سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز از چهارشنبه 29 اوت (7 شهریور) با درام فضایی "اولین انسان" تازه‌ترین ساخته دامین شازل کارگردان برنده اسکار شروع می‌شود و تا هشت سپتامبر (17 شهریور) ادامه دارد.

"اولین انسان" همچنین یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است که شانس دریافت جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره ونیز را دارند.

برای دومین بار است که جشنواره ونیز با فیلمی از شازل آغاز می‌شود. "لا لا لند" فیلم قبلی شازل در 2016 فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز بود. آن فیلم در لیدو با استقبال پرشور اهالی رسانه روبرو شد و بعدها در فصل جوایز سینمایی به موفقیت فراوان دست پیدا کرد. "لا لا لند" با 14 نامزدی پیشتاز جوایز اسکار 2017 بود و در نهایت در شش بخش پیروز شد، اما جایزه بهترین فیلم را به "مهتاب" به کارگردانی بری جنکینز باخت. "ضربه شلاق" دیگر ساخته شازل در 2015 برنده سه جایزه اسکار شد.

رایان گاسلینگ در "اولین انسان" نقش نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی را بازی می‌کند که در 20 ژوئیه 1969 در مأموریت آپولو 11 بر کره ماه گام نهاد. کلر فوی (بازیگر سریال "تاج " تولید شبکه نت‌فلیکس) در نقش جنت شیرسن همسر آرمسترانگ ظاهر شده است. کایل چندلر، جیسن کلارک، کوری استول، کیاران هایندز، کریستوفر آبوت و پاتریک فویجت گروه بازیگران فیلم را کامل می‌کنند.

جشنواره ونیز در سال‌های اخیر سکوی پرتاب تعدادی از رقبای فصل جوایز سینمایی بوده است. در پنج سال گذشته دو برنده اسکار بهترین فیلم - "بردمن" در 2014 و "جاذبه" در 2013 - فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز بوده‌اند. "کوچک کردن"، "اورست" و "قوی سیاه" از دیگر فیلم‌های افتتاحیه جشنواره ونیز در سال‌های اخیر بودند.

به جز "اولین انسان"، تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون برادران کوئن، مایک لی، آلفونسو کوارون، ژاک اودیار و اولیویه آسایاس نیز جزو رقبای جدی جایزه شیر طلای جشنواره ونیز 2018 هستند.

The Ballad of Buster Scruggs

"ترانه باستر اسکراگز" تازه‌ترین ساخته برادران کوئن

جوئل و ایتن کوئن با "ترانه باستر اسکراگز" به لیدو می‌آیند، پروژه‌ای که سال گذشته از آن به عنوان یک سریال کوتاه تولید نت‌فلیکس از آن یاد شد. البته همان موقع اعلام شد قرار است حاصل کار به گونه‌ای باشد که این پروژه همزمان قابل پخش تلویزیونی و سینمایی را داشته باشد. داستان "ترانه باستر اسکراگز" در غرب وحشی روی می‌دهد و در آن شش داستان متفاوت با هم تلفیق شده‌اند. برای اولین بار است که برادران کوئن یک کار را به صورت دیجیتال فیلمبرداری کرده‌اند. برادران کوئن با ژانر وسترن بیگانه نیستند و پیش از این فیلم‌های "شهامت" و "پیرمردها کشوری ندارند" را در این حوزه ساخته‌اند. تیم بلیک نلسن، زوئی کازان، لئام نیسن و تام ویتس در "ترانه باستر اسکراگز" بازی می‌کنند.

مایک لی کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی با "پیترلو" شانس دریافت جایزه را دارد. این فیلم درباره قتل عام 1819 در منچستر است، زمانی که سربازان به یک راهپیماییِ اعتراضی آرام در حمایت از دموکراسی حمله کردند.

آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی با فیلم سیاه و سفید "رُما" که داستانش در مکزیک دهه 1970 روی می‌دهد، به لیدو بازمی‌گردد. ونیز قطعاً در سال‌های اخیر برای فیلمسازان مکزیکی خوش‌یمن بوده است: کوارون با "جاذبه" در ونیز موفق ظاهر شد و بعدها در اسکار نیز به موفقیت دست پیدا کرد. همین طور دو فیلمساز هم‌وطن او آلخاندرو گونزالس ایناریتو ("بردمن") و گی‌یرمو دل تورو ("شکل آب). دل تورو سال گذشته با "شکل آب" جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و بعداً برنده اسکار بهترین فیلم شد. (او امسال رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز است.)

ژاک اودیار کارگردان فرانسوی فیلم "برادران سیسترز" را به لیدو می‌آورد. این فیلم درباره دو آدمکش حرفه‌ای (با بازی واکین فینیکس و جان سی. رایلی) است که در دهه 1850 در اورگن یک جوینده طلا را تعقیب می‌کنند. جیک جیلنهال و ریز احمد هم در فیلم بازی می‌کنند.

اولیویه آسایاس کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد فرانسوی با فیلم "غیر داستانی" با بازی ژولیت بینوش و گیوم کانه در لیدو حضور پیدا می‌کند. فیلم جدید او بعد از ونیز در بخش نمایش‌های ویژه 2018 جشنواره تورنتو نیز روی پرده می‌رود.

در میان دیگر فیلم‌هایی که شانس دریافت جایزه شیر طلای جشنواره را دارند می‌توان به "22 ژوئیه" به کارگردانی پل گرین‌گرس اشاره کرد. این فیلم درباره حمله تروریستی سال 2011 در نروژ است که 77 قربانی برجای گذاشت.

"کاپری-انقلاب" به کارگردانی ماریو مارتونه کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی داستان یک اجتماع از هنرمندان اروپایی در 1914 در ساحل ناپل و دورانی است که ایتالیا در آستانه ورود به جنگ قرار دارد. لاسلو نمش کارگردان مجارستانی با "غروب" درباره دختری که در بوداپست پیش از جنگ جهانی دوم بزرگ می‌شود، به ونیز می‌آید. نمش در 2015 با فیلم "پسر شائول" برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

Roma

"رما" به کارگردانی آلفونسو کوارون

لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی که سال گذشته فیلم اسکاری "با اسم خودت به من زنگ بزن" را روی پرده سینماها داشت با بازسازی فیلم ترسناک موفق "سوسپیرا" (Suspiria) به کارگردانی داریو آرجنتو برای اولین بار به لیدو می‌آید. داکوتا جانسن و تیلدا سوئینتن در این فیلم بازی می‌کنند.

فیلم زندگی‌نامه‌ای "در دروازه ابدیت" به کارگردانی جولین اشنیبل با بازی ویلم دافو در نقش ونسان ونگوگ یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل است. اسکار آیزاک، روپرت فرند و مس میگلسن دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فلوریان هنکل فون دونرسمارک و یورگوس لانتیموس از دیگر فیلمسازان مطرح هستند که با تازه‌ترین ساخته‌های خود در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره رقابت می‌کنند.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل

"اولین انسان" (First Man)، دامین شازل (آمریکا)

"کوهستان" (The Mountain)، ریک آلورسن (آمریکا)

"غیر داستانی" (Non-Fiction)، اولیویه آسایاس (فرانسه)

"برادران سیسترز" (The Sisters Brothers)، ژاک اودیار (فرانسه/ بلژیک/ رومانی/ اسپانیا)

"ترانه باستر اسکراگز" (The Ballad of Buster Scruggs)، جوئل و ایتن کوئن (آمریکا)

"وکس لوکس" (Vox Lux)، برادی کوربت (آمریکا)

"رما" (Roma)، آلفونسو کوارون (مکزیک)

"22 ژوئیه" (22 July)، پل گرین‌گرس

"سوسپیرا" (Suspiria)، لوکا گوادانینو (ایتالیا)

"هرگز رو برنگردان" (Never Look Away)، فلوریان هنکل فون دونرسمارک (آلمان)

"بلبل" (The Nightingale)، جنیفر کنت (استرالیا)

"سوگلی" (The Favorite)، یورگوس لانتیموس (آمریکا)

"پیترلو" (Peterloo)، مایک لی (بریتانیا/آمریکا)

"کاپری-انقلاب" (Capri-Revolution)، ماریو مارتونه (ایتالیا/فرانسه)

"وقتی دنیا در آتش می‌سوزد چه کار می‌کنی؟" (What You Gonna Do When The World’s On Fire?)، روبرتو مینروینی (ایتالیا/آمریکا/فرانسه)

"غروب" (Sunset)، لاسلو نمش (مجارستان/فرانسه)

"دشمنان نزدیک" (Close Enemies)، داوید اولوفن (فرانسه/بلژیک)

"دوران ما" (Our Time)، کارلوس ریگاداس (مکزیک/فرانسه/آلمان/دانمارک/سوئد)

"در دروازه ابدیت" (At Eternity’s Gate)، جولین اشنیبل (آمریکا/ فرانسه)

"قتل" (Killing)، شینیا سوکاموتو (ژاپن)

"متهم" (The Accused)، گونزالو توبال (آرژانتین)

برنده جایزه شیر طلایی را چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

گی‌یرمو دل تورو کارگردان مکزیکی و سازنده فیلم‌هایی چون "شکل آب" و "هزارتوی پن" رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و پنجمین دوره این رویداد سینمایی است. دل تورو سال گذشته با "شکل آب" جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز را از آن خود کرد و بعداً برنده اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. دل تورو اولین بار در 1997 با فیلم "میمیک" در جشنواره ونیز حضور داشت و در 2006 یکی از داوران بخش جایزه شیر آینده - جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول بود.

Guillermo del Toro1

گی‌یرمو دل تورو

دل تورو و همکارانش در بخش مسابقه بین‌الملل برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند. سیلویا چانگ بازیگر، نویسنده، خواننده، تهیه‌کننده و کارگردان تایوانی، ترینه دورهلم بازیگر، خواننده و ترانه‌سرای دانمارکی، نیکول گارسیا بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی، پائولو جنووزه کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، مالگوژاتا شوموفسکا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده لهستانی، تایکا وایتیتی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر نیوزیلندی، کریستوف والتس بازیگر اتریشی و نائومی واتس بازیگر بریتانیایی دیگر داوران این بخش هستند.

نمایش "ستاره‌ای متولد می‌شود" و فیلم ناتمام اورسن ولز در بخش خارج از مسابقه

بازسازی "ستاره‌ای متولد می‌شود" به کارگردانی بردلی کوپر با بازی خودش و لیدی گاگا یکی از فیلم‌های مطرح این دوره جشنواره ونیز است که اولین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود. این فیلم 31 اوت (9 شهریور) در لیدو روی پرده خواهد رفت. "ستاره‌ای متولد می‌شود" اولین تجربه کارگردانی کوپر بازیگر چهار بار نامزد اسکار است. او در این فیلم نقش جکسن مین یک موزیسین و خواننده باتجربه را بازی می‌کند که الی (گاگا) یک هنرمند سخت‌کوش را کشف می‌کند و به او دل می‌بازد. به تشویق مین، موقعیت کاری الی اوج می‌گیرد، اما ارتباط آن‌ها به مشکل می‌خورد. آهنگ‌های فیلم را کوپر و گاگا با همکاری هم و موزیسین‌هایی چون لوکاس نلسن، جیسن ایزبل و مارک رانسن نوشته‌اند. اندرو دایس کلی، دیو چپل و سام الیوت از دیگر بازیگران "ستاره‌ای متولد می‌شود" هستند.

"سمت دیگر باد" آخرین فیلم اورسن ولز کارگردان آمریکایی که دهه‌ها ناتمام مانده بود، به همت شرکت نت‌فلیکس بالاخره تمام ‌شد و اولین بار در دنیا امسال در لیدو نمایش داده می‌شود. این شرکت رسانه سیال و تولیدکننده مجموعه‌های تلویزیونی که میلیون‌ها مشترک دارد، پنجم آوریل 2016 اعلام کرد حقوق جهانی پروژه را خریداری کرده است و هزینه کامل شدن و ترمیم آخرین فیلم خالق "همشهری کین" را تأمین می‌کند.

فرانک مارشال تهیه‌کننده که هنگام فیلمبرداری "سمت دیگر باد" (که از 1970 شروع شد و تا 1976 به طور پراکنده ادامه داشت) مدیر تولید پروژه بود، بر روند کامل شدن و ترمیم نظارت داشت. پیتر باگدانوویچ نیز که در کنار جان هیوستن، اویا کودار، لیلی پالمر، دنیس هاپر و سوزان استراسبرگ در "سمت دیگر باد" بازی کرد، به عنوان مشاور با پروژه همکاری کرد. فیلمنامه را ولز و اویا کودار نوشته بودند. مارشال و باگدانوویچ از دست‌نوشته‌های ولز و خاطرات خود در زمان تولید برای به پایان رساندن فیلم استفاده کردند.

Orson Welles_ Peter Bogdanovich_ and John Huston in The Other Side of the Wind

پیتر باگدانوویچ، اورسن ولز و جان هیوستن در "سمت دیگر باد"

ولز هیچگاه فیلم خود را به پایان نرساند. داستان "سمت دیگر باد" کاملاً مشابه اتفاقاتی است که برای خود او افتاد. فیلم درباره یک کارگردان (با بازی هیوستن) است که می‌کوشد یک شاهکار را به پایان ببرد و در همین حال با سیستم هالیوود رودررو می‌شود.

سال 2014 اعلام شد که شرکت "رویال رد اینترتینمنت" در لس آنجلس حقوق پروژه سینمایی "سمت دیگر باد" را خریده است. این شرکت آن زمان ابراز امیدواری کرد این فیلم را 6 مه 2015 همزمان با صد سالگی ولز اکران کند که این اتفاق نیفتاد. حقوق قانونی فیلم سال‌ها محل مناقشه قانونی بین بئاتریس ولز دختر ولز، اویا کودار و شرکت فیلمسازی ایرانی-فرانسوی " L'Astrophore" بود. ولز 15 سال آخر عمر خود را صرف تولید این فیلم کرد و وقتی در 1985 از دنیا رفت، حدود 45 دقیقه از نسخه تدوین‌شده فیلم آماده شده بود. ولز خالق فیلم‌هایی چون "همشهری کین"، "امبرسن‌های باشکوه"، "بانویی از شانگهای"، "نشانی از شر" و "محاکمه" است.

از سوی دیگر، فیلم "Driven" درباره ظهور جان دلورین، مهندس و مخترع آمریکایی و ماشین معروف او با درهایی شبیه بال‌های یک مرغ دریایی، به‌عنوان فیلم اختتامیه جشنواره فیلم ونیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. ماشینی که دلورین طراحی کرد در دهه 1980 با سری فیلم‌های "بازگشت به آینده" به شهرت رسید که در آن قهرمانان فیلم با این ماشین در زمان سفر می‌کنند.

"Driven" را نیک هم ("سفر"، "کشتن بونو") کارگردانی کرده است و لی پیس ("نگهبانان کهکشان"، "هابیت")، جیسن سودکیس ("کوچک کردن")، جودی گریر (انت-من") و کوری استول ("خانه پوشالی" و "The Strain") در آن بازی می‌کنند. این فیلم اولین بار در دنیا هشتم سپتامبر در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز روی پرده می‌رود.

"Driven" با الهام از اتفاقات واقعی ساخته شده و نگاهی طنزآمیز به اتفاقی دارد که از کنترل خارج می‌شود. داستان در کالیفرنیای اوایل دهه 1980 روی می‌دهد و درباره ظهور خیره‌کننده دلورین (پیس) و شرکت خودروسازی دلورین اوست و دوستی او با جیم هافمن (سودکیس) یک خلافکار سابق است که اکنون برای اف‌بی‌آی جاسوسی می‌کند. نیک هم فیلم را از روی فیلمنامه‌ای نوشته کالین بیتمن ("سفر") کارگردانی کرده است.

فهرست فیلم‌های خارج از مسابقه

رویداد ویژه

"سمت دیگر باد" (The Other Side of the Wind)، اورسن ولز (آمریکا)

"وقتی مردم من را دوست خواهند داشت" (They’ll Love Me When I’m Dead)، مورگان نویل (آمریکا)

نمایش‌های ویژه

"دوست عالی من" (My Brilliant Friend)، ساوریو کوستانتزو (ایتالیا/بلژیک)

"Il Diario Di Angela – Noi Due Cineasti"، یروانت جانیکان (ایتالیا)

داستانی

"Una Storia Senza Nome"، روبرتو آندو (ایتالیا)

"Les Estivants"، والریا برونی تدسکی (فرانسه/ایتالیا)

"ستاره‌ای متولد می‌شود" (A Star Is Born)، بردلی کوپر (آمریکا)

"Driven"، نیک هم (بریتانیا/آمریکا/پورتوریکو)

"Mi Obra Maestra"، گاستون دوپرا (آرژانتین/اسپانیا)

"یک خط تراموا در اورشلیم" (A Tramway in Jerusalem)، آموس گیتای (اسرائیل/ فرانسه)

"Un Peuple et Son Roi"، پی‌یر شلر (فرانسه/بلژیک)

"La Quietud"، پابلو تراپرو (آرژانتین)

"Dragged Across Concrete"، اس کریگ زالر (آمریکا)

"سایه" (Shadow)، ژانگ ییمو (چین)

غیر داستانی

"نامه‌ای به یک دوست در غزه" (A Letter to a Friend In Gaza)، آموس گیتای (اسرائیل)

"Aquarela"، ویکتور کوساکوفسکی (بریتانیا/آلمان)

" El Pepe, Una Vida Suprema"، امیر کوستوریتسا (آرژانتین/اوروگوئه/صربستان)

"روند" (Process)، سرگئی لوزنیتسا (هلند)

"گیتارهای خیابان کارماین" (Carmine Street Guitars)، رانمان (کانادا)

"داعش، فردا. ارواح گمشده موصل" (Isis, Tomorrow. The Lost Souls Of Mosul)، فرانچسکا مانوچی، آلسیو رومنتزی (ایتالیا/آلمان)

"درمه آمریکایی" (American Dharma)، ارول موریس (آمریکا/بریتانیا)

" Introduzione All’Oscuro"، گاستون سولنیکی (آرژانتین/اتریش)

" 1938Diversi"، جرجو تروس (ایتالیا)

"صورت تو" (Your Face)، سای مینگ-لیانگ (تایوان)

" Monrovia, Indiana "، فردریک وایزمن (آمریکا)

رقابت یک فیلم ایرانی در بخش افق‌ها

امسال 19 فیلم در بخش افق‌های ونیز - دومین بخش مسابقه جشنواره - بخت دریافت جایزه را دارند که "همچنان که می‌مردم" به کارگردانی مصطفی سیاری از ایران یکی از آن‌هاست. این فیلم درباره یک خانواده چهار نفره است که برای خاکسپاری پدر خود طبق وصیت او راهی روستایی ناشناس می‌شوند.

همچنان که می‌مردم

"همچنان که می‌مردم"

نادر فلاح، الهام کردا، مجید آقاکریمی، وحید راد، محمد ربانی، علی مولایی و… بازیگران اصلی "همچنان که می‌مردم" هستند. فاطمه معتمدآریا بازیگر ایرانی یکی از داوران این دوره بخش افق‌های ونیز است.

فهرست فیلم‌های بخش افق‌ها

"Sulla Mia Pelle"، آلسیو کرمونینی (ایتالیا) - فیلم افتتاحیه

" Manta Ray"، پوتیپونگ آرونفنگ (تایلند/فرانسه/چین)

" Soni"، ایوان آیر (هند)

"رودخانه" (The River)، امیر بایگازین (قزاقستان/لهستان/نروژ)

"La Noche de 12 Anos"، آلوارو برشنر (اسپانیا/آرژانتین/فرانسه)

" Deslembro"، فلاویا کاسترو (برزیل/فرانسه/قطر)

"اعلام" (The Announcement)، محمود فاضل جوشکون (ترکیه/بلغارستان)

"Un Giorno All'Improvviso"، چیرو دی امیلیو (ایتالیا)

"چارلی می‌گوید" (Charlie Says)، ماری هارون (آمریکا)

"آماندا" (Amanda)، میخائیل هرس (فرانسه)

"روزی که سایه خود را گم کردم" (The Day I Lost My Shadow)، سوداده کادان (سوریه/لبنان/فرانسه/قطر)

" L'Enkas"، سارا مارکس (فرانسه)

"مردی که همه را غافلگیر کرد" (The Man Who Surprised Everyone)، ناتاشا مرکولووا، الکسی چوپوف (روسیه/استونی/فرانسه)

"خاطرات بدن من" (Memories of My Body)، گارین نوگروهو (اندونزی)

""همچنان که می‌مردم" (As I Lay Dying)، مصطفی سیاری (ایران)

"La Profezia Dell'Armadillo "، امانوئل اسکارینگی (ایتالیا)

"Stripped"، یارون شانی (اسرائیل/آلمان)

"Jinpa "، پما سدن (چین)

"تل آویو در آتش" (Tel Aviv on Fir)، سامح زعبی (لوکزامبورگ/فرانسه/اسرائیل/بلژیک)

ابراهیم گلستان، امیر نادری، رامین بحرانی و یک فیلم کوتاه ایرانی در لیدو

در بخش غیررقابتی Sconfini (با نام سابق سینما در باغ) که به نمایش هشت اثر از ژانرهای مختلف اختصاص دارد، فیلم "فانوس جادویی" (Magic Lantern) تازه‌ترین ساخته امیر نادری کارگردان ایرانی نمایش داده می‌شود. ژاکلین بیسِت بازیگر کهنه‌کار بریتانیایی در "فانوس جادویی" بازی می‌کند. نادری دو سال پیش در جشنواره ونیز جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" را دریافت کرد.

Magic Lantern

ژاکلین بیسِت در "فانوس جادویی"

فیلم آمریکایی "پیوند خونی" (Blood Kin) ساخته رامین بحرانی کارگردان ایرانی- آمریکایی، یکی دیگر از فیلم‌های بخش Sconfini است. بحرانی همچنین یکی از داوران بخش فیلم‌های اول جشنواره ونیز 2018 است.

در همین حال، نسخه ترمیم‌شده فیلم "خشت و آینه" (1343) به کارگردانی ابراهیم گلستان در بخش کلاسیک‌های ونیز روی پرده می‌رود. 17 فیلم بلند داستانی در این بخش حضور دارند.

فیلم کوتاه "پاگرد" به کارگردانی و نویسندگی محسن بنی‌هاشمی نیز از ایران در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره ونیز حضور دارد. 12 فیلم در این بخش رقابت می‌کنند. سارا بهرامی، توماج دانش بهزادی، فائزه یوسفی، کاملیا غزلی، غلام نیازی، بهراد زارعی نژاد، صدف عمویی و مصطفی زیرک در "پاگرد" بازی کرده‌اند.

شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز برای کراننبرگ و رد گریو

دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی و ونسا رد گریو بازیگر بریتانیایی امسال جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کنند. بی‌ینال ونیز هر سال دو جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد اعطاء می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن.

دیوید کراننبرگ 75 ساله که با فیلم‌هایی چون "منطقه مرده"، "مگس"، "شباهت کامل"، "ناهار عریان" و "ام. باترفلای" شهرت دارد، پنجشنبه ششم سپتامبر (15 شهریور) در لیدو تقدیر می‌شود. او در 2011 با درام تاریخی "یک روش خطرناک" درباره ارتباط پرتلاطم بنیان‌گذاران روانکاوی نوین در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

David Cronenberg

دیوید کراننبرگ

کراننبرگ در حالی امسال در جشنواره ونیز تقدیر می‌شود که یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره کن است و در دو دهه گذشته پنج فیلم او در بخش مسابقه این جشنواره نمایش داده شده است. "تصادف" در 1996 برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و فیلم‌های "عنکبوت" (2002)، "تاریخچه خشونت" (2005)، "کاسموپلیس" (2012) و "نقشه ستاره‌ها" (2014) نیز در بخش مسابقه کن حضور داشتند. این فیلمساز متولد تورنتو همچنین در 1999 برای فیلم "اگزیستنز" جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین را برد.

ونسا ردگریو 81 ساله از شناخته‌شده‌ترین اعضا یکی از معروف‌ترین خانواده‌های هنری بریتانیاست. تمام خانواده او در دنیای سینما و تئاتر فعال بودند و هستند. او دختر مایکل ردگریو و ریچل کمپسن، خواهر بزرگ لین ردگریو و کورین ردگریو و مادر ناتاشا ریچاردسن و جولی ریچاردسن است.

ردگریو در شش دهه فعالیت هنری در فیلم‌های شاخص بسیار از جمله "آگراندیسمان" (1966)، "مورگان!" (1966)، "ایزادورا" (1968)، "مری، ملکه اسکاتلند" (1971)، "جنایت در قطار سریع‌السیر شرق" (1974)، "جولیا" (1977)، "بوستونی‌ها" (1984)، "هواردز اند" (1992)، "دختر، گسیخته" (1999) و "تاوان" (2007) نقش‌آفرینی کرده است.

او شش بار نامزد اسکار شد که چهار بار آن در نقش اصلی و دو بار در نقش مکمل بود و برای "جولیا" اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به خانه برد. ردگریو در 1994 برای فیلم "اودسا کوچک" برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز شد. ردگریو جوایز امی، تونی، بفتا، اولیویر، کن، گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا را نیز در کارنامه دارد.

Vanessa Redgrave

ونسا ردگریو

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 2011 در لندن به‌طور ویژه از ردگریو تقدیر کرد. این تقدیر با عنوان "ادای احترام آکادمی به ونسا ردگریو" انجام شد. تا آن زمان سابقه نداشت آکادمی در اروپا به‌طور ویژه از یک چهره سینمایی تقدیر کند.

ردگریو از دوران جوانی در کنار فعالیت هنری به‌عنوان یک فعال سیاسی هم شهرت داشت. او از مخالفان تولید سلاح‌های هسته‌ای و جنگ ویتنام و از حامیان پرشور یاسر عرفات و جبهه آزادی‌بخش فلسطین بود.

اظهارات ردگریو در مراسم اسکار سال 1978 پس از دریافت جایزه برای فیلم "جولیا"، یکی از جنجالی‌ترین لحظه‌های تاریخ اسکار را رقم زد. ردگریو از آکادمی به خاطر تقدیر از او با وجود "تهدیدهای گروه کوچکی از شرورهای صهیونیست" تشکر کرد، هرچند بعداً به خاطر این سخنان رسماً توبیخ شد. ردگریو 29 اوت (7 شهریور) در ونیز تقدیر می‌شود.

تقدیر از ژانگ ییمو در ونیز

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز همچنین امسال با اعطای جایزه یک عمر دستاورد "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" از ژانگ ییمو کارگردان چینی تقدیر می‌کنند. ییمو 66 ساله که یکی از چهره‌های محبوب لیدو است، برای "داستان کیو جو" (1992) و "نه یکی کمتر" (1999) دو بار شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کرده و برای "فانوس سرخ را بلند کن" (1991) شیر نقره‌ای این جشنواره را برده است.

درام تاریخی/رزمی "سایه" (Shadow) تازه‌ترین فیلم ییمو در این دوره جشنواره ونیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. او جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" را ششم سپتامبر (15 شهریور) پیش از اولین نمایش جهانی فیلم جدیدش دریافت می‌کند.

Zhang Yimou

ژانگ ییمو

این جایزه به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است. پیش‌ از این چهره‌هایی چون آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی، برایان دی‌پالما و امیر نادری این جایزه را گرفته‌اند. جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.

علی افتخاری