سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس "حضور غایب" با آثاری از حسن اکبرنژاد در گالری شلمان برپاست. این هنرمند درباره آثارش گفت: در مجموع هشت عکس در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند که همگی صحنه‌پردازی شده هستند. حدود یک سال برای گرفتن عکس‌ها وقت گذاشتم. ۶ ماه وقت صرف پروراندن ایده و ۶ ماه هم صرف آماده کردن جزئیات شد.

او گفت: موضوع عکس‌ها اضطراب و هراس است. موضوعی که مدت‌ها به آن فکر کرده‌ام و از دغدغه‌های ذهنی‌ام بود. این ایده از دیدن یک عکس شکل گرفته بود.

اکبرنژاد توضیح داد: می‌خواستم داستانی را روایت کنم و برای این کار باید قبل از هرچیزی صحنه را کنترل می‌کردم. برای این کار اول داستانم را نوشتم و آدم‌ها و صحنه‌ها را طراحی کردم. بعد مشغول فضاسازی شدم. هر عکس داستان کاملا مستقلی دارد، ضمن اینکه عکس‌ها از نظر مفهومی کاملا به هم مرتبط هستند.

این هنرمند توضیح داد: به داستان‌گویی علاقه دارم و به همین دلیل هم به سینما علاقه دارم. درواقع این مجموعه عکس برایم مثل یک فیلم کوتاه کوتاه است که داستانی را روایت می‌کند. کاراکترها را از دنیای واقعی گرفتم ولی آنها را پرورش دادم تا برای روایت داستانی‌ام مناسب شوند.

وی افزود: داستان‌ها و جریان‌های معاصر را دوست دارم. در کارم به اتفاق‌های روزمره زندگی می‌پردازم و سعی می‌کنم از آنچه در اطراف‌مان می‌گذرد استفاده کنم.

او درباره موضوع کار خود نیز توضیح داد: فکر می‌کردم که این خود ترس نیست که ترسناک است. بلکه فکر کردن به ترس است که ترسناک می‌شود. سعی کردم در عکس‌ها همین ایده را پرورش دهم. درواقع اگر بخواهم دقیق‌تر صحبت کنم این عکس‌ها بیشتر بیانگر اضطراب هستند تا ترس. اضطراب از رخ دادن یک اتفاق بد که روح و روان انسان را درگیر خود می‌کند.

IMG_5434

حسن اکبرنژاد گفت: من فکر می‌کنم ترس واقعی است و وجود دارد ولی اضطراب ساخته ذهن ماست. برای همین راه‌های مقابله با آن را باید پیدا کنیم چون این اضطراب رخ دادن حادثه از خود ترس مخرب‌تر است.

نمایشگاه عکس حسن اکبرنژاد با عنوان "حضور غایب"  تا 31 مرداد در گالری شلمان برپا است. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنند.