‌­العاده خواندنی درباره مهم­ترین فیلم­‌های مالیک در کسوت نویسنده و کارگردان است، از زمین­‌های بایر گرفته تا جهان نو. کتابی که در دست دارید، به معنای دقیق، از طلایه‌­داران پیشرفت‌­های اخیر در زمینه فلسفه فیلم است و خواندن آن را به تمام علاقه­‌مندانِ این دست موضوعات اکیدا پیشنهاد می­‌کنم."

"ترنس مالیک: فیلم و فلسفه" با ترجمه حسام‌الدین موسوی ریزی مترجم کتاب سینمای لارس فون تری‌یه: شکستن امواج، در 328 صفحه و به قیمت 26000 تومان توسط نشر لِگا روانه بازار کتاب شده است.