سرویس موسیقی هنرآنلاین: امیر طاهری مدرس آموزش ساز، نوازنده ویولن و موسس آموزشگاه ماهون در مورد شروع فعالیت‌های موسیقایی و علاقه‌اش به این حرفه به هنرآنلاین، گفت: من فعالیت‌های هنری‌ام را از 16 سالگی با نوازندگی ساز ویولن زیر نظر استاد تقی بهبودی شروع کردم و پس از آن مدتی نیز نزد استاد محمدرضا اتابکی تحت تعلیم قرار گرفتم و سرانجام در سال 89 در رشته ویولن ایرانی فارغ‌التحصیل شدم.

او اضافه کرد: به پیشنهاد یکی از اساتید تصمیم گرفتم که سازم را ارتقا بدهم و به همین خاطر برای تهیه ساز نزد استاد قاسم قومی رفتم و در آنجا با شیوهای ساخت ساز آشنا شدم. به‌مرور علاقه به ساختن ساز در من شکل گرفت. در تمام این سال‌ها تلاش کردم تا این آموزش را نزد اساتید سازنده ساز فرا بگیرم، اما به دلایل مختلف خیلی سخت به من اجازه حضور در کارگاه‌ها را می‌دادند.

این نوازنده ادامه داد: یقیناً تا سازی وجود نداشته باشد موسیقی به وجود نمی‌آید. از همان روزها این جرقه در ذهن من زده شد تا این حرفه را بیاموزم. در کشورهای پیشرفته آموزشی مدارسی مختص آموزش ساختن ساز وجود دارد و مقاله‌های بسیاری را در این رابطه تا به امروز منتشر کرده‌اند و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده‌اند، اما متأسفانه در ایران با درگذشت بزرگ‌ترین اساتید سازنده ساز مثل یحیی عطار، استاد ناظمی و... فنون این کار و کلیه این اطلاعات آن‌ها نیز از بین رفت.

طاهری همچنین گفت: من با کمک‌های آقای قاسم قومی وارد این راه شدم و در ادامه راه تصمیم گرفتم با اساتید اروپایی وارد مذاکره بشوم و از طریق ارسال ایمیل توانستم با چند تن از اساتید ارتباط برقرار کنم. از طریق این مکاتبات اقدام به ساختن ساز کردم و با آزمون‌وخطاهای بسیار تلاش می‌کردم به نتیجه برسم. بعد از آن با برندهای جهانی و روال مدارس اروپایی بیشتر آشنا شدم و به عضویت انجمن ویولن آمریکا درآمدم.

این مدرس ادامه داد: برای تهیه مجوزهای تأسیس آموزشگاه ساز سازی به مراکز مختلفی مراجعه کردم، اما چون این کار در ایران سابقه نداشت، آیین‌نامه‌هایی نیز برای صدور مجوز تعریف نشده بود. ابتدا مجوز کار با صنایع چوبی را از اراده فنی و حرفه‌ای دریافت کردم، اما این مجوز با نوع و شیوه کاری ما اصلاً مناسب نبود. در رفت‌وآمدهای متعدد به وزارت ارشاد و برگزاری جلسات متعدد با مدیرکل دفتر آموزش در نهایت رشته ساز سازی تصویب شد.

طاهری اضافه کرد: من از سال 80 کاملاً به‌صورت تجربی آموزش ساختن ساز را فرا گرفتم و از آن زمان تاکنون در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کردم. در نمایشگاه برندهای برتر در سه دوره متوالی برند نمونه ویولن کشور را از آن خود کردم و در حال حاضر با چند مدرسه‌ساز سازی در کشور کانادا همکاری می‌کنم.

وی تأکید داشت: آموزش ساختن ساز در ایران به‌صورت آکادمیک وجود نداشت و این رشته کاملاً جدید است. فکر می‌کنم یک مقدار آشنا کردن مخاطبان با این رشته احتیاج به زمان و همچنین تبلیغات گسترده دارد. آموزشگاه "ماهون" در تمامی رشته‌های موسیقایی هنرجو می‌پذیرد و در کنارش ما آموزش ساختن ساز ویولن را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنیم.