سرویس معماری هنرآنلاین، تازه‌ترین نشست نقد و بررسی گفتمان شهری با موضوع "چالش‌های حفاظت و احیاء بافت تاریخی حصار صفوی طهران" برگزار می‌شود.

در این نشست علی محمد سعادتی؛ مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران، کیوان خلیجی؛ قائم مقام سازمان نوسازی شهر تهران و سید علی اکبر موسوی، به عنوان اعضای پنل در کنار سعید سادات نیا، دبیر نشست سخنرانی خواهند داشت.

بر طبق تاریخ، شاه طهماسب صفوی در دوران سلطنت خود، به دلیل علاقه مفرطی که به تهران و آب و هوای تمیز آن داشته‌است، دستور داد که دور تا دور شهر تهران را حصار یا ارگی کشیده و چهار تا شش دروازه بر روی آن بنا کنند. این ارگ ظاهراً دارای ۱۱۴ برج، به تعداد سوره‌های قرآن بوده‌است.

بدین ترتیب در دوران صفوی، و به طور دقیق از سال ۹۶۱ قمری، ضمن احداث حصار و برج و باروی تهران، نخست ۴ دروازه در اطراف این شهر بنا شد. در دوره تسلط افغان‌ها بر تهران که پس از دوران صفویه به وقوع پیوست، دروازه شمالی ارگ توسط افغان‌ها بنا شد. این دروازه که به نام دروازه اسدالدوله معروف بود، در مدخل خیابان باب همایون احداث شد و تعداد دروازه‌های تهران را به شش عدد رساند. گفته می‌شود که افغان‌ها برای فرار در مقابل شورش و حمله احتمالی مردم تهران این دروازه را با نام سرکرده شان، اسدالدوله در شمال ارگ بنا کردند. این دروازه در آن روزگار به بیابان راه داشت و بعدها دروازه دولت نام گرفت.

در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار دروازه‌های صفوی جهت گسترش شهر ویران شدند و سپس شهر دارای دوازده دروازه شد. دروازه‌های دوران ناصرالدین شاه در دوران پهلوی تخریب شدند و امروز تنها دروازه باقیمانده از دوران‌های گذشته باقی مانده است، یکی دروازه باغ ملی که در نخست وزیری رضاخان ساخته شده و دیگری بخش کوچکی از دروازه محمدیه واقع در مدخل بازار عباس آباد است. همچنین سر در قورخانه تهران نیز از آن دوران بر جای مانده است.

حضور برای عموم در این رویداد آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این رویداد دوشنبه 22 مردادماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ به خانه هنرمندان ایران، تالار استاد جلیل شهناز مراجعه کنند.