سرویس مد و لباس هنرآنلاین: صدرا شریعتمداری، مشاور بخش رسانه و تبلیغات برندهای پوشاک در ایران درباره نقش و جایگاه رسانه در رشد و توسعه حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متأسفانه بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرو در هنر صنعت مد و لباس که با تکیه بر مجلات و ژورنال‌های مکتوب به‌خوبی توانسته‌اند به رشد عرصه مد و لباس در سراسر جهان کمک و برندهای بسیاری را به دنیا معرفی کنند، کشور ما بیشتر در زمینه رسانه‌های مجازی در زمینه فشن به تولید محتوا پرداخته و تعداد اسناد مکتوب در این زمینه بسیار محدود است.

او با اشاره به ظهور نسل نو از رسانه‌های فعال در حوزه مد و لباس بیان کرد: بدون شک شبکه‌های اجتماعی رویکرد آحاد جامعه را به این مقوله تغییر دادند و اگر اتفاق مثبتی طی سال‌های اخیر در این حوزه رقم خورده است، نمی‌توان منکر تأثیر رسانه‌ها در این باب شد.

شریعتمداری افزود: در عین حال با توجه به نزدیک شدن موج جدیدی از تحریم‌ها که بخشی از آن مربوط به عرصه نساجی و پوشاک هم می‌شود، به‌وضوح می‌توان گفت که نقش رسانه‌ها در این مسیر به‌منظور فرهنگ‌سازی و اعتلای سطح دانش مردم با هدف بهپوشی و خرید پوشاک از برندهای ایرانی بسیار پررنگ است و همین امر فرصت مناسبی برای صاحبان رسانه در عرصه مد و لباس است.

این مشاور بخش رسانه در چند برند ایرانی و خارجی به نقش رسانه‌ها در ایجاد میراث مکتوب و آرشیوهای ارزشمند رسانه‌ای تأکید و تصریح کرد: با توجه به این نقش، رسانه‌ها باید از کلیشه‌های روزمره خارج شوند و با جدیت و مطالعه هر چه بیشتر به سمت ساختن محتوا برای آیندگان بروند.

او ادامه داد: رسانه‌های ما باید یاد بگیرند که ساختارشکنانه و با نگاهی نو درباره مقوله مد بنویسند چرا که میزان استفاده از انواع پوشاک برای آحاد مردم بیش از هر چیزی است پس اصحاب رسانه در عرصه مد باید ادبیات و زبانی را برای تولید محتوا در این حوزه برگزینند که بتواند با تیراژهای بالا در اختیار مردم قرار گرفته و حرف‌های آموختنی بسیاری در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری، صنعتی و اقتصادی در مقوله فشن برایشان داشته باشد.

شریعتمداری در خاتمه بر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای در میان مدنویسان و خبرنگاران حوزه مد اشاره کرد و گفت: همان اندازه که صاحبان برند و فعالان حوزه مد و لباس برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر نیازمند به همراهی رسانه‌های رسمی و قابل اعتماد برای مردم هستند، صاحبان رسانه نیز باید خود را به علم شناخت مقولاتی همچون برندینگ، بازاریابی در پوشاک و شناخت تاریخچه مد در ایران و جهان مسلح کنند و این‌گونه با ایجاد تبادل و تعاملی دوسویه، موفقیت‌های بسیاری در عرصه مد و لباس ایرانی به دست خواهد آمد.