به گزارش هنرآنلاین، رحیم عدنانی خواننده مجموعه موسیقی آلبوم "دا" گفت:این اثر با همراهی حسین پرنیا آهنگ ساز آلبوم معروف گل پونه‌ها وهمنواز زنده یاد ایرج بسطامی و نوازندگی تعدادی از بهترین نوازندگان موسیقی ایرانی ضبط و منتشر شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه موسیقی بختیاری یکی از اصیل‌ترین و دست نخورده‌ترین موسیقی اقوام ایرانی است و از آن جایی که این موسیقی، قابلیت جهانی شدن را دارد، تصمیم بر این گرفته شد ارکستر این آلبوم، به صورت ارکستر بزرگ و ترکیبی از سازهای ایرانی و غربی باشد.
عدنانی با اشاره به اینکه موسیقی بومی و مردمی تا هنگامی که با عواطف جمعی همراه نشود به گنجینیه آوایی افزوده نخواهد شد، گفت: یکی از پشتوانه‌های فرهنگی مردمی را باید در ادبیات و موسیقی یافت چرا که موسیقی غنی ایران زمین در اصل ترکیبی است از نواخت های اصیلی که سینه به سینه در درون خانواده ها انتقال یافته است.
وی اظهار داشت: هنرمندان در تولید موسیقی‌های مشترک به تنهایی نقش آفرین نیستند، بلکه شنوندگان آثار نیز می‌توانند در آموزش و پژوهش به موسیقی ایرانی کمک کنند.
عدنانی یادآور شد: برای رسیدن به این مقصود باید با هم بنشینند، برنامه‌ریزی کنند و با هم‌فکری و تحقیق به نتایج سازنده برسند.
وی با اشاره به لزوم توسعه موسیقی نواحی افزود: برای حفظ و توسعه موسیقی نواحی به تحقیق،تفحص، نوآوری و خلاقیت نیاز است و جدیت خوانندگان موسیقی و آهنگ سازان محلی در زمینه تحقیق و همچنین لزوم تداوم جشنواره موسیقی نواحی که همواره از پربارترین و تاثیر گذارترین جشنواره‌های هنری در کشور است، یکی از راه‌های اساسی و مفید در حفظ و اشاعه موسیقی مقامی است.
موسیقی مقامی چهارمحال وبختیاری از ماندگارترین مقام های محلی در زاگرس ایران است.
انتهای پیام/62