سرویس استان‌های هنرآنلاین: همزمان با ۱۹ آگوست، روز جهانی عکاسی، در محور سنگ سیاه نگارخانه‌ای افتتاح شد که به طور تخصصی به هنر عکاسی اختصاص دارد.

فرزاد گواهی، مسئول نگارخانه سی راه در این مراسم که با حضور شهردار بافت تاریخی فرهنگی و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز و هنرمندان برگزار شد، با گرامیداشت روز جهانی عکاسی ضمن معرفی این خانه تاریخی گفت: ایده اولیه راه‌اندازی نگارخانه‌ای تخصصی از زمانی شکل گرفت که این خانه تاریخی برای ایجاد محفلی جهت هنرمندان عکاس در نظر گرفته شد تا محلی برای گردهمایی عکاسان و ارائه آثار این هنرمندان باشد.

وی با بیان اینکه بازسازی و مرمت این بنای تاریخی از ۵ سال پیش آغاز شد، افزود: این نگارخانه که در دو طبقه واقع شده، آمادگی دارد از این پس برای برگزاری نمایشگاه‌های گروهی یا فردی عکاسان در اختیار آنان قرار گیرد.

به گفته گواهی، بیشترین کسانی که در گذر تاریخی فرهنگی سنگ سیاه حضور دارند، عکاسانی هستند که برای ثبت زندگی و بناهای تاریخی به فعالیت می‌پردازند.

در ادامه هادی شه دوست، شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز هم با اعلام حمایت از ایده‌های این چنینی و کمک به ایجاد نگارخانه‌های تخصصی در بافت تاریخی شیراز از حمایت از برپایی گذر هنر و فرهنگ در محور سنگ سیاه خبر داد. سپس لیلا دودمان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با اعلام اینکه شورای شهر و شهرداری شیراز برای تبدیل محور سنگ سیاه به گذر فرهنگ و هنر گام‌هایی برداشته از ایجاد نگارخانه سی راه در این بنای تاریخی ابراز خشنودی کرد.

وی با اعلام اینکه گذر فرهنگ و هنر شیراز بخشی از مصوباتی است که در چند روز اخیر با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سیاست‌گذاری پایتختی کتاب شیراز و اعضای شورای شهر  بررسی شد، اعلام کرد: با وجود توانمندی‌هایی که در بافت تاریخی فرهنگی شیراز قرار دارد و در زمینه جذب گردشگر و زائر مؤثر است امیدواریم با شکل‌گیری چنین حرکت‌هایی در مسیر تحقق گذر فرهنگ و هنر شیراز به عنوان محلی برای اهالی هنر به ویژه عکاسان گام‌هایی برداشته شود.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، شیراز این پتانسیل را دارد ۵۰ نمونه از چنین بناهایی را داشته باشد.

این در حالی است که در این مراسم، رضا قادری و محمدحسین نیکوپور، عکاسان خبری به بیان خاطراتی از حرفه خویش پرداختند.

در این مراسم تندیس نگارخانه سی راه به مناسبت برپایی نخستین نمایشگاه عکس که حاوی آثار رمضان محمدیان بود به این پیشکسوت عکاسی شیراز اهدا شد.

نگارخانه سی راه در کوچه جنب کلیسای ارامنه(معروف به حسینیه کردها) قرار دارد و دارای ۲۰۳ مترمربع عرصه و مساحت ۱۵۰ مترمربع است که افزون بر نمایش آثار عکاسان بخشی از آن به نمایش آثار بجا مانده از تاریخ عکاسی از جمله دوربین و ابزار عکاسی اختصاص یافته است.

 

الهه بهرامی