سرویس استان‌های هنرآنلاین: در ابتدای این جلسه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ظهر دوشنبه برگزار شد، صابر سهرابی در جمع یادشده، گفت: حرکتی که در حال شکل گیری است، در صورت حضور و مشارکت هنرمندان متفاوت از گذشته است.

وی، افزود: اندیشه و هنر هنرمندان به ما کمک می‌کند که بتوانیم با برنامه‌ریزی و انسجام بهتری اهداف انجمن هنرهای تجسمی را پیش ببریم.

سهرابی افزود: مطمئناً حضور هنرمندان تجسمی در صحنه برای تصمیم گیری و کمک به این بخش بسیار بهتر است و این قول را می‌دهیم که این حوزه رونق یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس درخصوص بیمه هنرمندان تجسمی اعلام کرد: هنرمندان بسیاری در استان از بیمه صندوق هنرمندان، نویسندگان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی بهره‌مند هستند و آنانی که حقوق بیمه را به موقع پرداخت کرده‌اند عضویت صندوق و بیمه آن‌ها قطع نشده است.

سهرابی ادامه داد: این در حالی است که ٣٠ درصد حق بیمه توسط هنرمندان پرداخت می‌شود و ٧٠ درصد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به واسطه این صندوق پرداخت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تائید برقراری بیمه تکمیلی هنرمندانی که عضویت صندوق را داشته‌اند، عنوان کرد: بیمه تکمیلی هنرمندان معادل بیمه ایست که برای کارمندان رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود.

کوشیار ضیایی، کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: ما در کنار و همراه ١١ نفری که از سوی هنرمندان تجسمی معرفی می‌شوند هستیم و دخل و تصرفی هم در آن نخواهیم کرد تا اینکه مجموعه‌ای از نظرات و تجربیات گذشته اساسنامه انجمن یادشده را شکل دهد و این تجربیات می‌تواند به رفع مشکلات گذشته کمک کند و آینه‌ای برای طی مسیر آینده باشد. این مطلب است که ما را بر آن داشته تا برای تشکیل انجمنی فراگیر که اساسنامه آن مورد قبول و به تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است، حضور بزرگان و نیروی جوانی را باهم پیشنهاد کنیم تا امور مرتبط تخصصی خود را پیگیری و نمایندگی کنند.

وی افزود: بخشی از اشکالات ما در دوره‌های پیشین انجمن تجسمی، عجله در نوشتن اساسنامه و سکوت در نکات اساسی آن و گلوگاه‌هایی چون نحوه عضویت و تعیین شرایط و شناسنامه انجمن بود به‌ گونه‌ای که حتی هنگام تهیه و تدوین آن واژه هنر در این اساسنامه از قلم افتاد.

ضیایی، در ادامه عنوان کرد: صرف شکل گیری یک انجمن کافی نیست و هنر آن است که جمعی از انرژی‌های مختلف در کنار یکدیگر جامعه‌ای درست کنند که توانمندی واقعی جامعه تجسمی فارس را نمایندگی کند و اهداف والای هنری را دنبال نماید. در این راه نخستین قدم تعیین مسیر راه و بررسی و تدوین اساسنامه‌ای است که مشکلات را پیش‌بینی کرده و آینده را رهگشا باشد و انتخاب اعضا و تعیین شرایط عضویت از جمله مواردی است که راه بر انحرافات احتمالی خواهد بست؛ امروز بحث معرفی هیئت مؤسس انجمن و توجیه اهمیت و وظایف آنان است.

در پایان وی اعلام کرد: این هیئت مؤسس محدوده فعالیتی نهایتاً تا ٦ماه داشته و آن‌ها مقدمات تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات هیئت مدیره اصلی را فراهم خواهند کرد و پس از تعیین منتخبین مجمع عمومی که از میان اعضا تائید شده انجمن کاندید شده‌اند، مأموریتشان به پایان خواهد رسید.

به موجب جلسه ١٥ مردادماه جاری که در سالن مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با شرکت نزدیک به ٥٠ نفر از هنرمندان تجسمی برگزار شد، بر اساس اجماع نهایی، به ترتیب مرتضی ترسلی، مهرداد پرتوآذر، نایب شیرازی، بهرام مروی، امین بلاغی، مجید اسلمی، محمدهادی ستایش، عادل یزدی، محسن نطنج، بهروز مسلمی و مرضیه ساحل به عنوان هیئت مؤسس انجمن هنرهای تجسمی استان فارس مشخص شدند.

 

الهه بهرامی