سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار عاطفه فلاحتی با عنوان "تعارضات دائمی" در گالری شمیده برپا شد. در این نمایشگاه 30 اثر به نمایش درآمد که با راپید و ماژیک روی کاغذ نقاشی شده‌اند. فلاحتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: کارهای این مجموعه بسیار متنوع است و هر کدام از آن‌ها روایت و داستان خاص خود را دارد. اما وجه مشترک آن‌ها طنز سیاهی است که در همه آثار وجود دارد و تلنگری به اجتماع است.

فلاحتی افزود: این نگاه کنایه‌آمیز در همه تابلوها وجود دارد و حتی وقتی که یک موضوع شخصی را مطرح کرده‌ام، امکان این وجود دارد که مخاطبان برداشت‌های متفاوت و اجتماعی از آن داشته باشند. در این آثار سعی کردم حرف خود را با صراحت بگویم اما پنهان‌کاری‌هایی را هم به آن‌ها اضافه کردم.

او با بیان اینکه انسان و چهره‌های بزرگی که از روبه‌رو به تصویر کشیده شده‌اند در همه آثار دیده می‌شوند گفت: تابلوها بسیار پر کار و با جزییات زیاد هستند. نشانه‌هایی از فرهنگ ما نیز به صورت پنهان در آن‌ها وجود دارد و کسانی که با دقت به تابلوها نگاه کنند متوجه نشانه‌های خاصی می‌شوند که در همه آثار وجود دارد. علاوه بر این بیشتر تابلوها دارای نام هستند و معنای کار را برای مخاطب کامل می‌کنند.

فلاحتی ادامه داد: بخشی از آثار به مسائل زنان و فشارهای اجتماعی و عرفی که بر آن‌ها وارد می‌شود اختصاص دارد. این آثار با استقبال زیادی از طرف مخاطبان خانم‌ مواجه شد چون حرف مشترکی با آن‌ها داشتند و نشانه‌ها را به خوبی درک می‌کردند. بخش دیگر آثار به اتفاقات و مسائل جامعه می‌پردازد که به شکل واضح با آن‌ها سر و کار داریم. شبکه‌های اجتماعی، آدم‌های مدعی روشنفکری و اتفاقاتی که ناگهان در فضای مجازی مطرح می‌شوند از جمله این موضوعات هستند.

او درباره تکنیک کار خود گفت: من از فضای حرفه‌ای طراحی صنعتی وارد این فضا شدم و با پیگیری زیاد کار کردم. وقتی ابزار کارم تغییر می‌کند سبک کارم نیز عوض می‌شود و در نتیجه با مداد، خودکار، ماژیک و... کارهای متفاوتی را به وجود آوردم. اولین کار از مجموعه جدیدم با یک راپید انجام شد و حس و حالی که به وجود آورد آن‌قدر برایم جذاب بود که همان شیوه را ادامه دادم. درحالی‌که ممکن بود با استفاده از ابزار دیگری مانند مرکب سریع‌تر و راحت‌تر بتوانم این کار را انجام دهم.