به گزارش هنرآنلاین،  مراسم بزرگداشت علی اکبر صادقی یکشنبه ۲۸ مرداد با همکاری خانه هنرمندان ایران و آسیفا ایران در محل سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

علی اکبر صادقی در این مراسم گفت: من در دانشگاه نقاشی خوانده‌ام و در دوران سربازی‌ام در نیروی هوایی برای کانون پرورش فکری کودکان کتاب "پهلوان پهلوانان" را نقاشی کردم که این کتاب مورد پسند کانون قرار گرفت، از این رو از من برای همکاری با کانون دعوت شد ومن دوران باقی مانده سربازی‌ام را در کانون بودم تا برایشان انیمیشن بسازم.

او افزود: وقتی به من پیشنهاد ساخت فیلم انیمشین را دادند پاسخم این بود که من فیلم سازی بلد نیستم به من گفتند تو باید برای کانون فیلم بسازی و من چون تنها نقاشی بلد بودم دست به کار شدم و فیلم انیمیشنی که ساختم "هفت شهر" بود که احمد شاملو نریشن این فیلم را گفت. داستان این انیمیشن این بود که پیر زمان روی زمین دنبال عشق می‌گشت و همچنان نیز گمشده او عشق است.

صادقی درباره چگونگی آشنایی‌اش با حرکت در انیمشین گفت: در کتابخانه کانون کتابی از والت دیزنی بود با ورق زدن این کتاب متوجه شدم که چگونه باید طراحی‌هایم را متحرک کنم. زمانی که مشغول ساخت نخستین فیلمم بودم چنان عاشق فیلم سازی شده بودم که گاه سه شب نمی‌خوابیدم.

او افزود: زمانی که فیلم سازی انیمشین را شروع کردم هیچ اطلاعاتی نداشتم اما در حین کار شروع به مطالعه کردم. دومین فیلمی که ساختم "گلباران" بود. این فیلم با اقبال بسیار زیادی در عرصه بین المللی روبرو شد و جوایز متعددی کسب کرد. من برای ساخت این فیلم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داد بستم اما چون زمان کوتاهی تا اکران فیلم باقی مانده بود با تیم همراهم شبانه روز کار کردیم و چیزی در حدود ۲۵ هزار تومان هزینه کردم تا فیلم تمام شود.

صادقی ادامه داد: فیلم‌های من بسیار ایرانی هستند و من همیشه می‌خواستم از کودک دو ساله تا مرد ۹۰ ساله در جای جای جهان بتواند با فیلم‌هایم ارتباط برقرار کنند. من در ساخت فیلم‌هایم از کتاب‌های چاپ سنگی استفاده کردم چون می‌خواستم فضای کارهایم کاملا ایرانی باشد.

این نقاش پیشکسوت با اشاره به آشنایی با مینیاتور و نقاشی قاجار گفت: با این که من به این شیوه‌های نقاشی تسلط کامل دارم اما در آثارم هرگز کار کپی نکردم و اگر از این نقاشی‌ها رگه‌هایی می‌بینید، اینها در ذهن من ته‌نشین شده‌اند. واقعا متاسفم که سبک نقاشی قاجاری که بسیار مورد اهمیت است به فراموشی سپرده شده است.

او درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش دست ما را برای کار کردن آزاد گذاشته بود. اما یکی از تاسف‌های من در زندگی‌ام گم‌شدن تصویرسازی کتاب "هفت خوان رستم" است. این کتاب قرار بود از سوی کانون منتشر شود اما هرگز سرنوشت این کتاب مشخص نشد.

صادقی با اشاره به انسان و عشق به انسان گفت: من عاشق انسان هستم و معتقدم انسان‌هایی که تروریست شده‌اند به خاطر تربیت نادرست به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند. ما وظیفه داریم دنیای پر از صلح و عشق و لطف و مهربانی بسازیم هر چند که می‌دانم هرگز مدینه فاضله‌ای به‌وجود نمی‌آید. من در یکی از نوشته‌هایم عنوان کرده‌ام که هرگز دو خط موازی به هم نمی‌رسند مگر با عشق.

در این مراسم که به همت کمیته‌ نمایش انجمن آسیفا ایران در دوره‌ جدید فعالیت این انجمن برگزار شد٬ آثار انیمیشن علی اکبر صادقی از جمله "هفت شهر"، "گلباران"، "من آنم که"، "ملک خورشید"، "رخ، زال و سیمرغ" و "ائتلاف" به نمایش درآمد.

مهین جواهریان٬ انیماتور با ذکر خاطرات کوتاهی گفت: جایگاه ارزشمند انیمیشن ایران مدیون تلاش بزرگانی چون علی اکبر صادقی و نورالدین زرین کلک است.

محمدرضا روحانی منتقد سینما نیز که اجرای برنامه را برعهده داشت گفت: علی اکبر صادقی انسان بزرگی است، در وجود او ذره‌ای کدورت وجود ندارد. روح او همچون یک کودک مملو از شادی و نشاط است.

اکبرعالمی در این مراسم گفت: نقاشی‌ها و آثارعلی اکبر صادقی بی‌نظیر و منحصر به فرد هستند کارهای او را اگر هزار بار مشاهده کنید درآثار اوهیچ رگه ای از فرهنگ دیگری نخواهید دید.

او افزود:علی اکبر صادقی تحت تاثیر هیچ مکتبی نیست و تلاش‌های او با پیگر‌های فردی و کشف و شهود به نتیجه رسیده است.