سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی آناهیتا غضنفری با عنوان "باغ مقدس" در گالری شیرین برگزار شد. در این نمایشگاه 31 تابلو به نمایش درآمد که شامل 13 اثر بزرگ و 16 اثر کوچک بود که با اکریلیک روی بوم و چوب نقاشی شده‌اند. غضنفری در گفت و گو با هنر آنلاین گفت: در زندگی همه ما ایرانی‌ها در سطوح مختلف اجتماعی، فرش جایگاه مهمی دارد و همیشه در خانه‌های ما فرش دیده می‌شود.

غضنفری افزود: من به حرکت نور روی اشیا و سطوح مختلف توجه زیادی دارم و در کارهای مختلف خود به این موضوع پرداخته‌ام. فرش‌هایی که روی زمین پهن هستند و نور خورشید از پنجره روی آنها می‌تابد، به نظرم مانند باغی هستند که گیاهان درون آن زنده شده و تکان می‌خورند. فرش سمبل باغ بهشت بر روی زمین است تا آدم‌ها روی آن راه بروند و آن را مال خودشان کنند.

او با اشاره به فرش پازیریک ادامه داد: این فرش بسیار قدیمی است و بخش‌هایی از آن از بین رفته است، اما هنوز نقش آن دیده می‌شود و زنده است. من هم خواستم  باغ را به این شکل ثبت کنم و با پوشاندن بخش‌هایی از نقوش بگویم اگر قسمتی از این باغ از بین رفته است اما می‌توان باقیمانده آن را حفظ کرد و برای همیشه آن را زنده نگه داشت.

غضنفری ادامه داد: به طور مشخص از نقشه فرش خاصی استفاده نکردم و در واقع تصویری از فرش‌هایی را که در ذهن داشتم را به تصویر درآوردم. قصد من ثبت یک باغ بود اما چون نگاه من طبیعت‌گرایانه نیست، فرش را وسیله مناسبی برای تصویر کردن آن باغ دانستم.

او درباره رنگ‌های به کار رفته در تابلوها گفت: معمولا رنگ‌های مشخصی برای فرش در ذهن ما هست، اما رنگ‌هایی که من به کار بردم ممکن است مطابق آن رنگ‌ها نباشد. هر کدام از این تابلوها در یک نقطه از دنیا کشیده شده است و حال و هوای منطقه‌ای که در آن زمان سکونت داشتم تاثیر زیادی روی آثارم داشت. تابلوهایی که در برلین کشیدم دارای رنگ‌های خاکستری است و حتی اگر رنگی هم باشد تحت تاثیر فضای شهرها است. اما تابلوهایی که در مالزی کشیدم بسیار زنده و برق هستند و انگار از دل جنگل بیرون آمده‌اند.

غضنفری ادامه داد: 3 تابلوی این مجموعه قبلا در برلین نمایش داده شده و می‌توانم بگویم 90 درصد بینندگان به سرعت متوجه می‌شدند که نقش فرش در آنها وجود دارد. شاید دلیل این اتفاق آن باشد که مردم آنجا با هنر ایران آشنا هستند و فرش ایرانی آنجا طرفدار دارد. اما در جنوب شرق آسیا بیشتر مردم فکر می‌کردند با کار آبستره مواجه هستند یا متنی در تابلو نوشته شده است. بنابراین پس زمینه ذهنی آدم‌ها در برداشت آنها از تابلو بسیار موثر است.