سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی "دف نوای رحمت" صبح روز شنبه 27 مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، بیژن کامکار نوازنده، عضو گروه کامکارها و دبیر افتخاری جشنواره، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و حمد زرویی نصرآباد مدیر موسسه سپهر سوره حضور داشتند.

در ابتدای نشست، امین مرادی گفت: این جشنواره طی هفت دوره قبلی با شور فراوان برگزار شد و با کمک فعالان این بخش باعث شده تا ساز دف به‌عنوان یک ساز جهانی شناخته شود. این فستیوال در سه بخش تک‌نوازی ، گروه نوازی و مولودی‌خوانی برگزار می‌شود. متقاضیان در ابتدا 710 اثر ارسال کردند که از میان آن‌ها 250 هنرمند مرد و زن منتخب به مرحله نهایی شدند.

او ادامه داد: این جشنواره از روز 31 مردادماه تا 3 شهریورماه در شهر سنندج برگزار خواهد شد. در کنار این جشنواره مسترکلاس و وورک‌شاپ‌هایی نیز برگزار می‌شود. در مراسم اختتامیه نیز یک مراسم تکریم از استاد صدیق تعریف را خواهیم داشت.

محمد زرویی نصرآباد دومین سخنران برنامه هم در این نشست گفت: یکی از دستاوردهای این رویداد، ثبت جهانی ساخت دف به نام کردستان بود. سازهای ما به شکل سرقتی به نام کشورهای همسایه ثبت می‌شود، اما خوشبختانه برای دف چنین اتفاقی رخ نداد. تیزر جشنواره امروز عصر در اینستاگرام موسسه رونمایی خواهد شد. همچنین تندیس جشنواره توسط استاد اصغر یوزباشی خلق شده که در اختتامیه رونمایی خواهد شد. همچنین مستند پرتره‌ای از صدیق تعریف ساخته شده که در اختتامیه پخش خواهد شد.

او ادامه داد: اگر بودجه ما اجازه بدهد قصد برگزاری مسترکلاس و کارگاه، چه در استان و چه در کشور یا کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا، اسپانیا، هندوستان و پاکستان را داریم.

بیژن کامکار به‌عنوان سومین و آخرین سخنران برنامه گفت: در زمان‌های اخیر در یک مقطع و شرایط خاص خیلی از سازها از ایران به کشورهای دیگر رفته و دیگر سازها در همین جا بست‌نشین شدند و دف یکی از این سازهاست. این ساز بعدها مجدد به موسیقی ایران بازگشت و با بازگشت دف سایر سازهای کوبه‌ای هم رشد کردند و این ساز نه‌تنها جای سازهای دیگر را نگرفت بلکه باعث توسعه آن‌ها نیز شد.

او ادامه داد: زمانی وجود داشت که تنها دف‌نواز من بودم و خوشبختانه شاهد این هستیم که هزاران نفر در سرتاسر دنیا این ساز را می‌نوازند، من درخواست‌های زیادی از جمله ترکیه برای برگزاری مسترکلاس داشتم و امیدوارم روزی شاهد جهانی‌شدن این ساز باشیم.

کامکار همچنین گفت: با استقبالی که از سوی جوانان از این ساز شده است، با تلاش حوزه هنری استان کردستان، جشنواره بین‌المللی دف در سنندج برگزار می‌شود اما مشکل اینجاست که جشنواره‌ها و افراد شرکت‌کنندگان دوره‌ای هستند و بعد از پایان هرکس به زندگی خود بازگشته و تا سال بعد فراموش می‌شود و بهره‌برداری از افراد وجود ندارد. من خیلی دوست داشتم امکان این وجود داشت که برای نفرات برتر جشنواره می‌شد شغلی دست و پا کرد تا بتوانند از هنرشان بهره‌مند شوند.

این هنرمند اضافه کرد: همیشه خواهشم از شاگردانم این بوده که حرمت ساز دف را حفظ کنید و استفاده نابجا از آن نداشته باشید. متأسفانه ما در برخی جاها می‌بینیم که از این ساز ارزشمند استفاده نابجا و وحشتناکی می‌کنند، اما خوشحالم که بگویم اجراهای خوب و ارزشمند جوانان این عرصه باعث شده این اتفاقات وحشتناک دیده نشود. به هر حال من فکر می‌کنم عاقبت‌به‌خیرترین هنرمند ایران هستم که در همکاری با استادانی چون محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان توانستم ساز دف را به جریان موسیقی ایرانی اضافه کنم.

هشتمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی "دف نوای رحمت" روزهای ۳۱ مرداد تا سوم شهریور به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سنندج برگزار می‌شود.