سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "روز بیست و یکم" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی نیوشا محرابی از 7 مردادماه ساعت 18 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران آن  ایوب آقاخانی، سولماز غنی، سروش طاهری، بهرام سروری‌نژاد، رویا فلاحی، محمدرضا قلمبر، پویان یحیی‌پور، پریسا خواجه‌دهی، نگین فیروزمنش و یاسمن تبریزی هستند. این اثر سال گذشته در قالب نمایشنامه‌خوانی در تالار مولوی اجرا شده است.

نیوشا محرابی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این نمایشنامه گفت: ایده نگارش این اثر از خاطرات مادربزرگم در زمان جنگ جهانی دوم که شوروی از شمال و بریتانیا از جنوب، ایران را اشغال کرده و این کشور دچار قحطی شد به وجود آمد. البته در گذر زمان و با شروع نگارش این خاطره گم شد و تنها از آن به منظور روایت داستان این اثر استفاده شد.

او در ادامه افزود: در بحبوحه شلوغی‌ها و درگیری‌های شهریور ماه سال 1320 که بیست روز ایران دچار قحطی شد در پی دستور شاه در روز بیست و یکم، گندم به کشور وارد و اوضاع مملکت تغییر کرد. نام نمایش نیز برگرفته از همین اتفاق است.

این نویسنده و کارگردان این اثر را در حوزه نمایشنامه‌های تاریخی عنوان کرد و یادآور شد: در روایت داستان از زمان و مکان استفاده کردم و مضمون آن درباره مردم ایران است که در دوره‌های مختلف تاریخی تغییری نکردند و همیشه همین روال را داشته‌اند. برخی عنوان کرده‌اند شرایط روز جامعه نگارش این متن را رقم زده است که باید بگویم اینگونه نبوده بلکه این اثر سال 95 نوشته شده و مربوط به پروژه عملی من در مقطع کارشناسی ارشد بوده است.

او همچنین اضافه کرد: تاریخ همواره تکرار شده است اما همه مردم ایران در همه ادوار تاریخی تغییری نکرده‌ و عوض نشده‌اند و تنها گذر زمان شامل حال‌شان شده است.

محرابی ضمن بیان اینکه تمرینات نمایش دو ماه و نیم به طول انجامید، شیوه و سبک اجرایی نمایش را رئالیستی عنوان کرد و اظهار داشت: طراحی صحنه، لباس و گریم نمایش نیز رئالیستی است و مهمترین عنصر این اثر در طراحی صحنه، یک فرش ایرانی است که از ابتدا تا آخر نمایش با تغییر زاویه نشان‌دهنده تغییر مکان است.  نمایش دکور ساختنی ندارد و فقط از آکسسوارهایی در آن استفاده شده است.

او درباره موسیقی نمایش "روز بیست و یکم" تصریح کرد: در این نمایش چند صحنه کافه وجود دارد که با استفاده از موسیقی زنده این فضا را تداعی کردیم. نوازنده‌ها در اصل راوی داستان هستند و موسیقی نمایش کاملاً ایرانی است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: محمد عبدالهادی، بازنویسی متن: عباس اکرمی، دستیار کارگردان: یاسمن تبریزی، طراح گریم: سارا بلبلی، مجریان گریم: هنگامه برفچین و مهدی کدیور، طراح حرکات فرم: نازنین والاجم، مدیرصحنه: شهاب بیرجندی، آهنگساز: رضا کلانتری، نوازندگان تار و سه تار: رضا کلانتری، کمانچه و کوبه‌ای: فاطمه کریمی و تمبک: نگار حسینی.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در بحبوحه شلوغی‌ها و درگیری‌های شهریور ۱۳۲۰ در ایران مردم دچار قحطی شده‌اند. مرگ فرماندار شهر، آشوب و بلوایی بین کنسول روس، روحانی و معلم شهر و نظمیه‌چی راه می‌اندازد که هم زمان با عاشقانه‌ای، داستان پیچیده‌تر می‌شود.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.