به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اکسپو ۹۱، رستم بیگی افزود: شورای قیمت‌گذاری آثار باید بتواند با کلیه گالری داران و هنرمندان برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیت‌ها ارتباط داشته باشد و کنترل کننده قیمت‌ها باشد تا تعادل قیمت ایجاد شود. افزایش قیمت و عدم توان خرید مردم فاصله‌ها را بیشتر می‌کند و آثار در خانه هنرمندان باقی می‌مانند و به جایی هم نمی‌روند. یک هنرمند بزرگ نمی‌تواند یک باره قیمت خود را بشکند و پایین بیاورد چرا که علامت سوال‌های زیادی پشت آن قرار گرفته است و چون فرهنگ سازی در این زمینه وجود ندارد فکر می‌کنم الان هم دراین اکسپو خیلی کنترل قیمت انجام نشده و قیمت‌ها پیشنهاد گالری داران بوده است. مدیر گالری ثمین ادامه داد: فکر می‌کنم چیدمان تا حدی خوب بوده است ولی این فضای جداگانه‌ای که قرار داده‌اند. در عین حال نوع جمع آوری و انتخاب آثار باید با دقت بیشتری انجام می‌شد. برخی از آثار می‌توانست خیلی خوب باشند اما حذف شدند و آنهایی که در سطح متوسط بودند برای فروش انتخاب شدند. وی افزود: انتخاب آثار می‌توانست خیلی بهتر از این که هست باشد چرا که ما این ظرفیت‌ها را داریم. ضمن این که غرفه بندی گالری‌ها ایده خیلی بهتری بود و گالری‌داران می‌توانستند با هنرمندان ارتباط برقرار کنند و تعامل بهتری با گالری‌های دیگر داشته باشند و همدیگر را بانام بشناسند ولی این امکان در حال حاضر وجود ندارد. رستم بیگی با اشاره به اختصاص بودجه یک دهم درصدی نهادهای دولتی برای خرید آثار هنری نیز اظهار کرد: بیشتر این خرید به نوع تعامل و ارتباطی بستگی دارد که برگزار کنندگان با مسوولان نهادها برقرار می‌کنند و توجیه اینکه خرید آثار هنری می‌تواند به عنوان یک سرمایه وارد یک بخش اداری و یا نیمه خصوصی و دولتی باشد. بنابراین تعامل نقش بسیار مهمی در این اکسپو دارد. ضمن این که نباید در ارائه آثار سلیقه‌ای عمل شود و تنها یکسری از هنرمندان که شناخته شده‌اند مورد توجه قرار گیرند. باید بیشترین توجه به اثر باشد تا نام هنرمند. اگر این تعامل درست صورت گیرد شاهد اتفاق خوبی در جامعه هنری خواهیم بود. مدیر گالری ثمین تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که اعضای هنری و گالری‌دارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که گالری‌ها اصلا با هم ارتباط ندارند واگر هم ارتباطی داشته باشند این ارتباط بیشتر رقابتی و منفی است. ارتباط سالمی نیست و هیچ مجموعه‌ای هم وجود ندارد که رقابت سالمی بین آنها برقرار کند. ضمن این که هیچ صنف خاصی وجود ندارد که در این زمینه به گالری‌ها کمک کرده و از حقوقشان دفاع کند. همایش‌های معدود همراه با چالش هم که برگزار می شود باعث ایجاد ارتباطات بسیار کمرنگی شده است. وی خاطرنشان کرد: اگر آثار به درستی انتخاب شوند و تبلیغات درستی برای اکسپوها داشته باشیم و خرید و فروش آثار هنری هم غیر سلیقه‌ای صورت گیرد حتما می‌توان به رونق اقتصاد هنر امیدوار بود. باید فرهنگ سازی شود ولی این فرهنگ سازی با برگزاری هر چند سال یک بار اکسپو میسر نیست. ما احتیاج به تبلیغات تلویزیونی داریم نه فقط برای اکسپو در واقع گالری‌های خصوصی باید حمایت شوند تا به صورت فصلی نیز اکسپوهایی داشته باشیم. می توان گفت این اکسپو آن تاثیری را که باید در جامعه هنری ندارد و ما به همین دلیل از حراجی‌های بزرگ در دنیا عقب افتاده‌ایم. اکسپو ۹۱ از سوی بنیاد فرهنگی ، هنری رودکی تا ۱۲ تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. انتهای پیام/۳۱/۳۲