به گزارش هنرآنلاین، اولین روز از برگزاری جشنواره حکمت فردوسی با کارگاه‌های آموزشی هنر و شاهنامه، آموزش ضرب و نقل توسط فاطمه (ایراندخت) غلامی و آموزش خلاقیت هنری با هنر نقاشی توسط دکتر زهرا چیت‌ساز برگزار شد.

 همچنین در ادامه این ویژه برنامه‌های جشنواره حکمت فردوسی برگزار شد که متشکل از اجرای تصنیف‌های میهنی در ستایش ایران توسط مجید عبدالهی، شعرخوانی استاد حسین داوری، اجرای قطعات‌ شهر آزادگان و رستم و سهراب با اشعار شاهنامه فردوسی و ترانه آمل و اسطوره با شعر سعید یعقوبی توسط تنبور و آواز محسن مرعشی، رونمایی کتاب "چگونه شهروند قرن ۲۱ باشیم" از دکتر اصغر شریفی و فاطمه اسلامیه، نقالی و شاهنامه خوانی نبرد ایران و توران با فاطمه (ایراندخت) غلامی و نیز شاهنامه خوانی کودکان گروه یزدان متشکل از: هیوا شریفی، روژان بابایی، محمدمهدی طاعتی و امیررضا عمو عابدینی .

یاسر موحدفرد، دبیر کل بنیاد فردوسی در این خصوص گفت: نام دقیق این جشنواره؛ حماسه‌ها و عاشقانه‌های شاهنامه است که با همکاری بنیاد فردوسی و خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی، از اول تا هفتم شهریور در دو بخش کارگاه‌های آموزشی هنر و شاهنامه و بخش جشنواره که مربوط به آثار هنری میهنی و یا شاهنامه ای می‌باشد، برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به فوت هنرمند فقیدمان؛ استاد انتظامی، برنامه‌ریزی ما دچار وقفه کوتاهی شد، اما خانواده استاد اصرار بر برگزاری این برنامه در همین ایام داشتند و با مدیریت جناب شکرخدا گودرزی که اخیرا مدیر مجموعه خانه موزه استاد انتظامی شدند و البته از شاهنامه‌پژوهان و کارگردانان بنام تئاتر هستند، این کار به انجام رسید.

 موحد فرد افزود: متأسفانه مقوله فرهنگ و هنر در جامعه ما در اولویت چندم بوده و وضعیت معیشتی این ایام، این اولویت را شاید به ردیف‌های بسیار پایین‌تری کشانده است! ضمن اینکه فضاهای فرهنگی ما مانند سال‌های قبل به صورت رایگان در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار نمی‌گیرد و تفکر اقتصادی و درآمدزایی در حیطه فرهنگ به برنامه‌های فرهنگی و هنری لطمات بسیاری وارد آورده است.

 یاسر موحدفرد، علاقه‌مندی مجموعه خانه‌موزه استاد انتظامی را دلیل اجرای این برنامه دانست که بدون بودجه و حمایت‌های دولتی برگزار می‌شود.

وی در مورد حامیان این برنامه فرهنگی بیان داشت: تنها دو مجموعه جواهری مقدم و مجموعه تندیس و پیکره شهریار بوده که بخشی از جوایز را به عهده گرفته‌اند و جای تقدیر و تشکر دارد . عملا هیچ نهادی در این حرکت فرهنگی هنری حمایتی نکرده است، در حالی که از ما تفاهم نامه، طرح و برنامه‌ریزی گرفتند! از نهادهای نیمه دولتی و یا غیردولتی گرفته تا نهادهای دولتی چون شهرداری، شورای شهر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و غیره!  و البته تنها سازمان صدا و سیما بود که بهترین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خود را در اختیار ما قرار داد که قدردان این لطف هستیم.

دبیر کل بنیاد فردوسی تصریح کرد: متاسفانه برخی از نهادها، حتی از بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی برای بنیاد فردوسی مصوب کرده و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است، از ما گزارش می‌گیرند و بودجه ما را برای خودشان و در جای دیگری هزینه می‌کنند! ما مجوز انتشارات ملی بنیاد فردوسی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌ایم و کارهای پژوهشی ما به ۳۰۰ اثر رسیده است، اما  از سال ۹۰ تا امروز به دلیل عدم بودجه نتوانستیم آنها را به چاپ برسانیم و حتی برخی از نویسندگان این مجموعه‌ها به رحمت خدا رفته‌اند و ما هنوز امکان چاپ آنها را نداریم!

دبیر جشنواره حکمت فردوسی ادامه داد: ما سه ثبت در یونسکو داشتیم که متعلق به بنیاد فردوسی است؛ هزاره شاهنامه فردوسی، هنر نقالی و آیین‌های پهلوانی و شما امروز تربیت کودک سه ساله را در هنر نقالی شاهد بودید! در سال گذشته یونسکو بابت احیای هنر نقالی در دنیا از ایران تقدیر کرد. ما حتی پیشنهاد دانشنامه‌های فرهنگ پهلوانی، شاهنامه فردوسی و هنر نقالی را با بودجه‌های بسیار پایین داده‌ایم، اما متأسفانه ریالی بودجه به ما اختصاص ندادند و اینها جزو تعهدهای ایران به یونسکو است و ما به سختی آنها را به ثبت رسانده‌ایم، اما هیچ اتفاقی از سمت نهادهای مسئول تا به امروز نیفتاده است!

photo_2018-08-23_20-50-39

در انتهای این برنامه به پاس فعالیت‌های موسیقایی که محسن مرعشی در حیطه شاهنامه انجام داده است، جوایزی از جانب جواهری مقدم؛  حامی این برنامه فرهنگی- هنری و نیز  تندیس آرش از جانب مجموعه تندیس و پیکره شهریار، توسط دبیرکل بنیاد فردوسی و خانه موزه استاد عزت الله انتظامی  به این هنرمند آملی اهدا و از ایشان تقدیر به عمل آمد.